• Anonym (soon)

Hur ska jag kunna bo med hans "vuxna" dotter?

Jag har ett förhållande med en helt underbar man som är 16 år äldre än mej, själv är jag 28 och har inga egna barn. Han har två barn 13 och snart 18 år..

Jag och min karl älskar varandra så oerhört mycket så vi vill eg inte vara ifrån varandra en enda sekund. Saken är att han är nyskild och sitter varannan vecka med barnen i deras gemensamma villa som skall säljas till våren. Den är under renovering som måste bli klart innan försäljning. Tanken är att efter huset är sålt, tänker vi flytta under samma tak.. där kommer problemet. En jäkla soppa om jag säger så... men en soppa md förhoppningsvis gott resultat.

Hans dotter.. hur kommer det fungera? Hon är 18 år snart..har inte en tanke på att flytta till något eget utan skall flytta med pappa, dvs då får hon också mej inpå!.. vilket hon inte vill. Nu har vi inte träffats mer än 2 gånger, men jag vet att hon tycker det är så otroligt jobbigt.
    Det spelar ingen roll, vi kommer flytta tillsammans.. men hur kommer det kännas att bo med hans 18åriga dotter? I den åldern tycker jag man borde börja tänka på något eget istället för att flytta vv mellan mamma och pappa? Och har åsikter om hur det skall se ut i vårt nya boende? alltså det går ju bara inte.. eller?

Jag är så rädd hur detta kommer bli..  

Någon i min situation? 

• Svar på tråden Hur ska jag kunna bo med hans "vuxna" dotter?
  • Glada L

Kan förstå att det känns jobbigt, både för dig och för hans döttrar. Alla utvecklas i olika takt och antagligen så är hon inte mogen än att skaffa eget, speciellt inte med tanke på att hennes föräldrar är ganska så nyskilda. Antagligen så behöver båda hans döttrar känna att han fortfarande är deras pappa som bryr sig mycket om dem, så låt dem få plats i ert hem också.

Jag är själv ett skilsmässobarn så jag vet att barn har en benägenhet att ta på sig ett stort ansvar för sina föräldrars relation. Man blir oerhört osäker på sig själv och det är jätteviktigt att få känna att man fortfarande betyder mycket för sina föräldrar. Speciellt om föräldrarna redan har hittat nya partners.

Jag kan förstå dig och dina tankegångar, men mitt råd är; Låt henne ta så stor plats som hon behöver och låt henne även få hjälpa till att känna sig hemmastad i ert nya gemensamma hem. Det kommer att främja er kommande relation mellan er två långt fram över. Hon kommer ju att flytta till slut, och då kan man ju ändra i ert boende då.

Lycka till!

• Anonym

Fast är man 18 har man väl kanske inte hunnit få en egen inkomst, då har man väl knappast råd att flytta till eget för jag antar att hon går på gymnasiet?
    Det är ju din gubbes dotter fortfarande och kommer så vara hela livet, även om han inte har försörjningsplikt längre än tills hon går ur gymnasiet så hoppas jag ju att en skillsmässa inte förstör deras relation bara för att du kommit in i hans liv, utan det ska ju funka med båda och det är ju lite upp tll han och jobba på också.

Hon kommer troligen inte bli kvar hemma så länge - tills hon flyttar ut skulle jag försök vara vän med henne, kanske kan ni få riktigt skoj ihop, det skiljer ju trots allt inte så många år mellan er?

• Zaria
    Glada L skrev 2011-02-01 23:21:35 följande:

Kan förstå att det känns jobbigt, både för dig och för hans döttrar. Alla utvecklas i olika takt och antagligen så är hon inte mogen än att skaffa eget, speciellt inte med tanke på att hennes föräldrar är ganska så nyskilda. Antagligen så behöver båda hans döttrar känna att han fortfarande är deras pappa som bryr sig mycket om dem, så låt dem få plats i ert hem också.

Jag är själv ett skilsmässobarn så jag vet att barn har en benägenhet att ta på sig ett stort ansvar för sina föräldrars relation. Man blir oerhört osäker på sig själv och det är jätteviktigt att få känna att man fortfarande betyder mycket för sina föräldrar. Speciellt om föräldrarna redan har hittat nya partners.

Jag kan förstå dig och dina tankegångar, men mitt råd är; Låt henne ta så stor plats som hon behöver och låt henne även få hjälpa till att känna sig hemmastad i ert nya gemensamma hem. Det kommer att främja er kommande relation mellan er två långt fram över. Hon kommer ju att flytta till slut, och då kan man ju ändra i ert boende då.

Lycka till!

• UntilTheDark

Men jisses, vad begär du egentligen? Hennes föräldrar är nyskilda och det är väll inte så konstigt hon tycker allting är jobbigt? Och 18 är väll inte så himla gammalt, många som bor hemma då och över det,särskilt i större städer där det inte är helt enkelt att få lägenhet.

• Anonym (soon)

Tack tack..jag vill att det skall bli så bra som det bara går. Är så rädd att ett samboskap mellan oss kan förstöra det fina vi har.

jo Army of dreams,  saken är bara känslan av att hon inte VILL att vi flyttar ihop hennes far och jag.. Vad jag menar är att hon väljer att bo hemma fast hon inte vill att hennes far skall bo med någon ny kvinna. 

Jag är relativt ung, bor ensam.. inga barn.. alltsammans skrämmer mej oerhört helt enkelt =/ Jag hoppas såklart att vi kommer bli fina vänner hon och jag, men tänk om det inte blir så? Jag har inte en susning om hur det är att ha en tonåring under samma tak?! hur funkar det egentligen?

Det var inte så längesen jag själv var i den åldern och vet hur jag "klarade mej"... kanske därför det känns så konstigt. Men o andra sidan är hon en MYCKET rädd 18 åring som lätt skulle kunna krypa ner hos pappa i sängen om det krävde.. I mina ögon är hon på väg in i vuxenlivet helt klart. 

• Ess
    Anonym (soon) skrev 2011-02-02 00:01:49 följande:
    Tack tack..jag vill att det skall bli så bra som det bara går. Är så rädd att ett samboskap mellan oss kan förstöra det fina vi har.

jo Army of dreams,  saken är bara känslan av att hon inte VILL att vi flyttar ihop hennes far och jag.. Vad jag menar är att hon väljer att bo hemma fast hon inte vill att hennes far skall bo med någon ny kvinna. 

Jag är relativt ung, bor ensam.. inga barn.. alltsammans skrämmer mej oerhört helt enkelt =/ Jag hoppas såklart att vi kommer bli fina vänner hon och jag, men tänk om det inte blir så? Jag har inte en susning om hur det är att ha en tonåring under samma tak?! hur funkar det egentligen?

Det var inte så längesen jag själv var i den åldern och vet hur jag "klarade mej"... kanske därför det känns så konstigt. Men o andra sidan är hon en MYCKET rädd 18 åring som lätt skulle kunna krypa ner hos pappa i sängen om det krävde.. I mina ögon är hon på väg in i vuxenlivet helt klart. 
    Du/ni får se vad som händer. Flyttar ni ihop och hon bär sig illa åt på någotvis och vägrar acceptera att du också bor där, då får hon leta upp nåt eget för hon är trots allt vuxen och ska klara sig själv. Gör hon sitt bästa för att få det att funka så låt henne landa ordentligt innan ni börjar pusha för att hon ska flytta.
  • Anonym
    Anonym (soon) skrev 2011-02-02 00:01:49 följande:

Döräldrarna bor fortfarande under samma tak och ni pratar om attflytta ihop. Förstår du inte att det är jobbigt för tjejen?

Har hon gått ut gymnasiet?

Hur gammal var du själv när du gick ut gymnasiet? Hur gammal var du när du flyttade hemifrån? Då menar jag till eget boende, ej ev. pojkvän.
  • Anonym

Jag tror att du ska försöka få en relation till dottern INNAN ni börjar fundera på att flytta ihop. Om du träffat henne ynka  två gånger, trots att hon bor varannan vecka hos sin pappa, känns det som att det går lite vääl snabbt alltihop. Är han mannen i ditt liv så låt det ta ett halvår längre tid då. Det är ingenting på ett helt liv.

• Ess
    Anonym skrev 2011-02-02 08:26:25 följande:
    Döräldrarna bor fortfarande under samma tak och ni pratar om attflytta ihop. Förstår du inte att det är jobbigt för tjejen?

Har hon gått ut gymnasiet?

Hur gammal var du själv när du gick ut gymnasiet? Hur gammal var du när du flyttade hemifrån? Då menar jag till eget boende, ej ev. pojkvän.
    Föräldrarna är skilda.
    Det spelar ingen roll om hon gått ut gymnasiet eller om ts är 50 år och bor hos sin mamma. Dottern är vuxen och accepterar hon inte sin fars val så får hon flytta till eget.
  • Anonym
    Ess skrev 2011-02-02 08:33:31 följande:
    Föräldrarna är skilda.
    Det spelar ingen roll om hon gått ut gymnasiet eller om ts är 50 år och bor hos sin mamma. Dottern är vuxen och accepterar hon inte sin fars val så får hon flytta till eget.
    Du har fel! Det är en sorg för flickan att pappan ska flytta ihop med ts när föräldrarna ännu inte separerat. Dottern är inte skyldig att försörja sig själv så länge hon går gymnasiet. Fattar ts inte detta så  bör ts inte heller flytta ihop med en man som är förälder och skyldig att ta hand om sitt barn!
Svar på tråden Hur ska jag kunna bo med hans "vuxna" dotter?