• Anonym (BortHärifrån)

Bostadslån utan kontantinsats?

Nu är det nämligen så att vi vill flytta ifrån där vi bor just nu. Det är tyvärr inget trevligt område. Vi har alltid velat flytta men nu börjar det bli lite panik då vi har fått en liten och vill verkligen inte att han ska växa upp här.
    Vi bor i en HR nu men alla vet ju hur bostads situationen ser ut i Stockholm när det gäller hyresrätter. Därför har vi nu funderat på att köpa.
    Min fråga då är om det går att få bostadslån utan att ha någon sparad insats?
    Kan man få låna på hela beloppet? Både jag och min sambo har ordnad ekonomi och tillsammans har vi en inkomst på 45 000 innan skatt. Jag har dock en betalningsanmärkning men inga skulder.
    Är det ens möjligt för oss?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Bostadslån utan kontantinsats?
  • sidentrosan

Njae. med en betalningsanmärkning har du npg enda valet att välja Bluestep bostadslån.

Vi byggde hus utan kontantinsat, men då blev våra föräldrar borgenärer istället.

Hoppas det ordnar sig för er

/kram

• Anonym (hmm)

Men om ni har 45 000 innan skatt är det ju super
    Då är det bara att ni sparar så mycket ni kan nu under ett års tid.
    Jag lovar när erat barn är så litet att h*n endå bara är i vagen spelar det inte så stor roll vart ni bor.
    Däremot ju äldre de blir ju viktigtare så klart.
    Men om ni kämpar hårt å sparar för fullt för en kontantinsats så har ni en bättre ekonomi och ett bättre boende när era barn blir större.

• Goltlännig

Om jag har rätt så har det ju kommit en lag som säger att man inte får låna till mer än 85 % av bostadköpet med bolån.

Om man vill låna de sista 15 % så måste man ta ett typ blancolån och de är dyra.

• Iduns

Min sambo har två betalningsanmärkningar med inget skuldsaldo, dessa fick han i samma veva när han flyttade och två räkningar på en totalsumma på 1500 kr hamnade hos kronis.
    Vi har varit runt till massa olika banker och bett om lån för honom o mig för ett radhus köp.
    Dom avslutar mötet direkt när dom hör om han prickar, trotts att dom går ut om 7 månader.
    Vi gick till bluestep och vi fick låna 95% utav köpasumman, detta pgr av att jag kan visa upp en bakgrund med stabil inkomst och bra sparande samt att min sambo visade varför han fått sina prickar.

Så går på ett privat möte med bluestep, dom ger faktiskt bra ränta 6,0%, på bla Nordea ska man klara upp till 8%
    dom är också sjukt trevliga=)

• sidentrosan
    Iduns skrev 2011-02-02 10:23:21 följande:
    Min sambo har två betalningsanmärkningar med inget skuldsaldo, dessa fick han i samma veva när han flyttade och två räkningar på en totalsumma på 1500 kr hamnade hos kronis.
    Vi har varit runt till massa olika banker och bett om lån för honom o mig för ett radhus köp.
    Dom avslutar mötet direkt när dom hör om han prickar, trotts att dom går ut om 7 månader.
    Vi gick till bluestep och vi fick låna 95% utav köpasumman, detta pgr av att jag kan visa upp en bakgrund med stabil inkomst och bra sparande samt att min sambo visade varför han fått sina prickar.

Så går på ett privat möte med bluestep, dom ger faktiskt bra ränta 6,0%, på bla Nordea ska man klara upp till 8%
    dom är också sjukt trevliga=)
    Bra skrivit Iduns

/Kram kram
Svar på tråden Bostadslån utan kontantinsats?