efter samtal med rektorn fick jag erfara
hej
en fråga jag jobbar som vikarie inom förskolan utbildad barnskötare och i skolans värld måste man ge ett papper från polisen som då gäller ett år i stöten, det tycker jag är jättebra om man skall jobba i skolans värld. men som vikarie måste jag lämna in ett papper till den ansvariga på bemanningen men om man blir fast anställd så behöver jag inte skicka efter nytt , det räcker med den jag har med mig det jag har när jag blir anställd. Men vad händer då om jag efter ngra år in i yrket typ rånar en bank eller misshandlar ngn ,
, med andra ord så har de anställda ogiltiga papper från polisen ??? eller undrar bara?
sen undrar jag
är det fel att höja rösten när ljudnivån på förskolan/avdelningen när barnen är för högljudda ?? eller två barn bråkar?? det är inte så att jag är arg hela tiden efteråt. jag försöker då med arg röst visa bestämt att det är inte ok att ljudnivån är så hög eller om två barn bråkar . Men icke efter samtal med rektorn så får jag inte höja rösten /skrika , jag måste ju visa att det är inte ok att bråka eller skrika åt varandra . Men istället skall jag använda en rak och lugn röst , praktiskt taget skall jag prata som jag vore oberörd nästan som om jag skall sopa problet under mattan. Efter detta samtal så kändes det verkligen stelt när jag återgick till avdelningen efter min rast och lika så på avdelningen jag kände mig verkligen uttittad efter mitt samtal med rektorn.
en annan grej skulle du bli irriterad av att en vikarie hade så kallad slängt in kläderna i torkskåpet?
en anledning allt få inte plats trots två torkskåp, overoller får inte plats så jag fick lägga det mesta rakt över hängarn istället. enl mig så får ju barnen sina kläder torra ändå, jag har sett värre torkskåp där kläderna är inslängda..
sen tyckte personalen att jag pratade för mkt , men det är inte med mening men ändå tyckt att jag har haft koll på barnen men efter detta samtal med rektorn märkte jag att personalen är lika duktiga på att själva höja rösten , uttrycka sig klumpigt till barnen , med andra ord de har jobbat för många år på samma arbetsplatsen.
ex ett utav barnen är ganska blöjfri 2 år men är i en period där han vill till pappa el mamma gråter ofta vill sitta i personalens knä då det känner sig bortglömt, det är inte första gången som jag hört då jag harvarit på denne avdelningen att då barnet blivit så suttit i personalens knä så blir personalen frustrerad av att ungen inte slutade gråta då tyckte personalen att barnet kunde leka , hur reagerar barnet då självklart blir ungen ännu mer hysterisk och börjar gråta, barnet var ju inte det minsta intresserad av att leka, de gånger jag nått fram har jag försökt lugnaner ungen och sen prata med barnet sen kan de gå och leka .
Så som jag skrev tidigare tyckte jag att situationen blev stel och tråkig oom jag knappt får prata med personalen utan skall bara vara med barnen så om de vill ngt får de komma å prata med mig eller säga ngt jag skall göra på avdelningen, vågar knappt säga ngt för då är väl det fel med . så efter detta så om vi skulle göra ngt på avdelningen och ngt barne inte lyssnade så fick personalen ta det känner mig mer nu som en skvallertant än den bra pedagog jag vill vara.
vill erkänna jag är inte perfekt men när man jobbar me barn får man tänka sig för , ex som jag skrev om barnet som grät hysteriskt , barnet är ju i en period och orolig och håller på och utvecklas , det är inget att bli hysteriskt över eller .??