Anonym (knegarn) skrev 2011-02-06 16:47:10 följande:
Kolla upp en behandlingsmetod som heter Teckenekonomi. KBT-basterat. Enkelt uttryckt ett slags belöningssystem. Kan fungera jättebra att jobba med hemma. Allra bäst blir det om skola och hem kör det samtidigt.
Detta kan vara en väg att lägga ner mycket av tjatet. Att hitta ett sätt för den unge att själv motivera sig.
Jag har arbetat med metoden och haft jättegoda erfarenheter med många unga med ADHD.
Det viktigaste när man börjar är att man väljer ut belöningen ihop med den unge. Man kan inte ha ett grönankort som belöning åt någon som inte gillar grönan osv.
Lägg inte ribban för högt, håll er till lite mindre belöningar i början.
Ett exempel kan vara:
1 poäng för varje dag man går till skolan.
1 poäng för varje morgon man kommer i tid.
Detta kan alltså ge 10 poäng vid full pott på en vecka.
Belöningen bör inte vara större än att man kan dela ut den redan vid tex en fullpotts-vecka eller vid 30 poäng på en månad.
Belöning måste inte nödvändigtvis vara av materiell karaktär. Kan vara att få mer data-tid, få hyra en film, få sin favoritmiddag, få lov att baka vad man vill, en fisketur mm mm
Det stora konststycket i detta är att faktiskt nypa sig i armen och låta bli vatt tjata under denna tid. Man för bara tyst protokoll, och det skall sitta på typ kylskåpet och man skall prata om det dagligen med barnet. Men inte förebrående, utan bara peppa att kämpa för sin belöning.
Jag förstår att detta kan låta torrt och trist i era öron, och kanske som någonting som inte skulle fungera föst ER son. Men tro mig - jag har blivit förvånad många gånger.
Men jag måste också hålla med den anonyme med ADHD själv, att skolan inte alltid är en så bra och trevlig plats för elever med ADHD tyvärr. För det måste inte vara så, ADHD har ju inte med intelligens att göra, de bara lär sig på ett annat sätt, och det är obekvämt i den kommunala skolan. Ställ krav på skolan att möta sonens behov. Be sonen att hjälpa till att formulera hur skolan skulle kunna bli en mer trvsam arbetsplats.
Lycka till.
Glöm inte att många stora konstnärer och kreatörer har ADHD :)
Hade gärna sett att nått sånt skulle funka på min son,,Problemet är iaf på morgon då han är totalt obrydd i allt spelar ingen roll om jag så hade vifftat hundralappar framför näsan på han.. Han vill helt enkelt inte kliva upp,,