• Ancilla

Ni som lagar tänder med laser, hjälp!

Jag är en tjej som har sprutfobi och nu skall jag laga ett hål.
    Jag har vid flertal tilläfllen läst annonser om att man kan laga hål i tänderna med laser och då ej behöver bedövning. Någon här som provat det och vill berätta hur det var och vad det kostade?

Ancilla

• Svar på tråden Ni som lagar tänder med laser, hjälp!
  • GrannenUnder

Har du lagat hål förut? I så fall ska det vara en baggis att laga med laser. Jag hade aldrig lagat ett hål innan till mig, och fick höra att (i jämförelse) känns det knappt. Kan inte föreställa mig hur ont det måste göra att laga på det gamla hederliga viset, för jag tyckte det gjorde ONT!! Kände mig som en fjantig liten unge när jag låg och grina, men vad ska man göra åt saken.. Men, precis som du är jag spruträdd, så laser var räddningen för mitt hål!

Man kan säga att det pickar, du hör hur lasern slår, och det isar massor i tanden, men värre än så blir det i alla fall inte. Tycker absolut du ska laga tanden med laser om du har möjligheten! Och som sagt, har du lagat på vanligt vis är det ingentring i jämförelse. Har du aldrig lagat hål, så var beredd på att det gör ont, men det GÖR det ju att laga tänder!

Jag tror att de drog en knapp 1000lapp från mitt konto, efter avdragen o det, min tandläkare tog inget extra för att laga med laser.

Lycka till!

• Menhir

Det är långt ifrån alltid det funkar med laser, det går itne att ta bort gamla fyllningar och emaljen tar väldigt låg tid så de flesta borrar det mesta och tar laser i dentinet ("tandbenet").

Laser är alltså inte helt optimalt när det gäller hårdvävnad och speciellt inte tänder så det tar ofta betydligt längre tid. Till mjukvävnad är det betydligt bättre.

Sedan kan det hända att det känns även med laser även om det är betydligt skonsammare än borren så om det är ett djupt kariesangrepp kan det vara bra med bedövning ändå.

Och dessutom kan det vara bra att träna bort sprutfobin, en del områden man bedövar i munnen är nästintill smärtfria medan andra känns mera och om det är ett "bra" område som ska bedöva kanske det är ett bra tillfälle att träna, tillsammans med bedövningssalva? Välj då en tandläkare som är speciellt intresserad av tandvårdsrädda.

Hoppas det löser sig för dig!

Menhir, leg tandläkare

Svar på tråden Ni som lagar tänder med laser, hjälp!