• Anonym (skäms)

Har ätit strömming vid ett par tillfällen under graviditeten, orolig!!

Jag vet inte hur jag har kunnat undgå att veta om att man inte ska äta strömming under graviditeten, men jag har i alla fall gjort det. Vid minst 2 tillfällen (inom loppet av någon vecka) under graviditeten (är i v16) har jag ätit strömming. Inga enorma mängder men normala portioner. Hur orolig ska jag vara att jag har skadat bebisen??

Kommer såklart inte äta det igen under graviditeten men det serverades på jobbet och jag hade inte en tanke på att jag kanske inte fick äta det. Känner mig som den mest oansvariga gravida kvinnan, känns som jag dragit i mig ett helrör sprit typ.

Jag vet ju egentligen att det inte är något att göra åt saken nu men hade varit så skönt att få höra om någon annan gjort liknande eller samma misstag.  

• Svar på tråden Har ätit strömming vid ett par tillfällen under graviditeten, orolig!!
  • TrailerTrash

Jag har ätit strömming under alla mina graviditeter..

• Anonym

jag har också gjort det (en eller två ggr) och kom på sen att man inte skulle göra det men jag tror det är lugnt. Det står ju på livmedelsverkets hemsida att man ska äta det ett par gånger per år för att det KAN innehålla kvicksilver...men du ska nog behöva äta en del strömming för att det ska vara skadligt så det är säkert ingen fara. Men men, nu har jag 'fyllt min kvot' så nu blir det ingen mer strömming, nu när jag vet.

• Ts Mamma

Jag är gravid med mitt andra barn och både den här gången och förra tar jag alla kostråd med en nypa salt - man dör av att INTE äta, inte av att äta...

...sen kan visst saker vara skadliga för fostret MEN jag tror de tär aningens uppförstorat, ringer inte direkt akuten om jag tar en smörgås med Brie men sätter kanske inte i mig en hel Brietårta - lite sunt förnuft komemr man långt på och jag är säker på att det inte är någon fara med varken dig elelr din bebis....

• Anonym (skäms)

Tack snälla ni för era lugnande svar! Detta älskar jag med FL, snälla människor som kan lugna en lite när man oroar sig. Känns otroligt mkt bättre nu.

Man blir tydligen ganska nojjig av att vara gravid märker jag. Önskar nästan ibland att det inte fanns några kostråd så man slapp oroa sig. Ringde mamma också som inte hade en aning om att det var dåligt med strömming under graviditet och det hade hon minsann ätit under sina graviditeter. Fanns väl inga såna rekommendationer på den tiden kanske...

Tack igen, ska inte göra om misstaget och inte heller oroa mig över dom misstag som är gjorda.

Svar på tråden Har ätit strömming vid ett par tillfällen under graviditeten, orolig!!