• Anonym (Trögisen)

Lite frågor om movicol OBS viss äckelvarning... Känsliga undanbedes...

Jag undrar lite om naturläkemedlet movicol? Sen sonen föddes har det gjort oerhört ont att göra nr 2 på toa, det kvittade vad jag åt så var jag ändå hård i magen och det gjorde lika ont och blödde varje gång. Jag började ta movicol, först varannan dag och sedan blev det var tredje dag ungefär? Jag har tagit det i ca tre månader nu och jag undrar hur länge man kan hålla på innan det är skadligt, kan det ens bli skadligt? Jag och sambon diskuterade häromdagen att bebisen börjat bajsa fler gånger om dagen, jag undrade om det var nåt fel men sambon sa att det var helt normalt, han själv gjorde det ca tre ggr dag. Själv gör jag det en gång var tredje dag, vad är normalt och vanligast. Är som sagt lite orolig att magen kanske vant sig vid movicolen och slutat jobba själv. Vill gärna slippa fråga nån läkare eller så då detta är extremt pinsamt.

• Svar på tråden Lite frågor om movicol OBS viss äckelvarning... Känsliga undanbedes...
  • Anonym (Trögisen)

Puff.. ingen som vet något?

• jezzzzzika

Har ingen aning om hur de fungerar med Movicol men tycker de låter ganska lite att skita var tredje dag....jag och mina vänner diskuterade detta otroligt spännande ämne för ett tag sedan och kom fram till att vi skiter typ 1 eller 2 gånger per dag!! =) Min sambo gör de nog oxå 1 gång om dagen....

Vet iofs inte om vi är helt normala...men var tredje dag tycker JAG iaf låter lite...

• Anonym (Lösisen)

Jag har haft problem med magen och varit till läkare pga att jag springer på toa för ofta, typ 4 ggr per dag. Läkaren sa till mig att en gång per dag är normalt. Tyvärr kan jag inte svara på din fråga om Movicol, har aldrig hört talas om det.

• Teskedsgumman83

Vet inte om movicol kan ställa til ldet om man tar det för ofta, men finns det inget nummer du kan ringa och höra? Eller fråga på apoteket eller liknande om det inte står något på förpackningen.

• brokig

Hej!
    Jag jobbar inom vården och ger flera av mina boenden Movicol. Mig veterligen är det inget naturläkemedel utan går att få på recept av läkare men kan också köpas receptfritt.

Jag skulle rekommendera dig att kontakta vården om du har sådana besvär att du måste ta Movicol konstant. Läkare är utbildade för att möta den här sortens frågor. Din och ditt barns hälsa är väl viktigare än någon pinsamhetsbarriär.

Normalt brukar man ta 1-3 påsar per dag, Bristolskalan kan följas som hjälp
    www.biolac.se/pdf/Bristolskalan.pdf (inget för faecesfobiker...)

Du kan läsa mer om Movicol i fass, det står att man ska rådgöra med läkare vid användning under graviditet och amning. Det ska heller inte tas vid vissa tarminflammationer.

• jenita

Ursäkta den äckliga frågan nu men hur ser din avföring ut idag? Är den fortfarande hård eller är den lös nu?

Tror inte att det är skadligt, men när avföringen blir lös så skall du minska dosen med movicol, men om din avföring fungerar som den skall nu så kan du fortsätta med den, om inte läkare säger annat!

Hoppas det hjälpte något!

• Anonym (Trögisen)

brokig Mitt barns hälsa?? Menar du om jag ammar att det kan gå över i mjölken? Jag ammar inte så barnet påverkas inte...
    Men pinsamhetsbarriären är oerhört stark när det kommer till sånt här...

jenita Fortfarande hård, vågar inte ta movicol oftare så jag står ut med att det gör lite ont så länge det inte blöder...

• brokig

Det står i fass att det kan gå över i modersmjölken.

Läste du min avföringslänk? Där kan du jämföra konsistensen på din avföring och se om du behöver ta mer eller mindre mängd movicol.

Men om du inte ammar, varför skulle ditt barn bajsa mer för att du äter movicol? Du tog det väl inte under graviditeten?

• jenita

Men om din avföring fortfarande är hård så skall du öka movicol dosen, avföringen skall vara icke för lös och inte hård, den skall vara mittemellan detta! Och när du uppnått detta så skall du behålla den dosen!

Om du själv har frågor eller är rädd för att öka dosen så ring och prata med sjukvårdsupplysningen, men jag kan garantera dig att det inte gör skada att öka movicoldosen så länge du fortfarande har hård avföring!

• Anonym (Trögisen)

brokig Oj, du har missförstått Ts:n Skrev nog lite luddigt... Nej, vi diskuterade bebisens avföring i allmänhet eftersom det blivit mera och kom då in på ämnet så att säga...

jenita Tack så jättemycket för tipsen, på sjukvårdsupplysningen kan man vara anonym så det är enklare...

• jenita

No worries och hoppas att det börjar funka ordentligt för dig! Sen vill jag att du skall veta att jag vet många som har haft samma problem som du, men det har löst sig tillslut!

• Anonym (Trögisen)

jenita Hur har dom gjort? Har dom frågat läkare och fått råd därifrån? Det känns mycket bättre att höra att det finns andra med samma pinsamma problem...

• jenita

Detta är personer som jag mött i mitt arbete, som jag vårdat, och de har fått movicol i dessa situationer, och med movicol så har de fått ordning på sin avföring igen, och dom har också kunnat få en bra avföring utan movicol sedan.
    Du har ätit movicol i 3 månader och din avföriving har inte blivit mycket bättre om jag förstått det rätt, så jag skulle väl råda dig att prata med läkare för att kanske diskutera ett annat läkemedel.
    P.s. om du vill så får du gärna skriva privat till mig!

• Guldhjärtat

Det kanske redan har ordnat sig för dig, men om inte movicol fungerar bra kan du alltid testa Laktulos ist.

Svar på tråden Lite frågor om movicol OBS viss äckelvarning... Känsliga undanbedes...