• Neblina

Hur många gånger ska man behöva fylla i egentligen?

Jag har bara en tatuering i stilrent svart, som jag skaffade förra året.
    Har tatuerat in namn och datum för mitt barn, och nu blir det adra gången jag får fylla i.
    Den svarta färgen täcker inte helt, trots att jag sköter om tatueringen efteråt, inte pillrar bort skorpor etc så tar det sig liksom inte.
    Börjar nu fundera på om han tattuerar för ytligt eller vad som kan vara saken.
    Någon mer som varit med om liknande?

• Svar på tråden Hur många gånger ska man behöva fylla i egentligen?
  • Linda1976

Hm, låter konstigt. Jag har fått fylla i det svarta på min en gång, och nu är den fin... Ingen aning faktiskt?

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Neblina

ja, de flesta brukar ju bara behöva fylla i en gång... verkligen konstigt

• Iduns

Jag har fyllt i mina text ttatueringar 4 ggr.  Detta pgr av att tatueraren inte vågade gå på rätt "djup" samt så är min hud inte riktigt mottaglig för blcäket utan stötter bort det...
    men det ska en erfaren tatuerare kunna se..

• Neblina
    Iduns skrev 2011-02-01 14:28:40 följande:
    Jag har fyllt i mina text ttatueringar 4 ggr.  Detta pgr av att tatueraren inte vågade gå på rätt "djup" samt så är min hud inte riktigt mottaglig för blcäket utan stötter bort det...
    men det ska en erfaren tatuerare kunna se..
    får säga åt han att tattuera djupare då, har ju ingen lust att springa dit hur många gånger som hellst.
  • Iduns

Jag  fick mina ifyllningar gratis, han hade ju inte gjort ett ordentligt jobb=)

• Petra123

Låter konstigt. jag har en tatuering som är över 10 år gammal, och som behövs fyllas i...Men egentligen klarar den sig, det är inte akut, men skulle behövas nu, efter 10 år.

Är det verkligen en bra tatuerare? jag hade kollat upp honom på nätet och kollat vilka omdömen han fått av andra.

• Iduns
    Ed Perdomo är en sjukt duktig tatuerare så honom är det inte fel på, utan min hud är svår, min lillebror har exakt samma problem=)
  • Flisan79

Tyvärr är vissas hud så. Är man rödlätt/rödhårig är det större risk för detta. Solskadad/läderaktig hud kan också vara svår men då kan man få gå liiite djupare. Det behöver defenetivt inte vara så att tatueraren inte gått djupt nog. Tänk på att går man för djupt blir det problem av det. Fyll heldre i ett par gånger.

Jag tatuerar själv (nybörjare) och min mans kompis som är ett av mina "övningsobjekt" är just lite rödlätt och på honom får man alltid fylla i flera gånger. Min man däremot suger åt sig färgen så hans håller hur bra som helst. Ja, alla andra jag tatuerat med för den delen. Min väninna använde emla och det kan också göra att man stöter ifrån färgen.

• Annaloo

Jag gjorde min för 6 år sedan och har inte behövt fylla i alls...

• Neblina

Tack för alla svar Solig
    Vad jag vet är tattueraren skicklig, tattueringen är ju också snyggt gjord förutom att färgen inte riktigt vill fastna.
    Har väl inte direkt röd hud heller, är ganska blek och naturligt blond. Där färgen har fastnat är det verkligen svart, så den har inte blivit som blå/grön i färgen heller.
    Första gången då han gjorde tattueringen försvan nästan all färg, var para som ljusgråa streck.
    Så antagligen måste jag ju ha en liten anorlunda hud då.

• ModestyB

Jag har också svår hud att täcka med färg, tydligen. Skittrist att få fylla så mycket, blir ju ny läkning varje gång. Nu blev jag gravid efter andra rundan och det kommer behövas minst två till, får ha en halvdan tatuering över hela underarmen i sisådär ett år till, eftersom jag inte vill tatuera mig under varken graviditet eller amning. Tråååk.

• Themis
    Birdie skrev 2011-02-01 14:07:44 följande:
    Jag har bara en tatuering i stilrent svart, som jag skaffade förra året.
    Har tatuerat in namn och datum för mitt barn, och nu blir det adra gången jag får fylla i.
    Den svarta färgen täcker inte helt, trots att jag sköter om tatueringen efteråt, inte pillrar bort skorpor etc så tar det sig liksom inte.
    Börjar nu fundera på om han tattuerar för ytligt eller vad som kan vara saken.
    Någon mer som varit med om liknande?
    Vi har olika kemiska förutsättningar i kroppen, en del människor kan bryta ner pigmentet i tatueringarna. Har sett bilder på de som brutit ner det svarta helt och hållet efter några år så att tatueringen i princip inte finns kvar.

Sen finns det heller inte bara en sorts färg, det är olika "svarta" som används av olika tatuerare, dessa färger är inte kontrollerade eller testade som t .ex. läkemedel är.

Svart kan bestå av järnoxider, kol eller ett extrakt från en växt, rött innehåller ofta kadmium eller kvicksilver, gult innehåller kadmium eller krom, grönt kan bestå av kromoxid, cyanidföreningar eller blykromat, vitt kommer från blyvitt, titandioxid etc etc.
  • CrazyMee

Är det bara text du har så kan det vara därför. Text är oftast svårt att få snyggt. Gå de för djupt blir det "blaffiga" linjer och går de inte tillräckligt djupt försvinner färgen...
    Behövs skickliga tatuerare för att få det snyggt!

har själv många tatueringar... den äldsta är 10 år och den har jag inte behövt fylla i en  enda gång... medans en text fick vi snygga till lite efter den läkt (dock bara en gång men...)

Hoppas det löser sig och att du blir nöjd med den till slut!

• jimmysch

Allas hud är olika. Har en kompis vars tatueringar ser ut som om de vore 20 år gamla 4 veckor efter han gjort dem.

Det någon skrev om vad som är i pigmenten är väl sant vad gäller vissa enklare organiska pigment, däremot så är de allra flesta färger idag inte baserade på organiska pigment och i de fallet de är det så är det i princip aldrig baserat på de giftigare ämnena som denne någon räknade upp.

Men det finns undantag såklart. De flesta seriösa färgtillverkare har samma 2-3 pigmentfabriker bakom sig, pigmentfabriker som enbart tillverkar tatueringspigment och SÄKRA sådana. Det enda som skiljer sig mellan tatueringsfärgstillverkarna är den vätskelösning som pigmenten är lösta eller suspenderade i.

Sedan finns det folk som vill göra pengar och i Kina finns det fabriker som tillverkar 100%-iga kopior av kända tatueringsfärgstillverkares förpackningar och säljer allt från airbrushpigment till billacker som tatueringsfärger.
    (sök på tattoo ink på tradera så får du upp 100% kinapigment)

Be din tatuerare ta kontakt med sitt nätverk, fråga runt om andra har samma problem med de färger han använder och se om det är någon som kan rekommendera någonting annat för din hudtyp.
    Behöver kanske inte sägas, men om han har koll på färgernas ursprung och tekniken han använder för att lägga i färgerna är ok så är det kanske helt enkelt din hud som inte gillar processen.

/J 

Svar på tråden Hur många gånger ska man behöva fylla i egentligen?