• Ts Mamma

Böcker för äldre barn - eller barn som börjat läsa själva...

Jag har tre barn här hemam som älskar att läsa, en tjej på 7-år och två killar på 11 och 15 år men jisses vad svårt det är att få tips om bra böcker för dem!!! Det finns hur mycket tips som helst på Bilderböcker och böcker att läsa för sina små barn men vad finns det för böcker till lite äldre barn (från 6 år ca och uppåt)?

Släng in era bästa tips på både lättlästa och mer "avancerade" böcker, både för tjejer och killar, roliga, spännande och kanske rent av lärorika...Glad

Vad är det som gör just de här böckerna så bra??

Vad läste du helst själv när du var yngre?

• Svar på tråden Böcker för äldre barn - eller barn som börjat läsa själva...
  • Ts Mamma

Kan ju börja med mina bästa tips so far...

Till hästtokiga barn (så som min dotter) så är böckerna om Sigge kanon!! De finns som en lättläst variant men även som kapitelböcker. Böckerna är underbart vackert illustrerade och alla som har haft med en shettis att göra kan känan igen sig - böckerna bygger på verklighet (uppdiktade historier men verkliga hästar och människor) och är lättlästa men med ganska mycket text.

Böckerna skriva av Lin Hallberg och finns med flera titlar så som "April, april Sigge", "Äventyr med Sigge" "Sam och Sigge" mfl.

11-åringen och delvis också 7-åringen älskar även Lasse-Maja böckerna - det är spänning men utan att bli läskiga, med roliga illustrationer och lättläst text trots att de är kapitelböcker.

Gissa hur ofta kidsen här hemma leker dektektiver...

Böckerna om Lasse-Majsa Dektektivbyrå finns även de i flertalet titlar så som "Fotbollsmysteriet", "Tågmysteriet" mfl och skrivs av Martin Widmark.

Men vad finns det mer för böcker som riktar sig till de lite äldre barnen???

• Mälaröbo

Narnia, Harry Potter, Kitty, Tvillingarna, Vi fem, Älvan-böckerna, Kulla-Gulla.  Bert-böckerna är ett måste för både stora och små och tom vuxna. Skrattar så man kiknar av igenkänning ju större man är .-)

• Ts Mamma

Oh, tvillingarna hade jag helt glömt bort - hade alla när jag var liten, de va grymt bra!!!!

• Gosan16
    Mälaröbo skrev 2011-02-01 18:03:12 följande:
    Narnia, Harry Potter, Kitty, Tvillingarna, Vi fem, Älvan-böckerna, Kulla-Gulla.  Bert-böckerna är ett måste för både stora och små och tom vuxna. Skrattar så man kiknar av igenkänning ju större man är .-)
    Håller med! Bert-böckerna är underbara! SkrattandeSedan finns böckerna om Sune.
Svar på tråden Böcker för äldre barn - eller barn som börjat läsa själva...