• Anonym (Sömnbrist)

Normalt?

Min dotter på 8v har hittills sovit 3-4 h i sträck innan matning. Nu har hon kommit in i en period då hon vill äta med 2h mellanrum.  Hon både ammas och får ersättning eftersom min mjölk inte räcker till.  På kvällen har hon en längre sovperiod mellan ca20-01. Sedan är det mata varannan h som gäller. Jag vaknar av att hon gör hungerljud, sedan går vi upp och byter blöja. (Jag har försökt byta i sängen men hon kissar ofta när man tar av blöjan så det är ingen hit.) Hon får amma båda brösten (för att få i sig åtminstone lite bröstmjölk) och sedan får hon flaskan, allt tar ca 30 min. Därefter somnar hon direkt och det går bra att bära henne till sängen. Där ligger hon och stånkar och stönar en stund men hon gråter inte och somnar efter en stund. Sedan böjar hon om efter 1,5 h.
    Mitt problem är att jag inte får någon sömn eftersom jag har svårt att somna om och sedan ska jag ju upp igen efter 1h. Någon som har lite tips till mig om hur jag ska göra för att effektivisera sovandet. Jag vill inte neka henne mat och "tvinga" henne att vänta utan jag vill ge mat när hon ber om det men jag undrar om detta beteende kanske är en fas eller måste jag börja med någon slags matrutin för att inte förstöra hennes nattsömn i framtiden?

• Svar på tråden Normalt?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Även om hon är lite liten för att anpassa sig efter rutiner än, så kan det vara bra att försöka strukturera tillvaron något. Förmodligen skulle både du och hon må bättre av att hon sköt fram sitt längre sovpass till midnatt.

Jag kan förstå om du skulle önska att det gick lite längre tid mellan matningarna på natten. Dessutom är det bra om hennes mage får lite längre vila, vilket har stor betydelse för hennes förmåga att varva ned. På natten sänks nämligen kroppens aktivitet och maten tar längre tid att smälta.
    Onekligen har ni hittat en bra rutin för matningarna, frågan är dock om hon äter oftare på natten för att stilla magen.

Hon är dock i den åldern då många bebisar även har en tillväxtperiod, vilket helt enkelt innebär att hon äter oftare under en period, men att det kommer lugna sig.
    Vad som ger vad är inte alltid så lätt att veta, hur som helst kan man konstatera att barn som äter ofta, kan få mer besvär av magknip och det i sin tur gör att de har svårt att varva ned.

Läs gärna Elizabeth Pantelys bok "Somna utan gråt", den har hjälpt många familjer att få bättre nattsömn.

MVH Christine

Svar på tråden Normalt?