• SnuttanSnuttan

när integritet och självbestämmande inte respekterats? Vårdyrket

Har du varit med om ett tillfälle där vårdtagarens integritet och självbestämmande inte respekterats? 
    Berätta gärna när och varför, jag tror att det är vanligare än vad man tror.... TYVÄR! :( 

Jag själv, som ny inom vårdyrket (timanställd) har redan varit med om att man kör ut äldre till olika temakvällar - fast de inte vill vara med. Likaså att man duschar någon som faktiskt inte vill just den dagen.... 

Ni då?

• Svar på tråden när integritet och självbestämmande inte respekterats? Vårdyrket
  • Anonym (oja)

en som inte får läggaa sig när personen vill, ska sitta uppe i flera timmar i sin stol, ensam....
    inte får bajsa när de vill
    nte får en smörgås till maten, helt plötsligt
    Inte får den behandling som är ordinerad
    etc etc etc
    När man påtalar det, så blir man kränkt själv istället

• SnuttanSnuttan

Anonym (Oja) : Är det så? "på riktigt" alltså? Att man lixom "kör över" de äldre, så gott som dagligen?
    Detta är helt nytt för mig, jag har aldrig varit insatt i vården innan...  

• Anonym (oja)

ja det är sant. Det prats även mycket om hur äckliga de äldre är, luktar etc- Är det så att de luktar beror de ju på personalen som inte tvättar dem ordentligt. De får även ligga i samma blöja flera timmar. Små barn byter vi på ofta, tänk dig då de äldre som kissar så mycket mer, och blir bytt på en gång per dag... Äldre som slits upp på natten , för att de ska kissa, alltså de sover, väcks, släpas av två personal in på toan, måste sitta där. sovande, ett bra tag, sen tillbaka till sängen, kissat eller ej. det är så otroligt mycket, små saker som inte syns. De anhöriga tror att allt är så bra. Du förstås, personalen kanske tycker någon äldre är jobbig, de kallar den dement, säger till anhöriga att den äldre har blivit så dement, den anhörige tror ju på personalen som är så duktig, den äldre kan inget göra, kan inte protestera, kan inte säga emot, den äldre har ju blivt dement. Det är ett sånt övergrepp. Jag har själv varit med om detta. Säger man till chefen, så händer inget, chefen tror på personal gruppen..Hemskt. Jag mår så dåligt över detta att jag tänker försöka sluta inom vården.  Å ingen av mina anhöriga ska hamna där. Jag har ett tips till dig. du som nyss börjat. När du ser/ känner inom dig, att detta är fel. säg til direkt! Gå till gruppchefen, sen även chefen. Tala om allt du ser, dokumentera, gör avvikelser. Kan hända att personalen vaknar till slut. De äldre kommer att tacka dig!!!!

• Anonym (vb)

Hade vi på mitt jobb inte använt oss av intensiv övertalning och ibland milt tvång hade många av

våra boende aldrig ätit/ gått på toaletten/ duschat/ kommit ut i friska luften/ hälsat på hos sina barn

mm.  En bra tumregel för hur långt man kan gå får man genom att ställa sig själv frågan "Skulle

jag kunna göra så här/ säga så här även ifall den boendes anhöriga var här?" Ifall man svarar nej

på den frågan så går man över gränsen tycker jag.

( Har jobbat som vårdbiträde på äldreboende i 6 år.)

• MammatillWilhelmina
    Anonym (oja) skrev 2011-02-02 21:36:16 följande:
    ja det är sant. Det prats även mycket om hur äckliga de äldre är, luktar etc- Är det så att de luktar beror de ju på personalen som inte tvättar dem ordentligt. De får även ligga i samma blöja flera timmar. Små barn byter vi på ofta, tänk dig då de äldre som kissar så mycket mer, och blir bytt på en gång per dag... Äldre som slits upp på natten , för att de ska kissa, alltså de sover, väcks, släpas av två personal in på toan, måste sitta där. sovande, ett bra tag, sen tillbaka till sängen, kissat eller ej. det är så otroligt mycket, små saker som inte syns. De anhöriga tror att allt är så bra. Du förstås, personalen kanske tycker någon äldre är jobbig, de kallar den dement, säger till anhöriga att den äldre har blivit så dement, den anhörige tror ju på personalen som är så duktig, den äldre kan inget göra, kan inte protestera, kan inte säga emot, den äldre har ju blivt dement. Det är ett sånt övergrepp. Jag har själv varit med om detta. Säger man till chefen, så händer inget, chefen tror på personal gruppen..Hemskt. Jag mår så dåligt över detta att jag tänker försöka sluta inom vården.  Å ingen av mina anhöriga ska hamna där. Jag har ett tips till dig. du som nyss börjat. När du ser/ känner inom dig, att detta är fel. säg til direkt! Gå till gruppchefen, sen även chefen. Tala om allt du ser, dokumentera, gör avvikelser. Kan hända att personalen vaknar till slut. De äldre kommer att tacka dig!!!!
    Det där ska lex Sara anmälas! DIREKT!!!!
    Idioter som håller på då där. Och gör chefen inget åt anmälan så tar man upp de högre upp :)
  • Anonym
    "TS; Har du varit med om ett tillfälle där vårdtagarens integritet och självbestämmande inte respekterats? Berätta gärna när och varför, jag tror att det är vanligare än vad man tror.... TYVÄR! :(
    Jag själv, som ny inom vårdyrket (timanställd) har redan varit med om att man kör ut äldre till olika temakvällar - fast de inte vill vara med. Likaså att man duschar någon som faktiskt inte vill just den dagen....
    Ni då?"

Jag kan säga att ovanstående exempel sker på min arbetsplats, MEN med hänsyn och omtanke till de äldre. Vissa boende vill ALDRIG duscha, hur skulle det se ut om vi aldrig duschade dem? Då skulle nog en anmälan snabbt göras. Det har även hänt att personer blivit utskjutsade på aktiviteter trots att dom först nekat - men som personal känner man förhoppningsvis de boende! Och dom gånger jag har kört ut boende så har de tackat mig såå mkt och talat om hur trevligt dom har haft det!

Sen vill jag säga att det kan vara så att man många gånger som utomstående ser saker som faktiskt inte är så hemska. Har varit med om att utomstående klagat hos chefen för att en boende blivit nekad att gå på toaletten. Vad denna personen inte visste var dock att den boende ber om att få gå på toaletten var tionde minut.    

• Fanny b

Som anhörig har erfarenhet av två äldreboende som behandlade sina äldre olika när det gäller integritet. En äldre släkting bor på ett bra äldreboende, där i alla fall min släktings integritet är intakt.  Under ett tillfälle var det midsommarfirande där och de anhöriga inbjöds att vara med på tillställning. Efteråt blev det tårta. Min släkting ville fika på sitt rum, och personalen tog då in tårta till denne och oss anhöriga.

En gammal släkting till mig bodde sin sista tid på ett sämre äldreboende. Vid ett tillfälle ringde släktingen till ett av sina barn och sa personalen hade sagt till denne att vara social med en av de som bodde där.Det lät konstigt så personen ifråga ringde till äldreboendet för att reda ut vad detta handlade om,. Det visade sig att bakgrunden till detta var att släktingen varit otrevlig mot en av invandrarna som bodde på detta hem. Personen ifråga var som många äldre är, fördomsfull mot invandrare. En lösning på detta problem skulle vara att placera dessa personer långt ifrån varandra vid måltiderna, för det var inte så att min släkting aktivt sökte upp invandraren.

Men personalens lösning var att försöka prata min släkting tillrätta. Något som inte denne förstod, mera än att denne var tvungen att prata med denna person. Genom detta tycker jag personalen ignorerade min släktings integritet.         

• Anonym (Yrkesstolt)

Jag har arbetat inom äldrevården i snart 10 år och har aldrig sett något av det som blir beskrivet i tidigare inlägg. Jag och alla mina kollegor har aldrig på något vis talat illa om de äldre eller kränkt dem. Det är klart att vi vid något tillfälle när någon kollega har varit sjuk/varit tvungen att lämna arbetsplatsen pga sjukt barn och vi har varit underbemannade några timmar - max 2-3 timmar - inte har kunnat hjälpa till toaletten på studs, men detta har inte varit något återkommande - snarare enstaka händelser under de 10 år jag har verkat inom vården. 

Sedan... vad ska jag säga? Det händer att personer inte vill duscha, aldrig vill duscha och då får man hitta bra vägar för att lirka, locka och uppmuntra och ja - vill man kalla det att man kränker en person och vad denne vill så får det lov att vara så. Jag vet inte hur det går till på andra äldreboenden, men vi tvingar aldrig någon rent fysiskt att ställa sig i duschen, men visst finns det andra sätt att använda för att ändå se till att den välbehövliga duschen blir av.

Det är oerhört ledsamt att läsa vissa av de tidigare inläggen!         

Svar på tråden när integritet och självbestämmande inte respekterats? Vårdyrket