• Mamma till tre kottar

idagbok

Jag har just fått den stora Idagboken från hattenförlaget i min hand som införskaffats till sonen. I 1:an hade han lilla idagboken, men den fungerade aldrig. Det blev ett inklistrat veckobrev varje fredag och inget mer. Så vi la ner det.
    Nya skolan vill också försöka - chansen att lyckas är kanske bättre eftersom alla elever har kalendrar att planera i. Hur som helst satt jag och bläddrade igenom den och saknade direkt en plastficka, så det tänkte jag limma in. Jag kollade in Hattenförlagets inspirationssida för att se hur den används där, men det blir nog lite annat här. Men man vill ju gärna ha fler idéer så jag tänkte fråga er som använt just stora idagboken hur ni använder den.
  • Svar på tråden idagbok
  • Mamma till tre kottar

Jag har alltid haft känslan av att "nästan alla" (i alla fall med Ds) har idagboken utom vi - men det är tydligen inte alls så

• liag

Har haft både den lilla och den stora och det var inget som passade oss.

• AnnBrittS

Vi har den lilla och kör vårt eget race.Sätter in bilder,skriver mellan skola och hemma.Jag sätter in bilder vad som ska ske när S kommer hem,skolan lägger in i Handin.
    Men utan idagbok och Handi skulle inget fungera.
    Sen har vi en väggalmanacka som hon kryssar dagarna på,en månadsbild,hon får en bättre överblick då.

• Lodjur

Hej!
    Vi använder lilla idagboken varje dag. Stella är 4,5 år. Planerar dagen, klistrar in foton på förskolan och hemma, på onsdagar blir det foto från gympan och ibland planerar vi för badhuset. På den andra sidan klistrar förskolan in foton nästan varje dag och skriver ngn. rad. Vi klistrar in foton på helgen och på vardagen om det får plats ;) Stella älskar sin bok. Kontaktsidorna använder vi nästan aldrig så för våran del är det onödigt och tar bara extra plats med "invikningen".

• Lodjur

...ser nu att det var stora idagboken du var ute efter. Nåväl vi hade nog använt den lika dant...och då hade vi ju sluppit "invikningen" ;)

• Pinje

Jag vill gärna läsa om stora idagboken.
    Själv har jag använt en vanlig anteckningsbok, ett uppslag per dag och ena sidan för förskolan och andra för oss här hemma. Funkar jättebra och är billigt. Men stora är väl bra för att få lite mer överblick över veckan? Använder ni schema för dagen?

• Mamma till tre kottar
    Pinje skrev 2011-02-14 22:07:02 följande:
    Jag vill gärna läsa om stora idagboken.
    Själv har jag använt en vanlig anteckningsbok, ett uppslag per dag och ena sidan för förskolan och andra för oss här hemma. Funkar jättebra och är billigt. Men stora är väl bra för att få lite mer överblick över veckan? Använder ni schema för dagen?
    Nu har vi kört den en vecka och letar såklart fortfarande efter bästa formen. Han har ett dagligt schema varje dag (=sin planering) som skrivs i vänsterspalten på vänstersidan. Här skrivs också in "fritidsaktiviteter" och en del av aktiviterna skrivs in i förväg så att han ska kunna bläddra fram och se vad som kommer att hända. Foton från dagens aktiviteter hamnar i högerspalten på vänstersidan. Högersidan används som "kontaktsida", med lilla rutan för hem och stor för skolan, utom på lördag/söndag då där finns en stor bild och bildtext med teckenstöd så att han kan berätta vad han gjort i helgen. På den utvikbara "kontaktsidan" (som finns bakom söndag) skrev han sin skolutvärdering på vänsterhalvan och sin veckoutvärdering på högerhalvan (den sistnämda gör vi hemma genom att han väljer en bild per dag att skriva till). Lite mer plats på veckoöversikten hade varit bra för då hade man kunnat skriva in händelser där för översiktens skull.

Idagboken kostar oss ingenting, vi får den som hjälpmedel.
  • Röda

Vi kör power point numera!

• Linda 431

Har en son, 11 år, med lindrig till måttlig utvecklingsstörning och som dessutom inte talar. Vi har använt stora iDagboken från Hattenförlag i flera år och tycker det funkar väldigt bra. Visst har jag fått "tjata" på exempelvis fritids när det är lov att de behöver rita/skriva/använda bilder i iDagboken, men numer funkar det riktigt bra. iDagboken fylls i av skolan, fritids när det är skollov, oss här hemma och korttids de helger han är där. För hans del använder vi iDagboken för flera andämål: som planering, lära sig förstå dagar, veckor, månad, årstid, men också som en del i kommunikationen. att ha den som stöd för att kunna kommunicera till andra vad han gjort, varit, tänker, drömmer om, lekt osv.

Vi använder oss mycket av symbolbilder (widgit) som jag laminerat med klistrig baksida så de kan användas många gånger. dessa bilder har jag satt på plastskivor (såna flyttbara som brukar finnas till kollegieblock/ämnesblock) längst fram i iDagboken. Tycker detta har funkat mycket bra. Men jag håller med om att det är något som Hattenförlag borde lösa för innan jag kom på det här med ämnesblocks-plastskivorna upplevde jag också det som problem.  Nu är det ju ett tag sedan det första inlägget, så det kanske redan har löst sig för er.  

Svar på tråden idagbok