• Anonym (rådvill)

Skillnad mellan timlön och månadslön?

Min sambo har nu en fast anställning på sin pappas företag, men han har timlön istället för månadslön... Han har pratat med dom om att gå över till månadslön, men hans mamma säger att det inte skulle bli någon skillnad..?

Som det är nu så jobbar han 100%, 8 timmar ca om dagen, må-fre eller sön-tor.
    Är han sjuk, får han ju mindre såklart, och jobbar han över så får han mer.
    Men skulle det bli någon skillnad om han gick över till månadslön?

• Svar på tråden Skillnad mellan timlön och månadslön?
  • Anonym

Klart det är skillnad på timlön och månadslön.

Du har helt klart fördelar med månadslön. Där får du semester inbakat och du får ledigt med lön. Allt över sina 100% anses som på timmar och ska vara timlön på.

Han har rätt att kräva månadslön efter anställning som varat mer än tre månader. Som fast anställd ska du ha det oavsett.

• Anonym

Förstår inte vart någonstans det är bättre med timlön?

Det är alltid bättre med månadslön.

• Cia o krabaten

Dels så får han samma lön varje månad, oavsett röda dagar om han har månadslön. (Det ska räknas på årsarbetstiden) Med timlön kan det ju variera mycket tex under en månad som har massor med helgdagar.

Dessutom när man har timlön brukar man få semesterersättning direkt på lönen och därmed inte tjäna in någon betald semester. Då får man själv spara de pengarna och leva på under semestern.

Sen vet jag inte riktigt hur det är med övertid.
    När jag gick på timme fick jag ju betalt exakt för det jag jobbade, men nu om jag jobbar över får jag intjänad komp istället så jag kan ta ut ledig tid någon annan gång och ändå få samma månadslön.

KAN ha med pension att göra också, är inte helt insatt. 

• Anonym (rådvill)

Jo jag tänker ju så också. Men som det är nu om han jobbar alla sina skift, enbart, så får han ut ungefär 20 000.
    Jobbar han över eller ligger borta i veckorna så får han ju övertid och traktamente mm.
    Så ibland får han ut 24. Men som i januari fick han ut 15! Han hade varit sjuk en del och sedan var det ju några röda dagar.

Hade det sett likadant ut med månadslön?

Vilka andra fördelar finns med månadslön? 

• Anonym (rådvill)
    Cia o krabaten skrev 2011-02-01 20:46:29 följande:
    Dels så får han samma lön varje månad, oavsett röda dagar om han har månadslön. (Det ska räknas på årsarbetstiden) Med timlön kan det ju variera mycket tex under en månad som har massor med helgdagar.

Dessutom när man har timlön brukar man få semesterersättning direkt på lönen och därmed inte tjäna in någon betald semester. Då får man själv spara de pengarna och leva på under semestern.

Sen vet jag inte riktigt hur det är med övertid.
    När jag gick på timme fick jag ju betalt exakt för det jag jobbade, men nu om jag jobbar över får jag intjänad komp istället så jag kan ta ut ledig tid någon annan gång och ändå få samma månadslön.

KAN ha med pension att göra också, är inte helt insatt. 
    Vi postade i princip samtidigt! Men ja precis. Skitbra ju! Ska säga åt honom att kräva det bums!
  • Anonym

Om man är timanställd och är sjuk så borde man väl få lön för de timmar man är "inskriven på schemat" ändå?! Är det annorlunda i Sverige än i Finland kanske?!

• Anonym (rådvill)
    Anonym skrev 2011-02-01 20:54:11 följande:
    Om man är timanställd och är sjuk så borde man väl få lön för de timmar man är "inskriven på schemat" ändå?! Är det annorlunda i Sverige än i Finland kanske?!
    Va? :O
    Njaej, det vet jag inte, men han är inte timanställd, utan fastanställd. 
  • Cia o krabaten
    Anonym (rådvill) skrev 2011-02-01 20:56:46 följande:
    Va? :O
    Njaej, det vet jag inte, men han är inte timanställd, utan fastanställd. 
    Du får ju fortfarande sjuklön även om du är timanställd!
    Ang januari så hade han fortfarande fått karensdag, och sedan sjuklön (precis som det skulle varit med timlön!) Men för de röda dagarna så ska det slås ut på årsarbetstid så att man får samma lön varje månad. 
  • Anonym (rådvill)
    Cia o krabaten skrev 2011-02-01 21:03:58 följande:
    Du får ju fortfarande sjuklön även om du är timanställd!
    Ang januari så hade han fortfarande fått karensdag, och sedan sjuklön (precis som det skulle varit med timlön!) Men för de röda dagarna så ska det slås ut på årsarbetstid så att man får samma lön varje månad. 
    Jo absolut, men jag trodde hon menade att hon fick full lön dom timmarna.
    Å det vet jag ju att så är det inte i Sverige. Utan vi får sjuklön.

Det som skulle vara förmånligt med månadslönen är ju framförallt dom röda dagarna och semestern! 
Svar på tråden Skillnad mellan timlön och månadslön?