• Sally Bally

låg kreditvärdighet?

Hej! Det är så att jag o mannen vill flytta till större hus eftersom vi väntar tillökning + har 3 katter=)
    Vi har gjort kalkyl på Ica banken flera gånger eftersom vänner till oss sagt att dom är lätta att låna av o frågar inte en massa när ens egna bank gör det, MEN vi får avslag hela tiden fast vi tjänar bra.

Min man har haft anmärkning för ca 3 år sen men jag har aldrig haft det.
    Vi blev medlem på en sida för att ta reda på om kreditupplysning om personer för att söka på oss själva och där stid på min man då, att han har låg kreditvärdighet och det stod samma på mej. Va innebär detta?

Har aldrig haft kronofogden på mej. Har alltid betalt va jag ska så jag fattar ingenting. Nån som vet? Sökt på google men där kommer inget om nån låg kreditvärdighet.

Mycke tacksam för svar snarast!

• Svar på tråden låg kreditvärdighet?
  • Philippa

Fråga ICA-banlken, de kan förklara varför de ger avslag.

Det är också alltid bättre att boka personligt besök istället för att söka via nätet...

• Miss Lau

Sök aldrig via nätet utan beställ tid på banken där ni kan sitta ner och prata med en lånehandläggare. Och gå runt till flera banker. Då kan ni få reda på varför ni inte får lån. Har ni inga anmärkningar kan man gissa att er inkomst inte räcker till den storlek på lån ni tänkt er.

• Sally Bally
    Philippa skrev 2011-02-02 11:07:06 följande:
    Fråga ICA-banlken, de kan förklara varför de ger avslag.

Det är också alltid bättre att boka personligt besök istället för att söka via nätet...
    har frågat men hon jag prata med sa att jag skulle göra en kalkyl på datorn och det gjorde jag sen gav jag upp och letar nu en annan bank. Men undrar över det här med låg kreditvärdighet. Vet du va det är och varför man får de?=)
  • GrannenUnder

Det brukar ha att göra med din inkomst (banken kanske inte anser den så hög som du), vilka skulder du har nu (ex billån, och andra krediter) och om du har många kreditförfrågningar sedan innan så drar det ner din kreditvärdighet.

BlueStep lånar ut pengar till de som har låg kreditvärdighet, de avgör om du får låna eller inte på andra faktorer. Funkar tex om man är egenföretagare. Dock får du högre ränta där, men har man inget alternativ så är det bra! =)

• Butterscotch

Såhär skriver Ratsit angående privatpersoners kreditvärdighet:

"Förekomsten av betalningsanmärkningar, skuldsaldo och utmätning väger särskilt tungt i scoringmodellen. Likaså kan låg ålder, flera adressändringar och underskott av kapital i kombination med en relativt låg inkomst göra att scoringen blir låg. Om man är gift så påverkas den egna scoringen av sin partners scoring."

• Sally Bally
    GrannenUnder skrev 2011-02-02 11:16:41 följande:

Det brukar ha att göra med din inkomst (banken kanske inte anser den så hög som du), vilka skulder du har nu (ex billån, och andra krediter) och om du har många kreditförfrågningar sedan innan så drar det ner din kreditvärdighet.

BlueStep lånar ut pengar till de som har låg kreditvärdighet, de avgör om du får låna eller inte på andra faktorer. Funkar tex om man är egenföretagare. Dock får du högre ränta där, men har man inget alternativ så är det bra! =)

vi har inga andra skulder överhuvudtaget. Vi har ingen bil. Det enda vi har är en skuld på ca 8.000 nu.
    Ja, Bluestep gick vi in på igår och läste om men som du skrev så hade dom väldigt hög ränta ja men kanske inte finns så mycke alternativ då.
    Har du hört nåt om Bostadsfinanas?
  • Sally Bally
    Butterscotch skrev 2011-02-02 11:19:36 följande:
    Såhär skriver Ratsit angående privatpersoners kreditvärdighet:

"Förekomsten av betalningsanmärkningar, skuldsaldo och utmätning väger särskilt tungt i scoringmodellen. Likaså kan låg ålder, flera adressändringar och underskott av kapital i kombination med en relativt låg inkomst göra att scoringen blir låg. Om man är gift så påverkas den egna scoringen av sin partners scoring."
    Hm, känner ju inte igen mej i nåt av de tror ja. I så fall underskott av kapital. Vi är ju gifta oxå ju...
  • Clotilda

Om han hade en betalninganmärkning som gick ut för tre år sedan så ska den ju inte ens synas. Eller menar du att han fick den för tre år sedan? Isåfall kanske den inte är borta än?

Jag har låg kreditvärdighet på grund av att jag är student och det känns ju helt logiskt, men om ni jobbar båda två så... ja jag vet inte?

Och ja, är ni gifta så har ni förmodligen samma kreditvärdighet. Det jag tänker spontant är att den där betalningsanmäkrningen inte är borta än?

• Sally Bally
    Clotilda skrev 2011-02-02 11:39:01 följande:

Om han hade en betalninganmärkning som gick ut för tre år sedan så ska den ju inte ens synas. Eller menar du att han fick den för tre år sedan? Isåfall kanske den inte är borta än?

Jag har låg kreditvärdighet på grund av att jag är student och det känns ju helt logiskt, men om ni jobbar båda två så... ja jag vet inte?

Och ja, är ni gifta så har ni förmodligen samma kreditvärdighet. Det jag tänker spontant är att den där betalningsanmäkrningen inte är borta än?

ja, vi har båda fasta jobb och tjänar, ja, bra. Inte extremt men bra.
    Ja, han fick anmärknngen för ca 3 år sedan, räknar på ett ungefär, så den borde ju vara borta nu efter 3 år då eller så har dom 3 åren snart gått. Jag vet inte. Man får kanske ringa kronofogden och höra om den ligger kvar.
  • Clotilda
    Sally Bally skrev 2011-02-02 11:48:46 följande:
    ja, vi har båda fasta jobb och tjänar, ja, bra. Inte extremt men bra.
    Ja, han fick anmärknngen för ca 3 år sedan, räknar på ett ungefär, så den borde ju vara borta nu efter 3 år då eller så har dom 3 åren snart gått. Jag vet inte. Man får kanske ringa kronofogden och höra om den ligger kvar.
    Men ni hade gjort en kreditkoll på er själva, eller hur var det? Där bör det ju stå eventuella skulder, kreditförfrågningar och betalningsanmärkningar. Men ring och hör med KFM. Kan ju hända att det är den där anmärkningen och att det är borta när som helst.
  • Mamma 24 7

Ni kan beställa en kreditupplysning på er själva från UC, googla på det, vet inte adressen. Tror att man kan få en kostnadsfri per år. Där står ev anmärkningar och antal förfrågningar o s v, så kanske ni kan hitta något svar där på era frågor? Det är sådan man får hem när man sökt någon kredit t ex tror jag. Vet inte om det är alla uppgifter de man sökt hos ser också eller om de ser fler saker än man får se själv...men värt att testa, kostar ju inget.

Svar på tråden låg kreditvärdighet?