Hej!
Ibland kan det vara svårt att koppla av och ge den minsta närhet, när man har ett äldre barn som pockar på uppmärksamhet.
Du har varit med om detta förut, men din lilla bebis är helt ny för världen och behöver din närvaro för att utveckla trygghet och tillit. Så småning om kommer hon bli mer och mer medveten och intresserad av omvärlden, i takt med att hennes sinnen utvecklas. Men just nu är det du som gäller!
Jag skulle tro att din dotter reagerar helt adekvat.
Fundera på om hon äter sig riktigt mätt innan hon somnar. Amma gärna tio minuter på varje bröst och somnar hon mitt i så kanske du ska försöka rapa henne eller byta blöja, för att sedan amma klart.
Besväras hon av magknip, kan det vara en orsak till att hon får svårt att komma till ro utan att bli vaggad eller få amma. Normalt är de flesta bebisar mer eller mindre påverkade av det. Värst brukar det vara kring 4-8 veckor, därefter brukar det bli lugnare och vara som bortblåst vid tre-fyra månader.
Elizabeth Pantley har skrivit en bok, där hon ger tips och råd till föräldrar hur de kan lära sitt lilla barn att somna själv, utan gråt. Den kan jag rekommendera även om din dotter är lite liten för att inrätta sig efter rutiner, kan det vara bra att ha en strategi i bakhuvudet. Boken finns att köpa på Adlibris nätbokhandel och heter "Somna utan gråt".
Upplever du att din situation är ohållbar tycker jag att du pratart med er BVC-sköterska, som känner er och kan hjälpa dig utifrån era premisser.
MVH Christine