• chazbo

HUR och NÄR började ni med välling?

Hejsan

har en pojke på snart 5 månader (22 februari)och sitter och planerar och spånar lite inför vällingstarten. Jag kommer inte alls ihåg hur vi gjorde med storebror. Hur har ni gjort? Har ni sakta blandat ut välling i ex ersättning, eller har ni bara gett från en dag till en annan? När började ni? Hur har det funkat med magen i samband med vällingstart?
     Det står ju sex månader, så jag antar att det är det som rekommenderas, men har någon börjat tidigare? Min son är ganska stor för sin ålder (8,6kg) och gillar mat. Ibland känns det som att han inte håller sig så länge på ersättningen. Han har ätit ersättning från start.

Lite nyfiken på hur andra har gjort, så jag kan bilda mig en uppfattning om hur vi bör/kommer göra. Tacksam för alla tips och råd.

• Svar på tråden HUR och NÄR började ni med välling?
  • La Lola

Vi håller på att introducerade det nu.
    Hedda fyller 2 år i mars.

Blandar välling o ersättning.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Molly84

Satt just och funderade på det samma! Har en snart 5 månaders med och tror att storebror började när han var 5-6 månader också, men kommer inte ihåg (att man e så glömsk :) 

• Sylten

Vår son började runt 9 månader, ammade tills dess. Men jag har för mig att vi började med en liten mängd åt gången, kanske bara 30-50 ml. Men han hade också svårt att ta flaskan i början.

• lillaknas

Eftersom vi göra välling av gröten och hon var van vid gröt började vi bara direkt med välling

• lillasysterjessa

Jag började när grabben var 5 månader. Ersättningen höll han sig inte på mer än nån timma, och han vägde 9,2 kg då.
    Jag blandade 50/50 första gången, sen ökade vällingmängden för varje gång. Han älskade det från första stund, och sov plötsligt hela natten =)

• La Lola
    chazbo skrev 2011-02-02 05:01:27 följande:
    Ok. Vi tänkte nog börja tidigare än så...
    Jasså, ok.

Hedda åt inte så mycket riktig mat när hon var 5 mån så då var ersättning ett mycket bättre alternativ för oss.
    Man får ju bara ge välling (inkl gröt) max 3 ggr per dygn.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Höösten

Min son är 5 månader och jag har också funderat på att börja med välling men det finns bara välling från 6 månader i affären. Vet inte varför men det måste väl vara en anledning till det. (Gröt däremot finns från 4 månader och min son har ätit det i en månad nu.)

• stolla

Min dotter är snart 7 månader. Hon har ätit ersättning och gröt sedan ca 5 mån. Senaste månaden även lite mat, även om hon inte tycker att det är lika gott sm gröt. Hon äter endast några skedar varje gång, men vi kämpar på.  Har försökt att ge henne välling på kvällen eftersom jag inbillar mig att det mättar bättre. Men hon tycker inte om det alls. Tar flaskan dirkekt men när hon märker att det är välling så spottar hon ut flaskan och vägrar att ta mera. Så jag skulle gärna vilja ha tips hur jag får henne att tycka om vällingen?

• chazbo

Ja, vår son har oxå ätit gröt ett tag nu. Började när han var 3,5 månader. Han kom två veckor efter BF så jag räknade lite så.... Vet att det inte är rätt, men det har gått bra iaf. Det lustiga är att han gillar nestle bättre än semper.... Ska prata med BVC på vår fem månaders träff. Får se vad hon säger.

Svar på tråden HUR och NÄR började ni med välling?