• Pussakaninen

Vart köper ni vagn, bilstol, säng mm ?

Som ung mamma har man ju inte alltid den bästa ekonomin precis, det har inte jag iallafall. Nu sitter jag i kvalet där jag måste börja planera för vang, bilstol, säng mm. Kläder också såklart, men det är ganska billigt vart man än köper det. en ny vagn går ju på en 5000-6000kr. Säng finns iof ganska billigt på IKEA. Men bilstolen går även den på en 2000 som ny. Hade gärna velat ha en emmaljunga citygross. Men jag ärr otroligt snål när det gäller pengar, hehe... Kan vara ganska dåligt och otroligt jobbigt dock.

jag själv har kollat lite på blocket mm, men vågar man köpa en bilstol därifrån? vagnen kan man ju lägga i några böcker och testa, eller hunden, haha.

Så min fråga är. Vart köper ni de dyra grejerna till ert barn? begagnade eller nya?

• Svar på tråden Vart köper ni vagn, bilstol, säng mm ?
  • milla   1982

Babyproffsen brukar ha kampanj på bilstolar ibland, men finns ju många seriösa som säljer på blocket (o tyvärr en o annan oseriös =/)

Vagn o säng är ju absolut inga problem att köpa beg. 

Felix - 20080618 ~ * camilla.ahnell.se *~ Meya 20090930
  • Trisse78

Bilstol (babyskydd) kan man hyra på endel sjukhus de första månaderna. På NÄL betalar man t.ex en viss summa när man hämtar ut babyskyddet och sedan får man tillbaka en del av pengarna när man lämnar tillbaka det helt och rent.

Vagn och säng köpte vi på Babyproffsen.

Kläder på Lindex, P.O.P, KappAhl, HM, Name It.....

• Pussakaninen

Jo vagn & säng kan man ju köpa på blocket ex. bara att kolla på alla bromsar funkar mm. Sen kan man slänga upp lite böcker eller hunden för att se om den klarar av vikten haha...

Men bilstol är lite klurit. Det där med att hyra en låter skummt, hur mycket betalar man då isf i månaden ?  

• J N

Vi har haft otroligt många vagnar och kommer inte ihåg var vi köpt alla. Men barnens hus, babyland och den vagn vi ska köpa nu till sista bebisen köper vi på big baby. Otroligt bra villkor och underbar barnaffär!

Nathalia 2003 ♥Izadora 2006 ♥Daniella 2007♥Bebis 2011
  • Blazie

genom försäkringsbolaget IF kan man hyra bilstolar för ca 100:-/månad finns info på deras hemsida, bara skriva bilstol i sökfältet. (lite för lat för att leta länk just nu)

• Grodan82

Babyskydd kan man ibland köpa på babyproffsen som dom hyrt ut tidigare, brukar kunna ligga runt 1000kr en stol med bas.  eller så kan man hyra där också,, på många ställen kan man även hyra på BVC prata med din barnmorska om detta.

• Pompmom

Du kan visst köpa bilstol på blocket tycker jag, köp av någon nära så att du kan hämta den. Be att få se deras kvitto från när de köpte den eller ha koll på vad du ska kolla under till för att veta att den inte är för gammal!

Nedan text finns på http://www.ntf.se/Norrbotten/bilbarnstolar/

Är du på väg att köpa ett begagnat babyskydd?
    Var då observant på hur gammal stolen är och i vilket skick.

Det ska finnas en datummärkning instansad i plasten på stolen, antingen baktill eller under. Märkningen avser år och månad, och är utformad på detta sätt: Ex. 98 (årtal) och så en pil till en ring med 02 (månad).

Rekommenderad livslängd på ett babyskydd är 5 till 7 år. Detta beror på att materialet i stolarna åldras oavsett om de används eller ej, vilket innebär att stolens hållbarhet förändras med åren och blir skör. 
    Och vid en påfrestning, inte har den avsedda effekten, att skydda barnet mot yttre våld.
    Kontrollera alltid kärnan under tyget, att stolen är hel och inte har sprickor, eller att bitar är borta, även på nyare begagnade stolar.
    Livslängd på bilbarnstol
    Hur länge kan man använda en bilbarnstol innan den blir för gammal?

Svar:
    Man brukar beräkna att en bilbarnstol har en livslängd på ungefär 10 år. Det bör dock inte vara äldre än ca 5 år då det tas i bruk av ett nytt barn.

För ett babyskydd är livslängden något kortare, mellan 5 och 7 år. 

När bilbarnstolen åldras finns risk för att materialet blir sprött och lättare går sönder man kan alltså inte garantera samma säkerhet vid en eventuell krock som med en nyare stol. 

Om bilbarnstolen varit med om en olycka ska det kasseras direkt, oavsett skick. 
  • KatarinaAlice

Ett annat alternativ är Ullared ;) De har allt man kan tänkas behöva :)

• Trisse78
    Pussakaninen skrev 2011-02-01 18:57:30 följande:
    Jo vagn & säng kan man ju köpa på blocket ex. bara att kolla på alla bromsar funkar mm. Sen kan man slänga upp lite böcker eller hunden för att se om den klarar av vikten haha...

Men bilstol är lite klurit. Det där med att hyra en låter skummt, hur mycket betalar man då isf i månaden ?  
    Kommer inte ihåg exakta summan, men det rörde sig om en pantkostnad om ca 500:- och sedan fick man tillbaka 300/400:-.

Tror att det är/var NTF som har/hade hand om detta på NÄL, eller om det var NÄL själva.

Kände flera som hyrde babyskyddet därigenom och de var väldigt nöjda och babyskydden var väldigt fräscha och moderna. Hade inte vi kunnat låna av makens bror så hade även vi hyrt där.
  • Golden Robot

Nu är ju inte jag så ung, men vill ändå inte köpa en massa nytt för en massa pengar, när det finns så mycket fräscht som kan återanvändas = mer miljövänligt också - särskilt inte när man inte vet än vad som passar en själv "i skarpt läge". Vagn tycker jag i alla fall absolut att man kan köpa begagnat (finns massvis av fräscha på blocket t ex), liksom skötbord och säng. Sängen kan man ju istället köpa en ny madrass till, och nya textilier. Man vet ju inte ens om ens bebis tänker sova i spjälsängen i början - jag har vänner som haft spjälsängen stått som "extra garderob" hela första året då barnet totalvägrat spjälis!

Babyskydd funderar jag själv på om man ska köpa begagnat, men vill i så fall helst köpa av nån man känner eller som i övrigt känns "pålitlig" så det lutar nog åt att vi hyr istället. Som någon skrev så hyr bl a If ut babyskydd. Vi har dock ingen egen bil (bor i stan med bussarna runt hörnet) så för vår del funderar jag på att korttidshyra om och när det blir aktuellt med bilresande.  Många av babybutikerna hyr tydligen ut dag-, helg- och veckovis. Hem från BB blir det nog till att boka taxi med babyskydd vilket tydligen inte alls ska vara några problem :)

Spädbarn nöter inte precis på sina kläder heller, så vi har inte köpt så himla mycket nytt utan har tagit över efter vänner och så har min mamma sparat kläder från när jag var liten, vilket jag tycker känns jättemysigt :) Sen sägs det ju att man får en del i klädväg också, samt att man inte hinner använda allt eftersom de växer så himla snabbt i början!

• Limael

jag är också snål när det gäller pengar men jag kände att ska jag lägga pengar på något så ska det vara säkerheten för mitt barn. Skulle aldrig våga köpa beg.

• Runguska

Vi har just nu dålig ekonomi och köpte därför en begagnad City Cross från 06. Riktigt fint skick, men blekt suflett. Hårdlift, skötväska och hjulskydd. 1000:- betalade vi och säljaren bodde i samma by så inte var det långt att åka och köpa heller.

Babyskydd har vi ännu inte köpt, men där blir det nog ett nytt. Hade jag bekanta som skulle sälja ett och litade på att det ej var för gammalt eller krockat, men lite skeptisk blir jag mot blocket.

Gällande säng har vi en från IKEA, en gåva från min mamma. Vet inte vad den kostade, men vill man kan man ju köpa begagnad säng och en ny madrass / om man nu tycker att det känna olustigt med en begagnad.

• EmilieC

Vet inget billigt ställe direkt, men vi köper även begagnat! :) Vi kollar blocket och liknande, och köper av bekanta som inte behöver deras längre. Vi köpte en skitfin och bra vagn av våra vänner för 1500 :- och den ser sprillans ny ut!
    Kläder, sängkläder o.s.v köper vi helt nytt. :p
    Man kan kolla på loppis och second hand med, det kan finnas mycket fina grejer där med. Man kan ju också låna av vänner och släkt. Spjälsängen vi har, är min gamla sen jag var liten och den är det inget fel på alls, men vi ska köpa ny madrass till den.
    Vill du ha allt sprillans nytt, är det ju bra om du håller koll efter extra priser och sånt!
    Om man blir medlem på vissa sidor t.ex alltforforaldrar.se så brukar man få lite rabatter och så, så man kan handla i deras webshop.

Här finns det nog billiga barnvagnar i alla fall tror jag: http://www.annaaxel.se/index.php?cPath=24&osCsid=978d4df97fb66aff90e65fbb1f9a1ac7

Lycka till!

Svar på tråden Vart köper ni vagn, bilstol, säng mm ?