• Anonym (BRYTER IHOP)

16 år och ADHD som bara vägrar att gå till skola

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-02 14:12
    Min 16 åriga pojk suger musten ur mig,,Han är hopplös i att ens ta sig till skolan på mornarna det e ett evigt tjat från min sida att han ska fara iväg,,det går inte att bråka på han förmycket för då går han inte alls..Han är utåtaggerande i sin adhd och bråkar och skriker väldigt mycket,,Han vill ha full koll på mig hela tiden och jag har ingen fritid alls då han kommer hem på alla raster .är jag inte hemma blir det ett jäkla liv...
    han har assistent i skolan och nu har jag tagit kontakt med soc ang hjälp...
    Jag orkar snart inte mer,,Får inte nån hjälp av sambo eller nån,, är sjukskriven och är hemma och tar hand om allt samt mycket läggs på mig från dom andra familjemedlemmarna...
    Känner att min hjärna håller på att koka över och jag har börjat få ångest jag mår jättedåligt...

Är det fler som finner sig i en liknande sitation???
    Skulle vara skönt att babbla av sig lite...

• Svar på tråden 16 år och ADHD som bara vägrar att gå till skola
  • Birgitta2

Det finns en gymnasieskola i Höör i Skåne just för ungdomar med ADHD. Inriktning trädgård. Det är ett internat där ungdomarna bor månd-fred och kommunen betalar allt sånär som på en självkostnadsavgift på ca 3000 kr i månaden. Man åker hem på helgen. Så lite beror på var man bor också. Där finns assistenter och lärare.

Kolla www.fogdarod.se - där finns karolinaskolan. Läs det och se om det är något för din kille.

• Anonym (BRYTER IHOP)
    Birgitta2 skrev 2011-02-02 14:18:25 följande:
    Det finns en gymnasieskola i Höör i Skåne just för ungdomar med ADHD. Inriktning trädgård. Det är ett internat där ungdomarna bor månd-fred och kommunen betalar allt sånär som på en självkostnadsavgift på ca 3000 kr i månaden. Man åker hem på helgen. Så lite beror på var man bor också. Där finns assistenter och lärare.

Kolla www.fogdarod.se - där finns karolinaskolan. Läs det och se om det är något för din kille.
    Hade gärna haft nått sånt åt han men vi bor i västerbotten och skicka ner han ända till Höör vore inte så bra...
  • Anonym (samma)

Gud vad jag känner igen mig i det  du skriver! Min son är snart 15 år han har grav adhd ,och tourettes syndrom
    han kommer aldrig i tid till skolan får tjata och väcka han massor med gånger varje morgon..han har asssistent men ingen fast just nu så ibland rymmer han iväg.. i vissa perioder vägrar han gå till skolan ch då är han hemma och stökar,då måste jag stanna hemma för det går inte lämna honom hemma  en hel dag själv..han härjar och bråkar med sina små syskon som jag har på halvtid..jag har heller aldrig någon fritid utan sonen tar all energi det ärständiga möten kring han  mm .jag är sjukskriven  50 procent och försöker plugga lite på distans men orken räcker knappt till. 

• Anonym (samma)

Glömde skriva att jag gärna pratar med dig!har inte många i min situation att prata med..det känns himla ensamt

• Birgitta2
    Anonym (BRYTER IHOP) skrev 2011-02-03 21:02:26 följande:
    Hade gärna haft nått sånt åt han men vi bor i västerbotten och skicka ner han ända till Höör vore inte så bra...
    Nej, det fungerar nog inte när det är så långt ifrån.
  • b202

Hej!
    Ge inte upp!  jag är en kille som arbetar med unga människor med dessa svårigheter, hade en 16 åring som var aggressiv och otroligt svårmotiverad, han fick concerta som funkade väldigt bra....det verkar ju som du praktiskt taget inte får hjälp alls. Inte helt ovanligt i små kommuner....
    Sedan lämnade vi han ganska mycket ifred på så sätt att skolan fick mer ansvar för tider och betyg,..varför skall jag tjata om att passa tider om inte skolan är med på tåget och också, då blir vinsten mindre tjat hemma, om du förstår vad jag menar, liksom att välja konflikt, ofta struntar en del i vissa saker - okey säjer jag det finns prioriteringar,  ibland kände jag att ; - ok bara du får mat i dig och vet vad och hur man går på toa så tar vi det andra nästa dag.....
    sedan så kunde man känna tydligt att om jag var "oproffsig" omedvetet tex irriterad så blev pat. ännu mer irriterad de är så himla känsliga och ändå har de luriga beetenden....lycka till och kram på dig!

• Anonym (BRYTER IHOP)
    Anonym (samma) skrev 2011-02-04 10:01:58 följande:
    Glömde skriva att jag gärna pratar med dig!har inte många i min situation att prata med..det känns himla ensamt
    jag har också 50% sjukbidrag pga en nackskada..Min son äter conserta 36 mg dagligen..Kan och vill inte lämna han hemma ensam för han river också omkring allt å retas med allt å alla hemma hela tiden å helst om han inte har nått att göra,,han skulle behöva ha aktiviteter alla timmar efter skolan tills han ska gå å sova..
    <Om jag åker å hälsar på någon så håller han på att ringa ihjäl mig eller så skyndar han sig dit vars jag är.. han har ett otroligt kontroll behov på mig
    han vill gärna ha en massa saker och lovar dyrt å heligt att han typ inte ska tjorva nästa dag,, men det är samma visa varje morgon,,det slutar med att jag är gråtfärdig och helt slut..
    ibland känns det som att jag skulle sparka ut han till vem som helst,, men samtidigt kan han vara hur go och snäll som helst...
  • Anonym (samma)
    Anonym (BRYTER IHOP) skrev 2011-02-04 22:01:20 följande:
    jag har också 50% sjukbidrag pga en nackskada..Min son äter conserta 36 mg dagligen..Kan och vill inte lämna han hemma ensam för han river också omkring allt å retas med allt å alla hemma hela tiden å helst om han inte har nått att göra,,han skulle behöva ha aktiviteter alla timmar efter skolan tills han ska gå å sova..
    <Om jag åker å hälsar på någon så håller han på att ringa ihjäl mig eller så skyndar han sig dit vars jag är.. han har ett otroligt kontroll behov på mig
    han vill gärna ha en massa saker och lovar dyrt å heligt att han typ inte ska tjorva nästa dag,, men det är samma visa varje morgon,,det slutar med att jag är gråtfärdig och helt slut..
    ibland känns det som att jag skulle sparka ut han till vem som helst,, men samtidigt kan han vara hur go och snäll som helst...
    din son låter exakt som min..han retas med sina småsyskon när han inte har ngt att göra dom får gråta o vara ledsna..och säger man åt honom så bli det ännu mer..och hos oss går det knappt tt ha besök och är jag ngonstans så gör han som din son..smsar frågar när jag ska komma hem.ibland ha han hemska utbrott och slåss så det är fruktansvärt jobbigt;(har du sökt någon avlastning åt din son?vi har stödfamilj varannan helg men det har varit problem att få  honom dit..
  • b202

Har inte alla rätt till stöd familj? Kan han inte var på kortis? över en helg ? Kan han se det eller blir han oförstående till det?Tycker absolut du måste  få mer stöd det är ju fan inte klokt???Det här landet....
    Som sagt har lite erfarenhet från andra sidan..."jäv&! personal"Tomte och vi märkte direkt hur han mådde mycket bättre när han hade en ledsagare som följde honom till olika aktiviteter, Tack vare en kurator på skolan fick han det tror hemkomunen betalar (oootroliga 4 timmar i veckan) ...en himla cirkus innan man får ordning på de.

• Anonym (1)

hej ni har inte funderat på att höja concertan,
     36mg för en 16 åring låter ju väldigt lite.
    min pojk är 10 och väger 29kg han har 36mg concerta och skulle behöva en höjning för att fungera bättre.
     men vi har ritalin tabletter som är verksamma  i ca 3-4 timmar som vi skjuter in lite extra på kvällen om han behöver medecin förstärkning, vilket han oftast behöver så fråga läkaren om dom så ska du se att kvällarna blir lättare

• Anonym

Jag har ADHD och tänker inte gå in för djupt i diskussionen pga att jag inte tycker jag har vad som krävs för det men jag vill bara komma och lägga in att skolan har varit min värsta fiende. Inte bara för att den varit tuff men den bröt ner mig. Ju äldre man blir, ju högre upp man klättrar i klasser desto värre blir det. Skolarbetet blir så krävande, det är för mycket. Något väldigt jobbigt med svenskt gymnasium är också att det inte är någon skolplikgt, det var väldigt svårt för mig som är i sådant stort behov av rutin och struktur. Mycket arbeta fritt och just det att när man agerar utåt får man bara höra hur man inte måste vara där om man inte vill. Fruktansvärt var det.

Det är rätt känt att man som tonåring är naturligt "jetlaggad" som det är. Med ADHD så är just morgonen fruktansvärt jobbig. Det kan nog vara värt i att se efter om det inte finns något sätt att underlätta med att din son kanske inte behöver infinna sig klockan 8 - 9 på morgonen, utan kanske kan börja vid 10 - 11 istället.

Det låter som han har ett väldigt behov av dig dock, du låter nästan som hans snuttefilt. Undrar varför?

• Anonym (1)

hej ett tips ge honom en tablett ca 30 min innan han ska kliva upp då kan han ligga kvar i sängen dom minutrarna tills medecinen hinner verka då  går det förhoppninsvis lättare att komma igång

• Anonym (knegarn)

Kolla upp en behandlingsmetod som heter Teckenekonomi. KBT-basterat. Enkelt uttryckt ett slags belöningssystem. Kan fungera jättebra att jobba med hemma. Allra bäst blir det om skola och hem kör det samtidigt.
    Detta kan vara en väg att lägga ner mycket av tjatet. Att hitta ett sätt för den unge att själv motivera sig.
    Jag har arbetat med metoden och haft jättegoda erfarenheter med många unga med ADHD.
    Det viktigaste när man börjar är att man väljer ut belöningen ihop med den unge. Man kan inte ha ett grönankort som belöning åt någon som inte gillar grönan osv.
    Lägg inte ribban för högt, håll er till lite mindre belöningar i början.

Ett exempel kan vara:
    1 poäng för varje dag man går till skolan.
    1 poäng för varje morgon man kommer i tid.

Detta kan alltså ge 10 poäng vid full pott på en vecka.

Belöningen bör inte vara större än att man kan dela ut den redan vid tex en fullpotts-vecka eller vid 30 poäng på en månad.

Belöning måste inte nödvändigtvis vara av materiell karaktär. Kan vara att få mer data-tid, få hyra en film, få sin favoritmiddag, få lov att baka vad man vill, en fisketur mm mm

Det stora konststycket i detta är att faktiskt nypa sig i armen och låta bli vatt tjata under denna tid. Man för bara tyst protokoll, och det skall sitta på typ kylskåpet och man skall prata om det dagligen med barnet. Men inte förebrående, utan bara peppa att kämpa för sin belöning.

Jag förstår att detta kan låta torrt och trist i era öron, och kanske som någonting som inte skulle fungera föst ER son. Men tro mig - jag har blivit förvånad många gånger.

Men jag måste också hålla med den anonyme med ADHD själv, att skolan inte alltid är en så bra och trevlig plats för elever med ADHD tyvärr. För det måste inte vara så, ADHD har ju inte med intelligens att göra, de bara lär sig på ett annat sätt, och det är obekvämt i den kommunala skolan. Ställ krav på skolan att möta sonens behov. Be sonen att hjälpa till att formulera hur skolan skulle kunna bli en mer trvsam arbetsplats.

Lycka till.
    Glöm inte att många stora konstnärer och kreatörer har ADHD :)

• Anonym (son med adhd)

Måste hålla med om att 36 mg concerta låter lite på en 16 åring. Min son är 13 år och äter 30 mg ritalin och 40 mg strattera och sen till kvällen kan jag bygga på med 10 mg ritalin var tredje timme och får han inte detta så fungerar han inte...

• Anonym (BRYTER IHOP)

Hej igen...

Min son är 16 år och väger 54 kg och jag tycker också 36 mg verkar lite...Jag har pratat me dom på bup mer än en gång ang hans medicinering om han inte kan få ökad dos eller ta typ morgon och kväll,,Men näää DOM tycker inte han ska ha det???
    Han har testat retalin 40 mg men de funkade inte alls..Han tappade matlusten totalt och mådde dåligt...
    Jag ger han tabletten ca 1 timma innan han stiger upp på morgon,,
    Har möte nu på torsdag ang hans skolsitation och det ska bli så att han får hoppa över första lektionen varje morgon och vissa dagar får han sluta tidigare..
    Jag har ansökt om en stödperson via soc nu,, men det finns ju inga att få tag på??? då får dom väl anställa en då tycker man!!!
    Vi bor i en by utanför Skellefteå och det är svårt att få tag i stödpersoner som ska fara flera mil för att umgås med barn,,Så det känns ju inte så roligt!!!
    Och varför han bara vill vara med mig hela tiden vette tusan???

• Anonym (BRYTER IHOP)
    Anonym (knegarn) skrev 2011-02-06 16:47:10 följande:
    Kolla upp en behandlingsmetod som heter Teckenekonomi. KBT-basterat. Enkelt uttryckt ett slags belöningssystem. Kan fungera jättebra att jobba med hemma. Allra bäst blir det om skola och hem kör det samtidigt.
    Detta kan vara en väg att lägga ner mycket av tjatet. Att hitta ett sätt för den unge att själv motivera sig.
    Jag har arbetat med metoden och haft jättegoda erfarenheter med många unga med ADHD.
    Det viktigaste när man börjar är att man väljer ut belöningen ihop med den unge. Man kan inte ha ett grönankort som belöning åt någon som inte gillar grönan osv.
    Lägg inte ribban för högt, håll er till lite mindre belöningar i början.

Ett exempel kan vara:
    1 poäng för varje dag man går till skolan.
    1 poäng för varje morgon man kommer i tid.

Detta kan alltså ge 10 poäng vid full pott på en vecka.

Belöningen bör inte vara större än att man kan dela ut den redan vid tex en fullpotts-vecka eller vid 30 poäng på en månad.

Belöning måste inte nödvändigtvis vara av materiell karaktär. Kan vara att få mer data-tid, få hyra en film, få sin favoritmiddag, få lov att baka vad man vill, en fisketur mm mm

Det stora konststycket i detta är att faktiskt nypa sig i armen och låta bli vatt tjata under denna tid. Man för bara tyst protokoll, och det skall sitta på typ kylskåpet och man skall prata om det dagligen med barnet. Men inte förebrående, utan bara peppa att kämpa för sin belöning.

Jag förstår att detta kan låta torrt och trist i era öron, och kanske som någonting som inte skulle fungera föst ER son. Men tro mig - jag har blivit förvånad många gånger.

Men jag måste också hålla med den anonyme med ADHD själv, att skolan inte alltid är en så bra och trevlig plats för elever med ADHD tyvärr. För det måste inte vara så, ADHD har ju inte med intelligens att göra, de bara lär sig på ett annat sätt, och det är obekvämt i den kommunala skolan. Ställ krav på skolan att möta sonens behov. Be sonen att hjälpa till att formulera hur skolan skulle kunna bli en mer trvsam arbetsplats.

Lycka till.
    Glöm inte att många stora konstnärer och kreatörer har ADHD :)
    Hade gärna sett att nått sånt skulle funka på min son,,Problemet är iaf på morgon då han är totalt obrydd i allt spelar ingen roll om jag så hade vifftat hundralappar framför näsan på han.. Han vill helt enkelt inte kliva upp,,
Svar på tråden 16 år och ADHD som bara vägrar att gå till skola