• Anonym

    byte p-ring till p-plåster

    Jag ska byta från p-ring till plåster, då jag känner av biverkningar som nedstämdhet och minskad lust. Ska prova plåster i 3mån för att se om det blir någon skillnad.


    Men när ska första plåstret på? BM sa efter att ha varit ringfri en vecka, men läser i bipack-sedeln att om man byter från p-piller till plåster ska man ändå sätta på första plåstret på första mensdagen.


    Det står inget om hur man gör vid byte från ring till plåster, har läst igenom halva google men inte hittat nåt svar. Vill ju inte göra fel och riskera att bli gravid såhär i bytet....


    Så ska plåstret dit första mensdagen eller efter 7 ringfria dagar?


    Bästa stället att sätta plåstret på? BM sa utsida överarm, men vill ju inte att det ska synas...

  • Svar på tråden byte p-ring till p-plåster
  • Apotekaren

    Hej!
    Det var en klurig fråga eftersom det inte riktigt framgår i Fass hur man ska göra, precis som du skriver. Det är viktigt att det blir rätt så kanske kan du faktiskt ringa eller maila till läkemedelsföretaget (se uppgifter nedan)som gör plåstret och kolla. Jag vågar inte säga varken för eller emot din barnmorska, hon borde ju veta hur du ska göra. Alternativet är att du gör som bm säger men använder annat skydd också första perioden för att vara helt säker.

    Du kan sätta plåstret på en ren och hårfri hudyta, torr förstås. T ex mage, skinka, armens utsida eller övre del av bålen. Plåstret skall aldrig placeras på brösten eller på hud som är röd, irriterad eller har sår.

    Mvh Catharina
    leg apotekare

    Janssen-Cilag AB
    Telefon: 08-626 50 00


    Telefax: 08-626 51 00


    E-post:[email protected]


    Kontorstid: 08.30-16.30

  • Anonym

    Tack, mailade till dom och detta var svaret jag fick:


    "Tack för ditt mail!


     


    För att vara skyddad från första början så ska du sätta på Evra på mensens första dag alternativt senast på 5:e dagen av uppehållet.


     


    Detta för att det tar ca 2 dgr innan Evra har kommit upp i den koncentration som behövs för att skydda dig från graviditet.


     


    Om du inte gör så och väntar 7 dagar (hela uppehållet) så måste du ha extra skydd ca en vecka.


     


    Detta gäller bara nu första gången du startar med Evra. Sen följer du schemat att byta/göra uppehåll på samma dag.


     


    Hoppas att detta är svar på din fråga, om inte så hör gärna av dig igen!


     


    Bästa hälsningar


     


     


     


    cid:image001.png@01CBB322.E3B7E1D0"

    Jag tog ut ringen i fredags, så om jag sätter på första plåstret idag borde jag vara säker redan från starten antar jag?


  • Apotekaren

    Tack för återkoppling, det var bra att få läsa. Då stämmer det ju ungefär med Fass o texten som gäller för p-piller i tablettform.
    Ja det  bör ha varit ok om du satte på i tisdags som du skrev!

    Mvh Catharina

Svar på tråden byte p-ring till p-plåster