• esther

Var Astrid Lindgren Sverigedemokrat?

Bakgrunden till frågan är naturligtvis att Sverigedemokrater ofta hyllar Astrids porträtt av den svenska idyllen. Och viss kan man väl läsa Bullerbyn som ett Sverigedemokratiskt manifest. Eller?

Hur fungerar Astrid Lindgren i det mångkulturella Sverige? Kan nysvenkar relatera till Emils hyss och Tjorvens butterhet, eller är Junibacken något som särskiljer oss som folkslag?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Var Astrid Lindgren Sverigedemokrat?
  • FreeForAll

För det första kan man vara nationalromantisk utan att vara Sverigedemokrat. För det andra så utspelar sig hennes böcker i en helt annan tid där, vad jag inbillar mig, man inte såg några problem med invandring så man behövde inte vara lika försiktig med vilka ord man använde. Jag tror t ex inte att det ligger någon negativ värdering alls i "negerkund", snarare tvärtom.

Det ante mig.
  • blåbenet

Nej. Skulle Madicken, Tjorven, Pippi eller Emil vara något som hyllar de gamla tiderna (vilket de inte gör), så går det inte att läsa Elsa Beskows böcker heller. Nej, det tror jag inte, för mig så är de fina sagor (och berättar hur det var förr).

Ser det snarare som om SD försöker gripa tag i halmstrån för att ha något "positivt" med sig (plus att eftersom A. Lindgren är död så kan hon inte protestera).

• Maggis

Jag är ganska övertygad om att Astrid Lindgren själv skulle protestera å det bestämdaste mot att bli sammankopplad med SD. Hennes böcker speglar en förgången tid i Sverige och jag gissar att det var som hon framställer det. Varken mer eller mindre. Men jag kan ju har fel.

//Maggis
  • TrailerTrash

Kan jag aldrig tänka mig att hon skulle sympatisera med såna tomtar

• pluvdo

Jag bara håller med föregående talare. Fånigt att kalla någon Sverigedemokrat bara för att den skildrar ett vackert Sverige, typ. Det är förmodligen så som blomtroll tror, att Sverigedemokraterna använder Astrid för att ha något positivt med sig.

• KlasKristian

Det är säkert någon som blir kränkt av Astrid i det "nya" Sverige, så är det ju med allt annat.

Den som uppvaktar KlasKristian må känna till hans kroppsodör - Gammalt djungelordspråk
  • pluvdo

Om det verkligen är sant att vissa blir upprörda när nationalsången sjungs så... ja, då blir folk säkert kränkta av Astrid Lindgren också.

Idioti.

• DenNamnbitne

Jag tycker att Astrid Lindgrens berättelser tar upp allmänmänskliga problem som fungerar i hela världen. Jag tror inte att hon var sverigedemokrat. De var ganska små under hennes levnad. Dessutom skrev hon sina böcker i en annan tid så det är väl inte så konstigt att henns värld är en annan än våran.

• Boothwalker

Nej men präglad av en annan tid.

Och varför ska vi ta bort nåt så nostalgiskt och svenskt bara för att det kommer invandrare? Måste vi anpassa allt? Man kan väl få gilla sitt land och vara nostalgisk utan att vara sverigedemokrat.

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • esther

Det som SD vill är ju att bevara det typiska "svenska", med skolgårdslekar, stamsånger, och hela Bullerby-konceptet. Jag tror inte dena idyll existerade så länge, och inte för så många heller, men är det värt att bevara?

Själva tänker jag att böcker är fina tidsspeglar, men att man kan vara nostaligiskk utan att bli reaktionär och att det är okej att samhället förändras.

Om 100 år kanske Hotell Gyllene Knorren är vad mananvänder för att få en känsla för hur det var i början på 2000-talet.

Men jag förstår varför SD använder sig av AS, om några år kanske det blir aktuellt med en "ta tillbaka Astrid Lindgren"-kampanj, att jämföra med "ta tillbaka Nationalsången"-driven.

Svar på tråden Var Astrid Lindgren Sverigedemokrat?