Har en son, 11 år, med lindrig till måttlig utvecklingsstörning och som dessutom inte talar. Vi har använt stora iDagboken från Hattenförlag i flera år och tycker det funkar väldigt bra. Visst har jag fått "tjata" på exempelvis fritids när det är lov att de behöver rita/skriva/använda bilder i iDagboken, men numer funkar det riktigt bra. iDagboken fylls i av skolan, fritids när det är skollov, oss här hemma och korttids de helger han är där. För hans del använder vi iDagboken för flera andämål: som planering, lära sig förstå dagar, veckor, månad, årstid, men också som en del i kommunikationen. att ha den som stöd för att kunna kommunicera till andra vad han gjort, varit, tänker, drömmer om, lekt osv.
Vi använder oss mycket av symbolbilder (widgit) som jag laminerat med klistrig baksida så de kan användas många gånger. dessa bilder har jag satt på plastskivor (såna flyttbara som brukar finnas till kollegieblock/ämnesblock) längst fram i iDagboken. Tycker detta har funkat mycket bra. Men jag håller med om att det är något som Hattenförlag borde lösa för innan jag kom på det här med ämnesblocks-plastskivorna upplevde jag också det som problem. Nu är det ju ett tag sedan det första inlägget, så det kanske redan har löst sig för er.