• Solisrosis

Garnering på tårta???

hej.. tänkte göra en tårta med ett lage geishafluff fyllning och ett lager med hallonfluff, tips på vad jag kan garnera med???

tack!

• Svar på tråden Garnering på tårta???
  • GrannenUnder

Jag skulle valt hallon, passionsfrukt (går ju att klicka ut, eller "bre" ut, vad som passar) och kanske lite psysalis =) Tycker garneringen ska avslöja lite om vad som finns i, och jag vill gärna ha lite syrligt där, eftersom själva tårtan ofta är väldigt söt. 

• Lumo

Fluff? Menar du att du blandar geisha o hallon med sån där flytande marchmellows?

Ovanpå, något som inte är sött skulle jag säga. Jag skulle nog ha hallonfluffet ovanpå?

Alt så gör du en hallongele o gjuter den ovanpå kakan så den blir blank o fin!

• Shaun the sheep
    Gwempa skrev 2011-02-02 13:19:28 följande:
    Fluff? Menar du att du blandar geisha o hallon med sån där flytande marchmellows?

Ovanpå, något som inte är sött skulle jag säga. Jag skulle nog ha hallonfluffet ovanpå?

Alt så gör du en hallongele o gjuter den ovanpå kakan så den blir blank o fin!
    Geishafluff är grädde som sjuds med geisha, tills chokladen smält. Dagen efter vispar man den som vanligt. supergott med dumle

I övrigt vet jag inte, tycker det är så svårt med dekoration faktiskt..
    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • tantS

oh fyfasen va gott det lät :P
    Kanske dekorera med hallon och nobless?

• Solisrosis
    Shaun the sheep skrev 2011-02-02 13:21:35 följande:
    Geishafluff är grädde som sjuds med geisha, tills chokladen smält. Dagen efter vispar man den som vanligt. supergott med dumle

I övrigt vet jag inte, tycker det är så svårt med dekoration faktiskt..
    precis så ska jag göra... men det är första ggn.. därför vet jag inte hur jag ska göra på toppen... kanske dra vanlig grädde runt hela tårtan, och som någon skrev i tråden, "klicka ut" passionsfrukt ovanpå?? kanske kan bryta av det söta fluffet på ett bra sätt?

täntke ockås på choklad, men tror ni inte att det blir för mkt sött då?
  • Solisrosis

och varför jag vill ah grädde runt om, är för att dottern ska få vara med och garnera. det är nämligen hennes kalas. och hon är bara 2 år så då täntke jag att vi kör grädde runt hela runt om.. och sen bara "klickar" i saker, så det blir lätt för henne skull..

eller tror ni att det blir för mkt med grädde runt om också??? tips på vad man annarskan täcka med??

• Shaun the sheep

Tycker grädde blir perfekt! Har gjort fluff många gånger. Visst blir det sött, men eftersom du ska ha hallon till så bryter det av ganska bra! Jag tycker du ska göra så som någon sa förut, dekorera med hallon och kanske Noblesse, eller Nonstop! nåt som är kul och lätt för barn, eftersom lillan ska hjälpa till

• Solisrosis
    Shaun the sheep skrev 2011-02-02 13:41:45 följande:
    Tycker grädde blir perfekt! Har gjort fluff många gånger. Visst blir det sött, men eftersom du ska ha hallon till så bryter det av ganska bra! Jag tycker du ska göra så som någon sa förut, dekorera med hallon och kanske Noblesse, eller Nonstop! nåt som är kul och lätt för barn, eftersom lillan ska hjälpa till
    Ja, det blir nog bra.. nu får jag bara hålla tummarna att jag lyckas med fluffet! kalaset är på lördag, så jag sjuder geishan och grädden torsdag kväll, vispar upp det fredag kväll och lägger på tårtan så får den stå till på lördag. det borde väl funka?
  • Shaun the sheep
    Solisrosis skrev 2011-02-02 13:44:01 följande:
    Ja, det blir nog bra.. nu får jag bara hålla tummarna att jag lyckas med fluffet! kalaset är på lördag, så jag sjuder geishan och grädden torsdag kväll, vispar upp det fredag kväll och lägger på tårtan så får den stå till på lördag. det borde väl funka?
    Det tror jag! Vanlig grädde kan ju bli lite tråkig om den får stå för länge, men det borde inte bli så med fluff. Fluffet ska ju dessutom vara inne i tårtan, så det borde hålla sig! =)
    När ska jag komma då?
  • tantS

Idag ska jag göra geishafluff! Men sätter i lite apelsinchoklad också :D Ska bli en marängtårta!

• Shaun the sheep
    tantS skrev 2011-02-18 18:21:09 följande:
    Idag ska jag göra geishafluff! Men sätter i lite apelsinchoklad också :D Ska bli en marängtårta!
    Gud, så smarrigt! :D
  • tantS

Men det va rätt svårt att få det fluffigt! Fick vispa jättelänge! Kalas om en timme! :D Ser Smaskens ut!

Svar på tråden Garnering på tårta???