• Cicciliona

Ngn som byggt egen kompost? Råd och tips?

Jag vill så gärna ha en el 2 komposter, att kompostera matavfall i.
    Är det ngn som byggt en egen kompost och som vill dela med sig av tips, råd, idéer mm.
    Är rädd för att det drar till sig möss/råttor!

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Ngn som byggt egen kompost? Råd och tips?
  • TessieTupp

Vi har gjort ungefär som denna ritningen samma mått, byggd i tryckt virke, isolerad med cellplast och innerst har vi en fukttålig skiva. 2st lock uppe på och 2st luckor längst ner på kortsidorna så att det blir enkelt att tömma den när det multnat klart. I botten har vi ett putsnät (finns på biltema) som gör att råttor och möss inte kommer in. Tyckte att det va bra med 2 fack i komposten så att man kan andvända ena sidan när den andra förmultnar osv.

Ritning

• Trinity78

Vi köpte två färdiga varmkomposter i plast istället för att bygga nåt själva. Ska man ha matavfall så måste de vara täta att möss och sånt inte kommer in (plus att det kan lukta illa).

Reproductively challenged
  • TessieTupp

Det kan lukta illa i en plast kompost med,  för det handlar om att det ruttnar i stället för att det blir kompost. Det beror helt och hållet på vad man har för förhållanden i sin kompost. En väll skött kompost är en näst intill lukt fri kompost.

• Trinity78
    TessieTupp skrev 2011-02-04 22:54:41 följande:
    Det kan lukta illa i en plast kompost med,  för det handlar om att det ruttnar i stället för att det blir kompost. Det beror helt och hållet på vad man har för förhållanden i sin kompost. En väll skött kompost är en näst intill lukt fri kompost.
    Ja visst kan det lukta illa i en plastkompost också. Jag menade att den måste vara tät för att det inte ska stinka även i grannens trädgård
    Reproductively challenged
  • MmeBoll

Vi har en varmkompost där vi lägger hushållsavfall. Tänk på att man måste blanda i lika mycket torra varor som blöta. Jag bottnar komposthinken med äggkartong, tidningspapper el dyl + häller på kompostströ eller såna spån man kan köpa till gnagare på ica = sågspån. Har också i lite kompostmedel ibland - då brukar det sätta fart och börja hända grejer i komposten!

Mannen byggde en kompost lik den ovan åt mig förra sommaren.
    Fast eftersom vi inte har den till hushållsavfall utan bara trädgårdsavfall så har vi inte isolerat den.

Hade en tunna med trädgårdsavfall bakom förrådet förra året, och då fick vi in både jordgetingar och möss i den.
    Inte kul... Det är nog bra att ha någon typ av nät/isolering om man vill slippa det.

Nu har jag flyttat trädgårdskomposten, men ska fundera på isolering av den till sommaren. Ska tömma den till våren och får nog leta rätt på nät.

Tack för tipset om Biltema (putsnät ska jag komma ihåg!).

Vi hittade detta på nätet. Det är pinnar i hörnen och på framsidan 2 brädor som man lägger i andra brädor. Vi byggde även ett lock. Bra att stå vid när man ska plantera om krukor under sommaren.

• TessieTupp

Vilken smart, sådan skall jag nog ta och göra mig och ha löv och annat rens i.

Svar på tråden Ngn som byggt egen kompost? Råd och tips?