• AngelEye

Bilen luktar avlopp när man bromsar in. varför??

Häromdagen upptäckte jag att det började lukta avlopp, eller typ dynga, inne i bilen helt plötsligt. Luktade riktigt äckligt! Efter ett tag försvann det och jag trodde det kom utifrån och in genom fläktarna.
    Men när jag klev ur bilen luktade det ingenting utomhus.

Idag kom det igen, först på parkeringen när jag skulle parkera, sedan i x antal korsningar när jag skulle svänga.
    Då kunde jag genast koppla ihop det med att det kom i samband med att jag bromsade in och sedan gasade på lite igen.  

Det luktar verkligen SKIT... Inte direkt bränt, utan bara rent avlopp.
    När jag klev ur bilen idag kände jag att det kom från däckhusen, eller kanske från undersidan av bilen. Lukten låg liksom kring och i bilen bara, så det var ingenting som låg i luften ute.

Är det någon som kan ha en blekaste aning om vad detta beror på? Ligger det något dött djur inklämt någonstans eller är det något helt annat?

• Svar på tråden Bilen luktar avlopp när man bromsar in. varför??
  • Mimmlas

Du har väl en skitbil, förlåt men kunde inte låta bli :P
    Det kan vara någon olja som läcker någonstans som är gammal.

• AngelEye
    Mimmlas skrev 2011-02-02 18:42:31 följande:
    Du har väl en skitbil, förlåt men kunde inte låta bli :P
    Det kan vara någon olja som läcker någonstans som är gammal.
    haha ja jag kan inte påstå att den är så himla okej :P

Hmm, olja.. Luktar det avlopp om den blir gammal då? :P
  • hjärtat75

Kan vara acn om du har ac i bilen. Kan vara kondensvatten som "surnat". När man kör bilen ska kondensvattnet dunsta men har bilen stått  kan det lukta illa när man startar bilen. Nu vet jag inte om det är så på din bil men så va det på vår bil.
    Obehagligt.

• Mimmlas
    AngelEye skrev 2011-02-02 18:45:30 följande:
    haha ja jag kan inte påstå att den är så himla okej :P

Hmm, olja.. Luktar det avlopp om den blir gammal då? :P
    Tänk efter vad olja är gjort av :)
    Det kan vara vilken jäkla olja som helst, hydral eller broms eller vad som helst.
  • AngelEye
    hjärtat75 skrev 2011-02-02 18:49:28 följande:
    Kan vara acn om du har ac i bilen. Kan vara kondensvatten som "surnat". När man kör bilen ska kondensvattnet dunsta men har bilen stått  kan det lukta illa när man startar bilen. Nu vet jag inte om det är så på din bil men så va det på vår bil.
    Obehagligt.
    Ja vi har ac, men bilen har inte stått utan vi använder den nästan varje dag :/ Jag tänkte också på unket vatten, för det luktar precis som när man glömt hälla bort vattnet ur skurhinken som stått ett par veckor.

Sen kommer ju inte lukten heller i samband med att man startar bilen, utan snarare när man bromsar in och stannar. Lite småskumt
  • AngelEye
    Mimmlas skrev 2011-02-02 18:49:56 följande:
    Tänk efter vad olja är gjort av :)
    Det kan vara vilken jäkla olja som helst, hydral eller broms eller vad som helst.
    Ska absolut kolla upp det!
  • hemlig02

Det är inte katalysatorn som luktar?  Det brukar kunna lukta bajs rent ut sagt!

• Niclas04

Kolla om du har ett pollenfilter till kupe'n,det borde inte vara så dyrt att byta. Men det luktar mera surt, som surtvätt.

• AngelEye

katalysatorn låter ju ganska rimligt, med tanke på att avgasröret sitter löst då det lossnat från sina fästen. Kanske gått hål nånstans.. ?

• AngelEye

ja just det... ! pappa som kollat på bilen sa att avgasröret gått av just där vid katalysatorn.
    och eftersom avgasröret vibrerar hårdare vid inbromsning så släpper den väl ut mer lukt då också.

Tusen tack för hjälpen, då lär lukten försvinna nu när vi lagar avgassystemet :)

• Klugscheisser

Såvida det inte är slitna lameller och att det kommer när du slirar på kopplingen. Inte helt ovanligt, och det luktar skit.

Svar på tråden Bilen luktar avlopp när man bromsar in. varför??