• Anonym

Vågar inte ta i batterier...

...för jag är rädd att det kommer något giftigt på fingrarna när man tar i dom och då menar jag helt vanliga batterier som man har i mp3 spelare och sånna grejer. Vågar därför inte äta med händerna som typ hamburgare och sånt för att jag tror jag får det giftiga i munnen.
    Jag är även rädd när andra har tagit i dom och försöker tänka ut vart dom har tagit på så att jag inte tar på samma ställe och får det där giftet på fingrarna.

Förstår att det här är ett stort problem så därför tänka jag om någon kunde berätta hur det egentligen är. För jag har väl fel??

• Svar på tråden Vågar inte ta i batterier...
  • ladyhawk

Vad jag vet är batterier inte farliga eller giftiga (om man inte öppnar dem och äter innehåller?). Känns det som att det är en fix idé? Isåfall så kan det vara ett tvångssyndrom och då ska du prata med husläkaren. Om du bara behöver bli lugnad och sluta vara rädd, så kanske det går över.

• Astarte

Det låter ju som en utvecklad tvångstanke? Har du funderat på att gå till en psykolog och kanske få fobi-hjälp?

• Nyfiken gul

helt fel!!!!! Du har helt fel om batterier...... OM batterier börjar läcka gör dom inte det förrän efter många många mågna år.... Inte alla läcker heller....

Du har drabbats av tvångssyndrom o bör söka hjälp fortast möjligast innan det tar ännu större proportioner....

• InaMars06

Om det skulle vara giftigt på något sätt så skulle inte batterier eller hamburgare säljas som det gör.. Då skulle ju alla bli sjuka i sådanna fall.. Du behöver inte oroa dig

• Teskedsgumman83

Tycker också det låter lite som en tvångstanke som gått lit eför långt med andra ord, du påverkas av det ivardagen och kan inte leva normalt.

• Nyfiken gul

om du tänker logiskt nu:

ett batteri som läcker batterisyra är för det första rostigt! För det andra SYNS det att det läcker! Och för det tredje så känner du att du fått kladd på fingrarna, batterisyra är frätande och går inte att missa.

Ett batteri du tar ut från din fjärrkontroll till tvN läcker inte, logist vet du det också.....

• ladyhawk

Sök på nätet om KBT (kognitiv beteendeterapi). Tvångssyndrom och olika fobier är jättevanligt. Ex så känner jag flera som knappt vågar (eller tycker det är obehagligt) att ringa, åka buss och lite av varje.

• Anonym

Jo jag vet att jag lider av tvångtankar och just det här är riktigt jobbigt. Så därför ville jag nu att folk skulle få mig och förstå att det är inte är farligt. Jag verkar tro att det finns något osynligt utanpå batteriet men det finns det väl inte heller!?

• ladyhawk

Nej, inget finns där, inget osynligt alltså. Prova att öva liten bit i taget och vänj dig vid batterierna. Tycker du det är läskigt att titta på dem? Då kan du börja med det, flytta dem närmare osv, ta på dem lite grann, sen lite mera osv. Jag har en kompis som övade sig att åka kommunalt med ett själv-hjälps-program. Idag tycker hon inte ens att det är läskigt.

En bra bok är "fjärilar i magen" av Ben Furman. Finns nog på biblioteket. Den handlar om bl.a. tvångsbeteenden och fobier samt självhjälpsprogram. Jag har läst den för ett grupparbete i skolan. Den är uppmuntrande och positiv, samt innehåller mycket bra information.

• Humlans mamma

Kolla sidan ananke.org... Det är en sajt för personer med tvångstankar... Kram Malin

• Anonym

ladyhawk och lillakärleken Tack Tack för era tips!! Ska kolla upp det där.

och även tack till dig, Nyfiken gul som berättar hur det är.

Ni ska veta att era ord hjälper mig så ju mer ni skriver hur det är desto lugnare blir jag. Åtmistone för stunden. För det har inte gått bort helt än men hoppas en dag att det ska göra det.

• ladyhawk

Hoppas det löser sig! Metoden KBT (beteendeterapi) går ut på att bli av med fobier, medan psykodynamisk terapi (samtalsterapi) går ut på att lista ut vad det beror på. Eftersom det kan vara svårt, jobbigt och traumatiskt eller t.o.m. omöjligt att ta reda på vad en sån här sak beror på, så rekommenderas KBT för tvångsbeteenden och samtalsterapi mer för depression. Bara en parentes.

Svar på tråden Vågar inte ta i batterier...