• Lyckligatessan

Blåmärken utan att ha slagit mig

Jag har dom senaste dagarna fått blåmärken utan anledning.
    Jag har inte slagit mig eller nånting!
    Har fått 4-5 på ena benet, 3-4 på andra benet och 3-4 på ena armen!

Vet någon vad som kan vara fel?
    Varför får jag blåmärken när jag inte slagit mig?

• Svar på tråden Blåmärken utan att ha slagit mig
  • VeraVera

jag har precis samma probelm, haft många år...främst på låren men även på armarna och smalbenen ibland.  Men jag jag har ingen aning om varför

• LillaMammis

Jag äter en del cortison för min astma och det gör att jag får lätt blåmårken.
    Men är nog en idé att kolla upp det så du får veta orsaken.

Jag och mina barn gör världen lycklig
  • GulTussilago

Har ni rikliga menstruationer?

Läste någonstans att kvinnor kan ha någon slags blödarsjuka som har dessa symptom

• Angelisso

När jag fick blåmärken bara sådär plötsligt frågade min läkare om jag tog blodförtunnande medicin.. tycker det låter vettigt det malin gumman skrev att du ska kolla upp så du inte har blödarsjukan

• Lyckligatessan

Tack för alla svar!
    Jag brukar inte blöda onormalt mycket under min mens och jag äter ingen blodförtunnande medicin.
    Äter ingen medicin alls!
    Men det har inte alltid varit så här med blåmärkena, utan det kom nu helt plötsligt.
    Bara under typ 2 nätter!!

• Angelisso

Då tycker jag du ska kontaka läkaren så snart du kan.. min kusin fick blödarsjukan helt plötsligt och blev inlagd på sjukhus

• Lyckligatessan

Men det konstiga då är att jag kan tatuera mig utan problem!
    Fast det va ju försig 1 år sen jag tatuera mig nu :(
    Men kanske är bäst att ringa läkaren det första jag gör i morgon då!! Så får vi se vad han säger.

• Lyckligatessan

Jag har nu fått svar på vad som är fel.
    Blåmärkena är ett sätt för min kropp att säga ifrån att den inte orkar mer nu :(
    Så det enda som gäller nu är att varva ner, ta det lungt och försöka släppa all oro jag har i kroppen!
    Hur f*n det nu ska gå :/

• Mammatilltretroll
    Lyckligatessan skrev 2011-02-08 20:09:31 följande:
    Jag har nu fått svar på vad som är fel.
    Blåmärkena är ett sätt för min kropp att säga ifrån att den inte orkar mer nu :(
    Så det enda som gäller nu är att varva ner, ta det lungt och försöka släppa all oro jag har i kroppen!
    Hur f*n det nu ska gå :/
    Oj låter märkligt tycker jag...
    Sa läkaren att du får blåmärken pga stress?

Jag har samma problem med blåmärken och en hel del andra symtom också för den delen. Är under utredning sedan 8 månader tillbaka men att det skulle vara pga stress har jag inte kunnat accepterat som förklaring..

Har du fler symtom?
    Tog läkaren prover?

Du får gärna inboxa mig om du inte vill prata här i tråden..
  • Kathis

Är väldigt ovanligt att få blödarsjukan som tjej, och den kommer absolut inte bara sådär. (Tjejer med blödarsjukan överlever inte efter att de fått första mensen, oftast)

• Ainae

Jag har också fått blåmärken då jag sover i många år. Antar att jag är lite våldsam då jag sover;D Får de oftast på låren.

• Yaimie

Leukemi... Blodcancer med andra ord. Många får reda på att dom har det genom att blåmärken helt plödsligt dyker upp.. Min mamma fick det så. Du borde iaf åka in och kolla det.

• Mammatilltretroll
    amorvincitomniia skrev 2011-04-14 02:56:06 följande:
    kollat upp om du har A-vitaminbrist? Det visade sig mina oförklarliga blåmärker vara!
    Hur upptäckte du att du hade A vitaminbrist?
  • Mammatilltretroll
    Yaimie skrev 2011-04-14 02:48:23 följande:
    Leukemi... Blodcancer med andra ord. Många får reda på att dom har det genom att blåmärken helt plödsligt dyker upp.. Min mamma fick det så. Du borde iaf åka in och kolla det.
    På mig har de iallafall tagit sådana blodprover som borde visa utslag vid leukemi och de hara hittills varit negativa..
  • Yaimie
    Mammatilltretroll skrev 2011-04-14 09:08:15 följande:
    På mig har de iallafall tagit sådana blodprover som borde visa utslag vid leukemi och de hara hittills varit negativa..
    Ja men det är ju goda nyheter iaf.. :) Jag menar bara att man ska ta det på allvar och kolla upp det direkt för det KAN vara det.. men måste självklart inte vara det. :) Tror många ser som "äh, det är ju bara blåmärken" och sen inte kollar upp det förens det blir för sent
Svar på tråden Blåmärken utan att ha slagit mig