ja det är sant. Det prats även mycket om hur äckliga de äldre är, luktar etc- Är det så att de luktar beror de ju på personalen som inte tvättar dem ordentligt. De får även ligga i samma blöja flera timmar. Små barn byter vi på ofta, tänk dig då de äldre som kissar så mycket mer, och blir bytt på en gång per dag... Äldre som slits upp på natten , för att de ska kissa, alltså de sover, väcks, släpas av två personal in på toan, måste sitta där. sovande, ett bra tag, sen tillbaka till sängen, kissat eller ej. det är så otroligt mycket, små saker som inte syns. De anhöriga tror att allt är så bra. Du förstås, personalen kanske tycker någon äldre är jobbig, de kallar den dement, säger till anhöriga att den äldre har blivit så dement, den anhörige tror ju på personalen som är så duktig, den äldre kan inget göra, kan inte protestera, kan inte säga emot, den äldre har ju blivt dement. Det är ett sånt övergrepp. Jag har själv varit med om detta. Säger man till chefen, så händer inget, chefen tror på personal gruppen..Hemskt. Jag mår så dåligt över detta att jag tänker försöka sluta inom vården. Å ingen av mina anhöriga ska hamna där. Jag har ett tips till dig. du som nyss börjat. När du ser/ känner inom dig, att detta är fel. säg til direkt! Gå till gruppchefen, sen även chefen. Tala om allt du ser, dokumentera, gör avvikelser. Kan hända att personalen vaknar till slut. De äldre kommer att tacka dig!!!!