• VildingsBravader

Nån som har en Whippet?

Är i skaffahund-tankar och har fastnat för rasen Whippet.

Har googlat massor och läst,kollat kennlar osv och det verkar vara en underbar hundras.

Glada,clowniga,slöa,aktiva och gosiga men jag har aldrig träffat nån själv

Jag vill börja med agility och spår och dom verkar vara perfekta för det

Nån med erfarenhet av Whippet som kan komma med upplysningar/goda råd osv?

Allt jag gör på Internet är sant!
  • Svar på tråden Nån som har en Whippet?
  • Kazeer

Whippet är en underbar ras!

Vi hade whippetar, när jag växte upp. De är precis som du beskriver dem. När de var hemma, sov de mycket, gärna tillsammans. Ute var det full fart framåt. Jag känner flera som har sysslat med agility och lydnad med sina whippetar och det har gått mycket bra, även om en bekant fick konstiga blickar när hon kom med sin whippet till lydnadsträningen. Den ansågs inte riktigt höra hemma där.

Att tänka på är att skaffar man en whippet så skaffar man oftast åtminstone en till

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • VildingsBravader

Tack för ditt svar :)

Jo dom verkar vara en underbar hundras :)

Just agility kan jag tänka mej passar då dom gillar att springa, sen finns det ju rag-race för greyhounds/whippet

Kollar runt på valpar och eventuellt om det finns omplacering.

Än så länge bara i tänkartagen men så småningom ska det bli en vovve,har ju så förspänt att jag får ha med hunden till jobbet osv

• qenzo

Jag har haft whippet och har några få, mycket få, nackdelar.
    Jag arbetade mycket med lydnad, gick intruktörsutbildningen på BHK med denna hund och under tiden övriga hade lärt in 4 moment, tragglade jag fortfarande med ett :)
    Det rkävs ofta en stor portion tålamod för att köra lydnad med en vinthund, men när det väl sitter, så sitter det som berget.
    Jaktlusten. Min hund var ofantligt bra på inkallning. Vände på en femöring för att komma tillbaka. Men trots det var jag lite slapp en dag (bodde i skogen) och han knep en hare.
    Frusenhet. Att vara kursledare vintertid med en whippet var inte det bästa valet, vilket var lite tråkigt men något jag ju räknat med. Att öht alltid släpa med täcken, blev lite av en börda i längden, men också något jag räknat med. Värmen ur en lekande whipp försvinner snabbt. Jag hade en "whipp-rygga" som jag drog med mig överallt.

Egentligen är det de enda större nackdelar jag kan komma på. Inkallning är ett måste, eller ett stopp-kommando kanske jag ska säga. För när det väl händer något så sker det med blixtens hastighet. 

• MammaTillDomFinaste

jag har whippet! Han är 1 år nu och jag skaffade honom när han var 8 månader. Skaffade han som lek kompis åt min andra whippet, som jag tyvärr fick avliva bara 2 månader senare. (Han hade en sjukdom som inte gick att bota) jag tycker själv dom är helt underbara, sover inne, leker som galningar ute. Så länge dom får motion är dom nöjda, spåra brukar funka fint, agilityn funkar så länge man får dom att gå åt rätt håll ;) haha. 

Som sagt, inkallning. Eftersom det ända som faktiskt "kräver" är motion, så är det ett måste att kuynna ha hunden lös! men nu vet jag ingen med whippet som inte kan ha den lös!

Jag har även 2 kineser, men de är whippten jag har fastnat för. tycker kineserna är jättesöta och roliga, men dom är skälligare och dom är helt ärligt inte gjord för klimatet här! mina vill inte vara ute om de är kallare än -10 vilket de oftast är här på vintern (bor i medelpad) och även om man tar ut dom ändå, så är det liksom ingen idé att ta ut dom på långa promenader om de är kallare för, iaf mina, VILL VERKLIGEN INTE. Whippeten är ju tåligare, iaf mina! där går väl gränsen vid kopplade promenader vid -15, och de gör den faktiskt för mej också! inte roligt att vara ute när de 'r kallare! men om dom är lösa så håller dom ju värmen bättre, men värmen försvinner snabbt när dom väl stannat.

men dom är så snälla så de är synd om dom.....!!!! 

finns lite bilder på min blogg www.jessicab87.blogspot.com också. om du vill se bilder så adda mej på facebook, där finns de bilder från skogen och isar och allmänt mys med whippets!! 

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • Kazeer

Jessica123: Vilka härliga bilder!

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Clotilda

Vi har en whippet som nu är 18 månader. Det är väl egentligen min sambos hund så jag vet inte så mycket om saken, men vi brukar åka ut med honom i skogen och släppa honom och det går jättebra. Jag tycker det är en bra ras, särskilt nu när jag är gravid och knappast orkar vara ute och gå med honom. Korta kisspromenader och sen brukar vi åka och släppa honom så han får springa lös.

Blir ju lite pengar på kläder, som sagt, men vintertid slipper man de kalla promenaderna. När han tycker det är för kallt går han typ till brevlådan och kissar och sen DRAR han oss in.

Som jag har förstått så är våran hund inte riktigt som andra whippetar. =) Han är enormt glad i folk och jag har hört att de visst ska vara lite skygga/blyga? Vet inte om det stämmer dock. Men som någon annan också sa - han sover mycket inne och sen full fart ute. Tycker också våran hund har väldigt kort koncentrationsförmåga. =) Han kan sitta fint, men han kan inte sitta kvar. Typ. Hehe.

• Clotilda

Ja just det, han är jättegosig när vi sitter i soffan. Vill gärna ligga jättenära och kan borra sig in bakom ryggen på en så man måste flytta på sig. Hehe. Och det största plusset av ALLA är att han sover länge på mornarna. Inget morgonhund här inte. Idag var vi ut kvart över tio, och det är ganska tidigt för att vara honom. =)

• VildingsBravader

Underbara bilder Glad

Det låter som en hund som passar mej faktistk
    Vill jobba aktivt med den och inte bara promenader

Föräldrar har haft hund under hela min uppväxt och jag har abstinens

tack för era råd och tips :)

Jessica vilken mysig blogg.lagt den i listan Glad

Svar på tråden Nån som har en Whippet?