• Anonym (Ledsen mamma)

Förlossningsdepretion

Hej!!

Min dotter är 4mån och när hon föddes hamnade jag i en förlossningsdepretion. tyvärr kom varken doktorn eller bvc barnmorskan på de förrän min dotter va nästan 3mån..
    Får tabletter för de men är orolig att dom inte ska hjälpa eller att jag kanske inte ska bli okej igen.
    En del dagar mår jag bra men sen andra dagar känns de som om livet rinner ur händerna på mig.

Är de vanligt att hamna i deptretion efter förlossningen och kommer man bli sig själv igen??

visst är kanske svåra frågor att svara på men vill inte gå på tabletter hela mitt liv + att jag vill kunna njuta 100% av mitt liv igen..

• Svar på tråden Förlossningsdepretion
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det är mer vanligt än man kan tro och jag är säker på att alla BVC-sköterskor har erfarenhet av deprimerade mammor och pappor för den delen.
    Tråkigt att du upplevde att det dröjde så länge, innan du fick hjälp. Min erfarenhet är dock att det absolut inte var för sent. Naturligtvis kan man inte dra alla över en kam och konstatera att alla blir bra efter en viss tid, men får man hjälp under de första månaderna så har man alla förutsättningar för att det skall bli bra.

Utan att veta något om din bakgrund eller nuvarande situation, kan jag allstå bara konstatera att det inte går över på en dag, men med största sannolikhet blir du dig själv igen inom kort.
    Tveka inte att prata med din behandlande psykolog och berätta hur du känner. Han eller hon kan ge dig mer konkret information om just din situtation.

Hoppas att du snart känner att din situation blir mer stabil och att du kan njuta av din bebis.

MVH Christine

• Anonym (Ledsen mamma)

hej igen!!

Tack!!

Har inte fått nån  psykolog. fick träffa en kvinna som jobbade med kontaskten mellan mamma och barn.
    doktorn skrev ut Sertralin som jag ska äta. hon säger att de inte är nån problem att äta dom medans man ammar men är rädd att mitt barn ska få i sig något som ej är bra för henne.

• BVC Sköterskan

Hej!

Det låter som att du behöver prata mer med din BVC-sköterska, så att du får den hjälp du behöver.
    Vad gäller din behandling med Sertralin, så har jag erfarenhet av fler som tagit dessa då de ammat. Det är dock alltid upp till läkaren att bedöma om kvinnan kan fortsätta amma eller inte.

Jag kan förstå om det känns jobbigt, men jag tycker verkligen att du kan begära att få lite mer tydlig hjälp.

/Christine

Svar på tråden Förlossningsdepretion