• Lizzyy

    Mitt akvarium knakar...

    hej

    vi startade upp ett akvaruim i förregår. Det är vårt första, och vi har ingen koll. Vi kollade i ett dygn att det var ok, och har nu fyllt upp med stenar, planterat växter lagt dit rötter och stenar.

    men det knakar och brakar hela tiden. Kan det spricka? Eller vad är det som låter?

    Hjälp en novis! 

  • Svar på tråden Mitt akvarium knakar...
  • Diamonds

    Beroende på storleken är det väldigt viktigt att det står helt vågrätt annars kan bottenglaset spricka. Låter inte bra alls att det knakar.

  • qenzo

    Jag rek, kontrollera med vattenpass att karet står plant. Efter det, töm allt och kontrollera alla glasrutor.
    Det är bättre att vara försiktig än att få vattenskador. Det krävs inga stora mängder vatten för att golven ska bli förstörda. 

  • qenzo
    qenzo skrev 2011-02-02 09:11:46 följande:
    Jag rek, kontrollera med vattenpass att karet står plant. Efter det, töm allt och kontrollera alla glasrutor.
    Det är bättre att vara försiktig än att få vattenskador. Det krävs inga stora mängder vatten för att golven ska bli förstörda. 
    Menade förstås tvärtom.. töm, kolla glaset, sen vattenpass :D
  • Lizzyy

    det är på ca 275l, Juwel, har sån möbel inunder.

    En släkting var här och hjälpte till, hon kan akvarium, så vi har mkt stenar i botten....säkert 10-12cm om man sprider ut det jämt över botten... Nu lutar det liksom uppåt bakåt..

    Det kan inte vara pumpen som vibrerar mot stenarna?

    Akvariet har kanske 4-5 år på nacken. Vi har haft det sedan dec -09, och då hade det stått tomt i ca 6mnd, Så det har varit tomt i ca 1,5 år. Men vi kollade att det inte läckte osv innan vi la i alla stenar. stod ett dygn inne på toan... 

    HUr kan man se att bottenglaset spricker? 

  • Lizzyy

    har kollat med vattenpass nu.. Det lutar liksom bakåt, dvs in mot väggen.. är det dåligt då? Hur gör jag för att det ska stå i våg? Ska jag ha frigolit i botten?

  • Lizzyy

    och då behöver det inte stå i våg, eftersom mattan eller frigoliten tar ut den ojämheten?

  • Diamonds

    För det första ta reda på om Juwel-kar skall ha frigolit under. Vissa kar skall ha det, andra inte. Även om du fixar frigolit skulle jag ändå försöka få det i våg. Det allra viktigaste är dock att det inte skruvar sig, dvs lutar bakåt på vänster sida och framåt på höger sida, tex.

    Om du misstänker att det är pumpen, stäng av den och lyssna om ljudet försvinner.

    Bottenglaset spricker med besked.

    Kolla upp med ditt försäkringsbolag om de täcker akvarieolyckor. Kan också vara bra att teckna drulleförsäkring.

  • qenzo

    Ska man sedan också ha mycket sten i karet kan man silikona en tunn frigolit på insidan av karets botten, för att på så sätt hjälpa glaset lite mot trycket.
     

  • iaseia

    Har du i nårga fiskar ännu, annars kan vissa fiskar låta väldigt tex praktbotior som knakar hela tiden typ...

  • Rigmor Mortis

    Hade mitt kar knakat hade jag tömt det direkt, det kan vara spänningar i glaset, och spänningar kan få glas att explodera. Huuuu! 

  • Lizzyy

    Det var pumpen! Det låg nån liten sten emot. Iaf så slutade det helt när pumpen slogs av. :)

    Så nu har vi varit på djuraffären och köpt Neontetror och Scalari. Snart dags för lite fler firrar. Ska läsa på lite. Ångrar mig på Scalarin. Vill ha mest små fiskar, och ganska strömt vatten... 

  • qenzo
    Lizzyy skrev 2011-02-05 11:45:23 följande:
    Det var pumpen! Det låg nån liten sten emot. Iaf så slutade det helt när pumpen slogs av. :)

    Så nu har vi varit på djuraffären och köpt Neontetror och Scalari. Snart dags för lite fler firrar. Ska läsa på lite. Ångrar mig på Scalarin. Vill ha mest små fiskar, och ganska strömt vatten... 
    Be att få byta Scalarerna mot fler tetror?
  • Lizzyy

    Jo, ska nog göra det, eller annan små fisk. Vi har 4 st Scalari. Men jag vill ha smått... ska ringa strax :)

  • qenzo
    Lizzyy skrev 2011-02-05 15:17:09 följande:
    Jo, ska nog göra det, eller annan små fisk. Vi har 4 st Scalari. Men jag vill ha smått... ska ringa strax :)
    Tror inte det finns något vackrare än en stooort stim tetror i ett grönt, tjusigt kar.
Svar på tråden Mitt akvarium knakar...