• Iluna

går de att sticka en sval filt till sommaren?

Jag kommer få bebis i slutet på juni, skulle vilja sticka en filt till bebisen, men förstår att sticka en vanlig filt av såna där mjuka garner som brukar rekomenderas till babyfiltar blir för varmt.
    går de att sticka en sval filt? Tänkte att sånt som är virkat brukar ju va lite svalare, men kan inte virka :S
    kanske ni vet nå bra gar/tråd som skulle passa att sticka en filt av att ha på bebisen om de blåser eller som man kan sätta på sufletten för att skydda mot solen? jag har ett par rundstickor hemma i 5mm, vore bra om de passade till dom.

• Svar på tråden går de att sticka en sval filt till sommaren?
  • Cornellia

Har inga idér vad det gäller stickning, men en virkad filt med mormorsrutor skulle nog vara jättefin, och inte så värst varm.

Om du kan sticka så är det inte alls svårt att lära sig virka, jag lovar, det tog 2-3 kvällar för mig attt förstå virkprincipen. (lärde mig genom guider på internet).

• Iluna

men om man virkar kan man göra allt i ett stycke, eller gör man flera delar då? tycker de värkar så svårt att göra, å alla gör massa konstiga mänster och så :S

• Cornellia
    Iluna skrev 2011-02-01 19:08:35 följande:
    men om man virkar kan man göra allt i ett stycke, eller gör man flera delar då? tycker de värkar så svårt att göra, å alla gör massa konstiga mänster och så :S
    Man kan ju göra allt i ett stycke, men mormorsrutor, bygger på att man gör olika rutor som man sen fogar samman.

Det kan verka krångligt innan man börjar, men som sagt det tar inte särskilt lång tid innan man kommer på "tricket", just mormorsrutor är ganska lätt, eftersom när man väl lärt sig göra en, då är det bara att göra flera likadana, tills man har ett så många man behöver.

Exempel
    files.marianova.com/files/imagecache/normal/files/1032/f71ec87685b3e1bd41eb2a7b24071172.jpg
  • VilkenLycka

Jag tror att det är materialvalet snarare än "tillverkningen" som gör filten sval eller inte. Välj ett lin- eller silkegarn så kan du sticka, virka eller vad som passar dig bäst. En grovmaskig filt må ju också bli svalare än en finmaskig. Lycka till.

• frökenpiggy

Välj ett garn som är lite tunnare än du brukar använda 5 mm-stickorna till. Lin eller silke var ett bra förslag, eller bomull. Sticka löst, så blir filten luftig. Om du vill göra något mer avancerat kan du sticka ett spetsmönster - enkla hål, eller nåt mer tjusigt.

En filt av mormorsrutor var också en bra idé. Om du vill slippa montera ihop massor av små rutor kan du göra en enda stor ruta istället.

Bambu skulle också kunna funka. Mjukt och skönt, lite som bomull, men bättre för miljön! Gå och fråga i en garnaffär och känn på garnerna så kommer du säkert hitta nåt bra.

Kanske kan vara värt att kolla upp mönster på stickade sjalar. Jag tänker att en lagom stor fyrkantig sommarsjal lika gärna skulle kunna funka som babyfilt?

• zephyr

Jag håller på att sticka en filt till vår kommande bebis, som är beräknad till slutet av juni. Jag använder ett tunt bomullsgarn. Min tanke är att använda filten främst på kvällarna och de dagar det inte är jättevarmt ute. Så jag stickar den i slätstickning. Alltså inga hål eller spetsar eller så. (Dessutom tror jag inte att jag skulle klara av det. )

Svar på tråden går de att sticka en sval filt till sommaren?