• MaLindi

Tips för tågresan med 8mån bebis?!

Hej alla glada!

Ja ska till STHLM snart från GBG och är lite "nervös" inför resan, undrar om jag kommer lyckas hålla honom sysselsatt under hela resan och behöver lite tips på aktiviteter en 8mån kan tycka vara underhållande på resan. Ska åka X200 så är ju bara 3 tim men ändå, vill ha en så harmonisk upplevese som möjligt för oss båda.Flört

Tänker på det att blir ju ingen golv lek och mitt knä är väl sådär kul i 3timmar.

Tips, förslag w.e you wanna call it, jag tar emot! Kanske någon som åkt resan ofta och kan komma ihåg ngt som funkade bra för er? Bra övning inför långresaSkrattande

Tack för svar!

• Svar på tråden Tips för tågresan med 8mån bebis?!
  • Bedorah

Jag har samma "problem" eller snarare fundering så ska favorita tråden och se om det kommer svar :)
    Jag ska nämligen åka tåg från Sthlm till Gbg om en månad med min 8 månader gamla pojke :) Och jag funderar också på hur det blir rent praktiskt!

Var ställer man barnvagnen på tåget? Finns det skötbord på toaletten där? Etc.

Angående underhållningen så har jag tänkt på att han får ha leksaker, titta ut genom fönstret och ja... det håller väl en fem minuter men sen har jag ingen aning... Får hoppas att han sover hela resan haha!

• MaLindi
    Bedorah skrev 2011-02-01 23:03:25 följande:

Jag har samma "problem" eller snarare fundering så ska favorita tråden och se om det kommer svar :)
    Jag ska nämligen åka tåg från Sthlm till Gbg om en månad med min 8 månader gamla pojke :) Och jag funderar också på hur det blir rent praktiskt!

Var ställer man barnvagnen på tåget? Finns det skötbord på toaletten där? Etc.

Angående underhållningen så har jag tänkt på att han får ha leksaker, titta ut genom fönstret och ja... det håller väl en fem minuter men sen har jag ingen aning... Får hoppas att han sover hela resan haha!

Ja speciellt det där med barnvagn.
  • Mooas

Det beror lite på vilken vagn ni åker. I de flesta vagnar får man fälla ihop barnvagnen och lägga chassidelen i "väskfacken" där man stiger på. Sittdelen eller liggdelen kan man ta med sig in och lägga på hatthyllan eller ha på golvet nedanför barnets plats, eller självklart knö in den i väskfacken den med, brukar ju bli trångt och stökigt i de facken bara. Tips är att vara där i god tid.  Vissa vagnar har dock en liten större "hall" i närheten av toaletten där kan det ibland få plats någon barnvagn. Skötbord minns jag faktiskt inte hur det är (förrutom att det är trångt inne på toaletterna). De handikappsanpassade vagnarna har stor toalett.

Ska göra samma resa med min lilla tjej som också är 8:a månader om en vecka. Sist jag åkte var lillan dock bara runt fyra månader så just i underhållssyfte har jag inte så många tips ;).. Har kört bil samma sträcka med henne själv några gånger och då när hon börjar tröttna brukar det funka att sjunga ett litet tag. (känns kanske inte så aktuellt på ett tåg ;) ) Men det jag tänkte packa ner till denna resa är en hop med leksaker, bilderbok, bäbistidningar (hon är så fascinerad av barnbilder), Bärbar dator, för bådas skull (om hon skulle somna) sen älskar hon att knappa på tangenterna och titta på foton utav henne, folk hon känner igen och andra barn. Babybjörn, bärsele, det rycker en del ibland när man ska upp o gå o då är det bra att ha händerna fria. Mat o frukt, även välling om det inte skulle funka med maten. Sen lite majskrokar eller rån som hon kan sitta o pilla med. Vi får se hur allt går, håller tummarna på att maten slinker ner - sen somnar de som stockar ;)

Svar på tråden Tips för tågresan med 8mån bebis?!