Intervjudeltagare sökes - lesbiska par i svensk sjukvård
Intervjudeltagare sökes till forskningsprojekt vid Linköpings universitetSom en del av min utbildning till psykolog medverkar jag för närvarande i ett forskningsprojekt kring regnbågsfamiljer som går under titeln: "En ny generations regnbågsfamiljer - homosexuellas föräldraskap i en tid av rättsligt erkännande". Projektet är en uppföljning av ett flertal studier som genomfördes i början på 2000-talet, vilka undersökte de utmaningar och möjligheter som kantade livet för de regnbågsfamiljer som bildades i en tid då varken assisterad befruktning eller adoption var möjlig för samkönade par i Sverige. Studierna utmynnande bland annat i boken "Mot alla odds" och en rad publikationer vid Linköpings universitet.
Sedan dess har emellertid en rad lagändringar förändrat förutsättningarna för samkönade par att bilda familj. Däribland återfinns framför allt möjligheten för lesbiska par att från och med juli år 2005 få tillgång till assisterad befruktning inom den svenska sjukvården. Det forskningsprojektet jag är involverad i tillsammans med docent Karin Zetterqvist Nelson och doktorand Anna Malmquist vid institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) syftar således till att undersöka vad sådana juridiska förändringar innebär för samkönade par i sin familjebildning - hur går man tillväga? Vilka överväganden gör man? Hur blir man bemött av personal inom sjukvården och på myndigheter?
Fokus för mitt arbete ligger på de lesbiska par som genomgått assisterad befruktning i den svenska sjukvården. Jag söker därför efter föräldrar som fått barn sedan lagändringen trädde i kraft år 2005, och vilka är intresserade av att ställa upp på att berätta kring deras erfarenheter av att bilda familj samt mottagandet i svensk sjukvård. Deltagande i studien är helt anonymt, och den information som samlas in kommer enbart att användas i mitt kommande examensarbete samt inom ramen för forskningsprojektet.
Låter detta intressant, eller har du några frågor eller funderingar? Kontakta i sådana fall mig på: [email protected]. All hjälp till forskningsprojektet tas tacksamt emot, och om du/ni vet någon som kan tänkas vilja delta så vidarebefordra gärna denna information.
Mer utförlig information om projektet kan skickas vid förfrågan. En kortare sammanfattning går emellertid att få via följande adress:www.liu.se/forskning/reportage/homofamiljer?l...
Med vänliga hälsningar,
Alexander Rozental
Psykologkandidat
Linköpings universitet