• CTMT

Hur gör jag riktig "barn-köttfärssås"??

Det har jag alltid undrat!
    Jag gör en jättegod köttfärssås, men hur gör jag den där riktiga barnvarianten, den som är mer "såsig" (T.ex. som köttfärssåsen som finns på barnmatsburk).

Någon som är grym på sådan och vill dela med sig? :) Den får gärna vara kryddig ändå, men mer tjock sås liksom. Ja, hoppas ni förstår vad jag menar :) 

.¤:*¨¨*:¤. www.stratess.blogg.se .¤:*¨¨*:¤.
  • Svar på tråden Hur gör jag riktig "barn-köttfärssås"??
  • Capt Janeway

40% grädde! Skvätt i rejält tills den har lagom tjocklek.

• Capt Janeway

Grädde med 40% fethallt alltså. Inte 40% av rätten

• Themis

Det torde vara olagligt. Jag rekommenderar vanlig nötfärs.

• She is Me

Innehållet i spagetti och köttfärs från 1år  är detta: 
    Vatten, Tomat, Nötkött (10%), Morot, Gul lök, Pasta (durumvete), Rotselleri, Vegetabilisk olja (raps), Risstärkelse, Joderat salt, Basilika, Oregano, Vitpeppar.

Risstärkelsen är det som gör att såsen blir tjock skulle jag tro, skulle kanske testa att koka tomat, morot lök, rotselleri och passera det och sen blanda det i köttfärsen....  och krydda.

Google is my friend ♥
  • Capt Janeway
    Themis skrev 2011-02-02 11:34:55 följande:
    Jag tog för givet att det gick fram att grädden skulle skvättas ned i köttfärs
    (Helst nötfärs)
  • NinaP

Använda  passerade tomater ist för krossade är ett annat råd.

• MaNiMi

Använd lite maizena så blir såsen lite tjockare. Passerade tomater funkar också bra.

• Balahir
    Themis skrev 2011-02-02 11:34:55 följande:
  • carnitas01

Är det till för bäbisar eller barn +1år?
    Är det +1år, så ska vi nog hoppa barnmatsburk stuket helt.

• Piff

Jag reder med vanligt mjöl, på med grädde och i med ketchup ist för krossade tomater. Sen kan man krydda som man vill..

• Mama69

Min lilltjej älskar vår köttfärssås som består av en tredjedel nötfärs, en tredjedel finrivna morötter och en tredjedel finhackad lök + kryddor oh lite tomatpuré. Den blir lagom "såsig" för att inte ramla av skeden när man ännu inte är så motorisk.

Svar på tråden Hur gör jag riktig "barn-köttfärssås"??