• Anonym

Äter jag dåligt eller normalt?

Jag får en känsla av att de flesta påstår att de äter mycket bättre än vad de egentligen gör när de är gravida.
    I jämförelse med de flesta andra här på familjeliv verkar jag äta alldeles för mycket socker, och jag är livrädd att få en gigantisk bebis på grund av mitt sockersug.

Det skulle vara skönt om alla kunde vara ärliga med vad de äter/åt under sin graviditet så jag har någon att jämföra med. Äter jag för mycket mat/ för mycket socker/ eller helt normalt?

Såhär ser en normal dag(läs idag) ut för mig:

Frukost 06.00  : Två mackor med pålägg, en tallrik lättyougurt med crunch, vatten

Mellanmål 09-11 : Ett äpple, en banan, möjligtvis en kanelbulle ELLER några riskakor

Lunch 13.30 : 4 skivor blodpudding med hemmagjord lingonsylt, vatten

Fika 15.30 : En bulle eller någon typ av chokladbar.

Middag  18.00 : 2-3 potatisar, 200 gram lax, sås och grönsaker, mjölk

Kvällsfika : Blir oftast en glass(piggelin), eller lite godis, eller några kakor med juice eller hemmagjord saft.

ÄR det här jättedåligt? 

• Svar på tråden Äter jag dåligt eller normalt?
  • Anonym

Ja, enligt mig är det superdåligt... herregud vad bullar/socker/glass/jouice etc etc.....

• Anonym

Ja, det är enormt mycket socker på EN enda dag.. tycker du inte det själv??

• Anonym

Du äter VÄLDIGT dåligt... i synnerhet om du är gravid....

• Anonym

Jag tycker inte det låter så bra att äta socker (bullar, glass, godis, kakor osv) varje dag. Ät en grovmacka och frukt till fika istället och spara sockret till speciella tillfällen.

• Pyrro_b

Visst är det lite väl mkt socker, försök hoppa över någon bulle och godis.
    Men ska jag svara ÄRLIGT så åt jag nog sämre när jag väntade 1a barnet. Hade ett OTROLIGT sockersug då och eftersom jag spydde varje dag fram till förlossningen så gav jag efter för suget för att slippa må mer illa då maten ofta inte gick att få ner/behålla.

Försök tänka lite mer på att äta nyttigt, men låt inte anonyma moraltanter här eller på MVC trycka ner dig och få dig att må dåligt! Jag var överviktig från start och dom tjatade som fasen om vikten men jag hade alltid bra värden och har fått 2 helt normalstora bebis:)

• Anonym

Jag har alltid tänkt att jag borde gå upp i vikt om jag äter alldeles för dåligt.
    Vanligtvis tränar jag, men har inte orkat göra det så mycket sen jag blev gravid.
    Oavsett om jag tränar eller inte går jag inte upp i vikt.
    Är 165 cm lång och väger normalt 60 kg, så varken överviktig eller pinnsmal.
    Är i vecka 20 och har inte ökat ett enda kilo.

Har nå några tips för att bli av med den här ovanan?
    Och är det någon som har någon erfarenhet att ni har fött stora barn när ni ätit ungefär som jag gör? 

• Suneboll

Vissa dagar kan jag äta så dåligt.....men för det mesta INTE.
    När jag äter så tycker jag själv att jag käkat skitdåligt.

Du får i dig massor av socker vid nästan varje måltid och ingen näring o alldeles för lite kalorier, de kalorier du får i dig är tomma. För lite frukt o för lite grönsaker.

Byt ut crunchmyslin mot vanlig mysli...crunch är som krossade kakor, exakt samma i.

Att bara äta frukt till mellis på fm kan vara för lite, bulle el riskakor e riktigt skit...ät en macka istället ihop med frukten.

Att äta blodkorv till lunch ger även det extremt mkt socker o endast 4 skivor tycker jag låter lite för en lunch, alldeles för lite kalorier o för lite grönsaker.

På em äter du tomma kalorier igen...käka fruk, smoothie, mackor el fil o flingor istället.

Middagen är jättebra, du borde äta så mkt till lunch istället och samma typ av mat....bättre att ah blodkorven på kvällen isf.

Kvällsfika, ack så svårt att låta bli om man fått i sig för lite kalorier under dagen: Gör smoothie el käka bara en liten fika.

• TheFamily

Herregud! Lyssna inte på vissa här i tråden! Jag tycker du äter ungefär som man gör när man är gravid....man är ju ofta så sugen på saker!....jag vräkte i mig det jag ville under hela min graviditet, gick iof upp 23 kilo. Men fick en liten tjej på 3.300g ...... Det enda som är jobbigt är att träna och banta bort kilona efteråt. Så länge du inte enbart lever på kakor och godis och så utan får i dig alla näringsämnen så är det ju ingen fara,

• Anonym

Vanligtvis äter jag till lunch det vi åt till middag dagen innan. Brukar bli pasta/poattais/bulgur med korv/fisk/kött

Crunch har jag inte ätit sedan jag var liten, men fick sug efter det nu under graviditeten. Riskakorna började jag med för att det fungerade när jag mådde som sämst. 

Är 2-3 frukter om dagen alldeles för lite? Jag tänkte, frukt innehåller ju också massa socker. 
    En sak till.. På helgerna brukar jag dricka läsk. Det gör jag aldrig under veckorna.
    Men är det då bättre att drick lightläsk, är det bra unde graviditeten?

Jag har väääldigt långt mellan frukost och lunch, och det är ingenting jag kan styra själv.
    Vad tycker ni jag kan äta där emellan utan att det blir för mycket. Är oftast vrålhungrig vid 13.30 när min lunch börjar. 

• Suneboll
    TheFamily skrev 2011-02-02 08:35:04 följande:
    Herregud! Lyssna inte på vissa här i tråden! Jag tycker du äter ungefär som man gör när man är gravid....man är ju ofta så sugen på saker!....jag vräkte i mig det jag ville under hela min graviditet, gick iof upp 23 kilo. Men fick en liten tjej på 3.300g ...... Det enda som är jobbigt är att träna och banta bort kilona efteråt. Så länge du inte enbart lever på kakor och godis och så utan får i dig alla näringsämnen så är det ju ingen fara,
    Man är sugen på en massa om man får i sig för lite kalorier.
    Jag har börjat äta mer till frukost o mellis på fm o till lunch o vips är sötsuget borta. Kroppen blir extremt sugen på socker o sånt på em kvällen om man fått i sig för lite under dagen. Prova att äta ordentligt ska ni få se att det inte finns utrymme för godis.
    (Jag vet för jag är en riktig kolhydratmissbrukare o sköter jag inte mig så är det totalkört)
Svar på tråden Äter jag dåligt eller normalt?