• Timjjan

Förberedelser inför graviditet

Hur förbereder ni er? Om ni förbereder er på något vis?
    Kost, träning, vitaminer m.m....

Jag började äta folsyra för några dagar sedan. Man ska visst börja med det helst innan man blir gravid, annars så fort som möjlig.
    Sen måste jag ta tag i min träning snarast, har en ond rygg och måste bygga upp lite muskler för att ha de bästa förutsättningarna.

• Svar på tråden Förberedelser inför graviditet
  • Lyckliga V

Träning är alltid bra för kroppen, men jag tror som du extra viktigt inför en graviditet, så det är mina förberedelser än sålänge, träna mycket och regelbundet! Så att kroppen inte får lika stor chock!
    Tänker även försöka jobba på mitt sockerberoende också, så att man kanske minskar risken för att svulla sötsaker och gå upp alldeles för mycket i vikt under graviditeten...

Folsyra, det måste jag kolla upp. Var köper man det? 

• Timjjan

Ja, det låter sunt.
    Folsyra finns på apoteket. Burken jag har heter "KVINNA" och innehåller både folsyra & järn. Det finns en bra artikel här på FL om folsyra som förklarar allt. Sök på det i sökrutan! 

• Zaida87

Jag har alltid varit en sockerälskare, helst choklad i mängder, och ofta. Men jag har tränat till från hela livet.
    2010 var ett väldigt dåligt träningsår, och istället mycket godis o annat gott.
    Januari 2011, bestämde jag mig för att sluta med godis, o annat sött helt och hållet, åtminstone ett tag. Så nu är jag inne på min 4de vecka utan sötsaker. Och gym 3ggr/vecka, plus raska promenader några ggr/vecka.

Jag/vi har försökt bli gravid sen maj 2010. Men inget har hänt=(

Så nu hoppas jag att det kanske kan hjälpa att träna regelbundet, och äta bättre kost o skippa sockerbomber.
    Äter folsyra i tablett form, köpt det på butiken "Life". Där de finns en hel del kosttillskott och vitaminer, men som också finns på apoteket.

Hur länge har ni försökt bli gravida? eller är ni gravida redan?

• supersnällasilversara

Jag och min man har hittills levt efter mottot: det som händer händer. Men jag börjar bli trött på att vänta =) Jag äter folsyra men har inte gjort något annat för att "förbereda" mig. Min man tycker inte vi ska "försöka" så mycket utan bara låta det ske, medan jag gärna vill bli gravid fortast möjligt =)

Måste man förbereda sig? Det känns som folk blit gravida hit och dit, men när man verkligen vill, så går det inte.. är det bäst att slappna av och inte tänka så mycket på det? Eller är det bättre att förbereda kroppen, blir man gravid lättare av det?

• Timjjan

Nej, jag tror inte heller man ska anstränga sig för mycket. Som ni säger, de blir när det blir. Men jag kan i alla fall inte låta bli att ha såna saker i bakhuvudet som att äta folsyra och kanske försöka gå ner ett par kilo. Men det kanske bara e jag som tar åt mig för mycket av allt som skrivs. Man vill ju bara att det ska hända så fort som möjligt och ha det bästa förutsättningarna.

Vi har en dotter sedan innan på 2 år. Slutade med p-piller i somras och har därefter fått 2 missfall på väldigt kort tid. Vi la bebisverkstaden på hyllan ett par månader men nu vi redo att köra igen. Jag hoppas det går hela vägen denna gång!!

• Essa83

Några dagar efter jag fick missfall i september bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Vägde då ca 76,5 kg och hade BMI kring 28. Hade känt under min korta graviditet en liten sorg inför att folk kanske inte skulle tro jag var gravid utan bara rund. Var verkligen inte fet men lite rultig. Detta projekt att börja träna och äta bättre har hållit mig flytande efter mitt mf. Dels har det känts skönt att tappa vikt. Nere på runt 66 kg nu och strax över 24 i BMI - normal alltså. Och dels för att ha något att göra istället för att bara tänka på bebismakandet. När plusset inte kommit har jag tänkt att "Jaha, då kan jag köra på en månad till för att få en så hälsosam kropp som möjligt för en bebis att flytta in i."

Så ett tips för er som känner att ni inte trivs med era kroppar, vänta inte tills efter bebis, börja redan nu! Det kan göra graviditeten lättare, skapa nya bättre vanor redan innan och man blir så glad över sin egen förmåga när det går åt rätt håll. Men framförallt, det får en på andra tankar! Skulle bli galen om jag BARA tänkte på det där plusset. Tänker mkt på det iaf men inte bara. Man måste våga leva livet under tiden man väntar på sitt plus och bebis.

Äter annars Apotekets KVINNA med bl.a. folsyra och järn och omega3-kapslar. Har kört med rosenrot några cykler och Apiforce några men jag kör nog naturellt om det inte tagit sig nu. BIM i helgen men tror mensen är på gång. 

• supersnällasilversara

Hoppas att både Timjjan och Essa83 slipper fler missfall!! (och alla andra oxå såklart!!)
    Och det med att fokusera mer på kroppen än plusset låter ju bra. Själv har jag svårt att inte tänka på det hela tiden. Vilket bara leder till besvikelse varje månad. Jag ska försöka slappna av mer. Men det är lättare sagt än gjort.
    Har alltid sagt att jag borde börja träna, men jag är så lat och jag går knappt upp i vikt, oavsett mat, är sån där ständigt smal människa.. men skulle ju inte skada med lite mer muskler, får se om jag orkar ta tag i det =) Känner mig lite mer peppad av er nu iaf =)

• Jenny 10
    supersnällasilversara skrev 2011-02-04 00:44:45 följande:
    Hoppas att både Timjjan och Essa83 slipper fler missfall!! (och alla andra oxå såklart!!)
    Och det med att fokusera mer på kroppen än plusset låter ju bra. Själv har jag svårt att inte tänka på det hela tiden. Vilket bara leder till besvikelse varje månad. Jag ska försöka slappna av mer. Men det är lättare sagt än gjort.
    Har alltid sagt att jag borde börja träna, men jag är så lat och jag går knappt upp i vikt, oavsett mat, är sån där ständigt smal människa.. men skulle ju inte skada med lite mer muskler, får se om jag orkar ta tag i det =) Känner mig lite mer peppad av er nu iaf =)
    Känns som du beskriver mig! Jag och min sambo har förökt att bli med barn i snart ett år och plusset är alltid i mitt huvud, det är så himla svårt att tänka på annat, när man så gärna vill ha en liten bebis! Jag har alltid också varit smal och träning har de senaste åren knappt förekommit, ändå går jag inte direkt upp i vikt. Nu har jag dock blivit bättre med lunchpromenader och försöker gå varje dag, 45 min. Borde kanske träna lite annat med men det är så himla svårt att komma igång.. Hur länge har ni försökt?
  • supersnällasilversara

Vi har försökt sen i juli förra året, inte alls så länge egentligen, men det känns ju som en evighet!!
    Min nya taktik är att försöka att inte tänka på det, fast det lär väl aldrig gå.. men jag ska försöka att inte tänka på det jämt och ständigt...

• Essa83
    supersnällasilversara skrev 2011-02-06 01:34:07 följande:
    Vi har försökt sen i juli förra året, inte alls så länge egentligen, men det känns ju som en evighet!!
    Min nya taktik är att försöka att inte tänka på det, fast det lär väl aldrig gå.. men jag ska försöka att inte tänka på det jämt och ständigt...
    Hitta en hobby. Träna, gå med i en bokklubb, vad som helst. Helst något som man har svårare att göra om man är gravid så att man kan tänka som jag gjort med viktnedgången att "Jaha, minus. Då kan jag göra det här "roliga" en månad till!" Ibland funkar det och ibland blir man depp över det där minuset men det kan iaf hjälpa en att inte enbart tänka på bebis.
  • supersnällasilversara
    Essa83 skrev 2011-02-06 10:19:33 följande:
    Hitta en hobby. Träna, gå med i en bokklubb, vad som helst. Helst något som man har svårare att göra om man är gravid så att man kan tänka som jag gjort med viktnedgången att "Jaha, minus. Då kan jag göra det här "roliga" en månad till!" Ibland funkar det och ibland blir man depp över det där minuset men det kan iaf hjälpa en att inte enbart tänka på bebis.
    Tack för tipset, jag ska verkligen försöka hitta på något som gör att jag kopplar bort tankarna. Kanske är det dumt att gå in här och kolla varje dag, det gör ju att jag tänker på detta mer... men det känns också kul, jag lär mig så mycket och kan få svar på frågor och så..
    Men lite bättre har jag väl blivit på att koppla bort det, efter varje misslyckat försök, fast det blir ju tvärtom med, efter varje försök tänker jag, men nästa gång måste det gå..
    Men ska testa nån hobby, eller göra något varje gång jag kommer att tänka på det, så måste jag göra något.. ska fundera vad det kan vara... men något så jag slappnar av och tänker på annat.
  • Zaida87
    Essa83 skrev 2011-02-03 21:24:20 följande:
    Några dagar efter jag fick missfall i september bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Vägde då ca 76,5 kg och hade BMI kring 28. Hade känt under min korta graviditet en liten sorg inför att folk kanske inte skulle tro jag var gravid utan bara rund. Var verkligen inte fet men lite rultig. Detta projekt att börja träna och äta bättre har hållit mig flytande efter mitt mf. Dels har det känts skönt att tappa vikt. Nere på runt 66 kg nu och strax över 24 i BMI - normal alltså. Och dels för att ha något att göra istället för att bara tänka på bebismakandet. När plusset inte kommit har jag tänkt att "Jaha, då kan jag köra på en månad till för att få en så hälsosam kropp som möjligt för en bebis att flytta in i."

Så ett tips för er som känner att ni inte trivs med era kroppar, vänta inte tills efter bebis, börja redan nu! Det kan göra graviditeten lättare, skapa nya bättre vanor redan innan och man blir så glad över sin egen förmåga när det går åt rätt håll. Men framförallt, det får en på andra tankar! Skulle bli galen om jag BARA tänkte på det där plusset. Tänker mkt på det iaf men inte bara. Man måste våga leva livet under tiden man väntar på sitt plus och bebis.

Äter annars Apotekets KVINNA med bl.a. folsyra och järn och omega3-kapslar. Har kört med rosenrot några cykler och Apiforce några men jag kör nog naturellt om det inte tagit sig nu. BIM i helgen men tror mensen är på gång. 
    Tråkigt att läsa om ditt missfall, beklagar! :(
    Hur länge hade ni försökt innan du blev gravid? Hoppas det lyckas bättre kommande gång!
    Bra jobbat med viktnedgången, verkligen imponerande att gå ner 10kg!
    Själv är jag inte heller över överviktig, men har nog några fettprocent för mycket... Så jag jobbar på med nu, med att utesluta godis,kakor o liknande! Och hoppas att det ger resultat :)
    Timmarna man spenderar på gymmet så får en på helt andra tankar..
    Men i vardagen är det ändå tankarna på plusset som får en att bli lite "deppad", eller värst är det ju såklart dagarna före/veckan man vet att mensen skall komma, som är värst, för då tänker jag bara på att, snart kommer mensen o d har misslyckas denna gång också.. =(
    min mens kommer troligen i helgen, så just nu är man inte så jätte pepp, bara väntar och HOPPAS att ingen mens dyker upp...

Omega 3 kapslarna du äter, vad är det för märke?
  • Essa83
    Zaida87 skrev 2011-02-11 21:55:46 följande:
    Tråkigt att läsa om ditt missfall, beklagar! :(
    Hur länge hade ni försökt innan du blev gravid? Hoppas det lyckas bättre kommande gång!
    Bra jobbat med viktnedgången, verkligen imponerande att gå ner 10kg!
    Själv är jag inte heller över överviktig, men har nog några fettprocent för mycket... Så jag jobbar på med nu, med att utesluta godis,kakor o liknande! Och hoppas att det ger resultat :)
    Timmarna man spenderar på gymmet så får en på helt andra tankar..
    Men i vardagen är det ändå tankarna på plusset som får en att bli lite "deppad", eller värst är det ju såklart dagarna före/veckan man vet att mensen skall komma, som är värst, för då tänker jag bara på att, snart kommer mensen o d har misslyckas denna gång också.. =(
    min mens kommer troligen i helgen, så just nu är man inte så jätte pepp, bara väntar och HOPPAS att ingen mens dyker upp...

Omega 3 kapslarna du äter, vad är det för märke?
    Vi fick plus direkt innan missfallet. Slutande med mina minipiller (Exlutena) 14/7, fick mens 23/7, (hade haft mens när jag åt dem också) äl 6/8 och sen blev det plus den 20/8. 

Jag tycker den här tiden är värst, före ägglossningen. Man kan ju inte göra nånting annat än vänta. Sen kommer äl och man kan göra vad man kan och sen kan man känna att man iaf gjort det och hoppas och vänta.  

Jag har använt lite olika omega3. Tar den som är billigast. Sen tar jag en kapsel varannan dag. Man behöver inte så mkt omega3 som de där företagen vill lura i en. Sen tar jag en "Kvinna"-tablett varje dag med alla möjliga vitaminer och mineraler. Viktigast folsyra och järn. 
  • Acira

Jag har köpt folsyra som jag ska börja med när mensen kommer. Annars försöker jag äta mer frukt och grönt samtidigt som jag minskar ner på socker. Har köpt skidor så ska försöka ta mig ut någon dag i veckan med dom. Jag rider två dagar i veckan och promenerar med hundarna också. Är dock lite tveksam till ridning när/om jag har testat positivt då hästen jag rider har nerverna på utsidan. Vill gärna inte att det händer något. Funderar på vattengympa. Någon som testat?

• Sooli2

Vattengympa. Mjo. Själv skulle jag absolut inte gå till någon simhall eller liknande när jag blir gravid igen. Förlorade en pojke i vecka 22 på grund av en infektion i fostervattnet och moderkakan och jag hade några dagar innan gått till simhallen och badat i deras varma pool. På inrådan av min sjukgymnast eftersom jag hade sån foglossning. Nu är det ju inte säkert att det var just detta som orsakade infektionen och jag är nojig, men jag kan liksom inte låta bli..

• Acira

Det lät inte alls nå kul Sooli. Kanske ska ge upp tanken med vattengympa då. Finns ju många saker ovanför vattnet man kan göra också. Mammayoga har jag också funderat på. Imorgon ska jag iaf ringa BM och boka tid så jag får fråga lite innan bebisverkstan sätts igång. Tror jag skulle känna mig tryggare efter det.

• Js babylängtan

Hej!

Jag har i veckan börjat med "KVINNA" från apoteket som innehåller både järn och folsyra samt att jag tar omega-3 kapslar, pickasol, hoppas på ett + snart. Fick missfall för ca 6-7 veckor sedan och har inte fått min mens efter det, vet att det kan dröja och att möjligheten att bli gravid är lika stor nu som om jag väntar tills efter första mensen. Jag vill så gärna bli gravid nu, kändes inte alls roligt när jag var på gyn och fick veta att jag inte längre var gravid :( Men det är bara att kämpa på med babyverkstan och hålla tummarna! :)

• Timjjan
    Js babylängtan skrev 2011-08-13 11:20:55 följande:
    Hej!

Jag har i veckan börjat med "KVINNA" från apoteket som innehåller både järn och folsyra samt att jag tar omega-3 kapslar, pickasol, hoppas på ett + snart. Fick missfall för ca 6-7 veckor sedan och har inte fått min mens efter det, vet att det kan dröja och att möjligheten att bli gravid är lika stor nu som om jag väntar tills efter första mensen. Jag vill så gärna bli gravid nu, kändes inte alls roligt när jag var på gyn och fick veta att jag inte längre var gravid :( Men det är bara att kämpa på med babyverkstan och hålla tummarna! :)
    Jag håller tummarna!!!
Svar på tråden Förberedelser inför graviditet