• FinastE2010

God chokladfyllning till marsipantårta? :)

Ska göra en tårta med marsipanlock till min son på alla hjärtans dag då han fyller 1 år. :)
    Tänkte ha ett lager med vaniljkräm/grädde och det andra någon form av chokladfyllning, liknande chokladmousse?

Någon som har tips på någon supergod sådan fyllning att ha i marsipantårta och recept då såklart? :) Tänkte också, ska man lägga i gelatinblad för att inte få fyllningen att sjunka ihop?

Tacksam för tips! :)

• Svar på tråden God chokladfyllning till marsipantårta? :)
  • Caysa

Grädde smaksatt med smält choklad!
    Man värmer grädde och choklad i en kastrull tills chokladen smält. Får dock inte koka!!!! Och sen ställer man grädden i kylen över natten och dagen efter vispar man den som vanlig grädde! Gott gott!
    Det går att ta vilken chokladkaka som helst, sonens favorit tex, min sambo ääälskar Fazer marianne chokladkaka, så den brukar jag smälta ner.
    Man tar ca 100 g choklad per 3 dl grädde. (Skulle tro att det går åt mer än tre dl till en tårta, så då får du gångra båda delar)

• FinastE2010
    Caysa skrev 2011-02-02 15:50:35 följande:
    Grädde smaksatt med smält choklad!
    Man värmer grädde och choklad i en kastrull tills chokladen smält. Får dock inte koka!!!! Och sen ställer man grädden i kylen över natten och dagen efter vispar man den som vanlig grädde! Gott gott!
    Det går att ta vilken chokladkaka som helst, sonens favorit tex, min sambo ääälskar Fazer marianne chokladkaka, så den brukar jag smälta ner.
    Man tar ca 100 g choklad per 3 dl grädde. (Skulle tro att det går åt mer än tre dl till en tårta, så då får du gångra båda delar)
    Okej ja det lät ju rätt smarrigt! Men måste man vispa dan efter? Går det inte att vispa grädden och smälta chokladen för sig o sen blanda i? Måste ju bli samma sak? :P
  • Caysa

Hm.... Vet ej, det har jag aldrig gjort. Den ska ju inte vara vispad innan du värmer. Hur blir konsistensen när man blandar varm choklad och vispad grädde? För  om man gör så som jag beskrev så får man ju en väldigt fast grädde som fungerar bra i tårta.

• Goltlännig

Mörk chokladmousse
    4 port

200 g mörk choklad
    6 dl vispgrädde
    3 äggulor

1. Förbered ett vattenbad, tag en kastrull med vatten och sätt på spisen.
    2. Lägg chokladen på en tallrik och låt den smälta över vattenbadet (kastrullen med det kokande vattnet).
    3. Vispa grädden fluffig.
    4. Blanda ner äggulorna i den smälta chokladsmeten.
    5. Blanda sedan ner choklad och äggsmeten i grädden och rör om försiktigt.
    6. Ställ in i kylen och låt stå minst en timme innan servering.

Denna chokladmousse har jag gjort och ätit som typ chokladpudding men den var väldigt fast och fin när den stått i kylen så då borde den gå att spritsa eller ha som lager i en tårta.

Det blir rätt mycket så det räcker gott och väl.

Svar på tråden God chokladfyllning till marsipantårta? :)