• Estrella

Vad är det som främst avgör vilken barnbok du köper?

När du ska köpa böcker till dina barn, i affären, på nätet eller genom bokklubb, vad är det då som avgör vilken bok du köper? Väljer du den som du känner till, går du på recensioner, väljer du ofta böcker från samma författare eller är det dina barn som väljer?

Visst kan det vara olika från gång till gång, men försök att välj det alternativ som oftast avgör vid ditt köp! Motivera gärna i tråden.

Två barn, en hel värld
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är det som främst avgör vilken barnbok du köper?
  • augustisten

För små barn (och min unge är ganska liten än) absolut bilderna. Bra illustratörer illustrerar sällan dåliga böcker tycker jag det verkar som. Jag är ganska kräsen...

• DenNamnbitne

Bilderna i kombination med författaren avgör vilka barnböcker jag köper (om jag skulle göra detta). Jag tycker att illustrationerna i barnböcker är jätteviktiga. Vissa illustratörer målar fint: Jan Lööf, Sven Nordqvist, Lasse Sandberg, Gunilla Bergström, Elsa Beskow, med flera. Andra målar mindre fint: Pija Lindembaum (mindre fint), Tord Nygren(för sött), vissa importerade böcker.

• Estrella

Jag kan hålla med om att bilderna är jätteviktiga. De är ett tecken på kvalitet och tanke bakom boken. Det man själv minns från sin barndom är just de fascinerande bilderna... 
    Sedan kan jag faktiskt tycka att recensioner etc kan avgöra, jag har köpt flera böcker som t ex fått pris eller bra recensioner i tidningen.

Isac, el sol de mi vida
  • Fenna

Köper gärna böcker jag själv tyckte om som barn. Annars är både bilder och text viktig, tex Gruffalo har både bra bilder och text.

• Boothwalker

Storyn. Men bilderna spelar stor roll. Nya böcker skulle jag inte köpa utan att ha läst dem eller andra böcker i samma serie.

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
Svar på tråden Vad är det som främst avgör vilken barnbok du köper?