• Happiness

HJÄLP- 8-åriga sonen får ej fritidsplats :-(

Jag är gravid med BF i mitten på mars. Sonen går på fritids och vanlig skola. Skolan är till elva sen brukar han vara på fritids till 2-3. Finns det någon kommun i Sverige som tillåter timmar på fritids vid mammaledighet?

Detta är ju vansinnigt. Vår kommun ska i vår som kommer ta ett beslut om fritisdbarnen kan få gå ett visst antal timmar på fritids. Men det kommer nog dröja innan beslutet vinner laga kraft.  Vi sitter ju i en väldigt ovanlig situation där det skiljer 8 år mellan FÖRSTA och ANDRA barnet. Har man två äldre så kan ju de leka. Men vad i hela friden ska min son pyssla med från 11 på förmiddagen tills andra barn slutar vid 4-5.

Till saken hör att han har lätt för att bara sätta sig och inte göra något. Jag måste puscha och motivera som bara den. Han är inte nyfiken och framåt själv. Han har haft lätt för att lägga på sig (pappan var stor som barn). Så det är jätte viktigt att han inte blir stilla sittande. jag känner mig helt förtvivlad.

Vet inte vart jag ska vända mig. Har ni några tips? Ringde rektorn och hon verkade förvirrad (som hon inte visste vad som gällde) hon pratade i sin tur med en fritidsfröken. Rektorn sa att hon behöver ett läkarintyg. Skolsköterskan som brukar kalla sonen för mätning och vägning sa att skolläkaren inte har med överviktsproblem att göra. Skolsköterskan har skickat vikt och längd mått till barnmottagningen i staden. Jag ringde dit och fick prata med en lika frågande sjuksköterksa som menade att denna problematik hade hon aldrig hört om. Men (ta i trä) hon skulle prata med en läkare och sen återkomma till mig (vilket hon inte gjort).

Sen har jag även kontaktat placeraren i kommunen. Hon skulle se om hon kunde göra något. Men vad skulle det vara? Hon har inte heller hört av sig?

Så nu till min fråga...ska jag gå till vanlig VC och prta med en läkare där? Finns det någon på kommunen jag kan prata med? Tycker ni jag ska gå till rektorns chef?????

Hur har ni andra gjort???+

• Svar på tråden HJÄLP- 8-åriga sonen får ej fritidsplats :-(
  • Julutzi

Har en dotter som är 7år och snart fyller 8... Hon har två småsyskon, en på 3år och en på 7 månader.... Vi har ingen fritidsplats och har inte haft det sen innan sommaren! jag tycker att detta är helt värdelöst att inte ha fritids! Vår dotter saknar verkligen sina kompisar! Hon slutar 12.30 varje dag men kompisarna går ju till ca 16... Jag hade gärna tagit hem henne innan mellanmålet, då hade hon ju liksom inte ens kostat några pengar! Men nu är det ju som det är! Personalen bara kom med uppsägningslappen och bad mig skriva på...

♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • pigglet

Han kan kanske ta med kompisar hem? Det är säkert mycket uppskattat, så slipper de långa dagar på fritids i överfull grupp.

Men sluter han klockan 11 varje dag? Och går i 1-2:an? Det låter som väldigt lite tid i skolan... vår 8-åring går 8.30-13 alla dagar. Hon ha rinte heller fritids, utan kommer hem. Skönt, hon är ganska slut efter en skoldag.

Kanske han kunde få börja med någon aktivitet efter skolan? Skidor, skridskor, dans, gympa, karate, simning... vad som nu kan intressera. Ni har ju gott om tid att skjutsa / följa, och kan ta nästan vilka tider som helst - perfekt!
    Finns något som heter typ "sport accademy", som ordnar träffar där de får prova på alla möjliga olika sporter, en ny sport varje vecka.

Här har man inte heller rätt till fritidsplats om man är föräldraledig, för mig känns det självklart. Barngrupperna är redan för stora, och barnen är ju i skolan flera timmar / dag och får sitt där. Resten av stimulansen fixar vi här hemma.

Men vem vet, kanske du kan få någon läkare med dig, och få dispans.

• Happiness
    Julutzi skrev 2011-02-02 20:23:43 följande:
    Har en dotter som är 7år och snart fyller 8... Hon har två småsyskon, en på 3år och en på 7 månader.... Vi har ingen fritidsplats och har inte haft det sen innan sommaren! jag tycker att detta är helt värdelöst att inte ha fritids! Vår dotter saknar verkligen sina kompisar! Hon slutar 12.30 varje dag men kompisarna går ju till ca 16... Jag hade gärna tagit hem henne innan mellanmålet, då hade hon ju liksom inte ens kostat några pengar! Men nu är det ju som det är! Personalen bara kom med uppsägningslappen och bad mig skriva på...

Ja precis...de saknar ju kompisarna. Sen kan det ju vara att de vill leka lite större grupper också. Lite kämpigt att ha ett fotbollslag hemma. Pojkar gillar ju spela utebandy och fotboll på fritids.

Håller med fullständigt detta är värdelöst men det verkar som politikerna tycker detsamma för nu börjar det röra på sig i Sverige. Som sagt i vår kommun ska de snart ta beslut om längre fritids.

Jag hade också gärna hämtat innan mellis det blir ju lite extra tid där då. Får jag fråga vilken kommun du tillhör (stad)?

HAha vad roligt så gjorde de för mig också....bara kom med lappen. Har inte lämnat in den än och jag ska kämpa för att sonen ska få det så bra som möjligt. Alltså vara några timmar på fritids

• Happiness
    pigglet skrev 2011-02-02 20:31:57 följande:
    Han kan kanske ta med kompisar hem? Det är säkert mycket uppskattat, så slipper de långa dagar på fritids i överfull grupp.

Men sluter han klockan 11 varje dag? Och går i 1-2:an? Det låter som väldigt lite tid i skolan... vår 8-åring går 8.30-13 alla dagar. Hon ha rinte heller fritids, utan kommer hem. Skönt, hon är ganska slut efter en skoldag.

Kanske han kunde få börja med någon aktivitet efter skolan? Skidor, skridskor, dans, gympa, karate, simning... vad som nu kan intressera. Ni har ju gott om tid att skjutsa / följa, och kan ta nästan vilka tider som helst - perfekt!
    Finns något som heter typ "sport accademy", som ordnar träffar där de får prova på alla möjliga olika sporter, en ny sport varje vecka.

Här har man inte heller rätt till fritidsplats om man är föräldraledig, för mig känns det självklart. Barngrupperna är redan för stora, och barnen är ju i skolan flera timmar / dag och får sitt där. Resten av stimulansen fixar vi här hemma.

Men vem vet, kanske du kan få någon läkare med dig, och få dispans.
    Tack för tipsen! Ja allt är välkommet! . Hur ligger dina barn i åldrarna?

Här går man till 11 i ettan. Går din i ettan eller tvåan?
    Man kan alltså få dispens.....vet du något om hur det funkar i din kommun?
  • Dr Mupp

Även här är det så att är en förälder arbetslös eller förldraledig så ingen fritids. Mina har dock fått dispens eftersom jag har så svårt att hämta om en slutar 12, en slutar 13 och en 14. Det tar en halvtimme att gå mellan skolan och hemmet. Så mina slutar 14:30 direkt efter mellis.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Punkster

Grundregeln är att om du är arbetslös eller föräldraledig så har du inte rätt till fritids. Reglerna är hårdare på den punkten för fritids än för förskolan efter fritids inte har något intagningsstopp eller max antal barn per personal eller avdelning som förskolan har, barngrupperna kan alltså bli hur stora som helst. Fritids kan aldrig säga att man har fullt. Har du behov så får du en plats. Därför innebär behov av fritidsplats att du studerar eller arbetar.

Jag jobbar på en fritids på en friskola, och vi har något som kallas för specialplats. Det betyder att barn kan få vara på fritids trots att föräldrarna är arbetslösa eller föräldralediga om det finns speciella skäl till det. Till exempel strulig hemsituiation, barnet behöver social träning eller liknande. Då får man vara på fritids från skolans slut till klockan 15 under skoldagar.

Om du är orolig för att ditt barn ska missa kontakt med kamrater så kan du ju också göra som flera redan föreslagit, låta barnet ta med sig kompisar hem och leka efter skolan.

Nån skrev förresten att barnen inte kostar något om dom går hem innan mellis, och det ska jag vänligt men bestämt få be att protestera mot. Platsen kostar pengar även om barnet inte äter något. Det använder sig av material som kostar pengar. Det tas om hand av personal som ska ha lön. Det vistas i lokaler som kostar pengar att hålla i drift. Osv.

• stinstin

Jobbade bara kvällar och helger när äldsta barnet gick på lekis. Hon fick inte gå på fritids så det var bara att plocka med kompisar hem flera dagar i veckan.
    Vi kunde även bestämma med någon klasskompis att vi hämtade det på fritids tex kl 14 så blev det inte så lång tid eftersom vissa var kvar till kl17.30.
    Andra dagar åkte vi till biblioteket.

• Kina79

Här i Älmhult där vi bor får man ha fritids två em  veckan till 16.00. En normal skolvecka (min dotter går i F) ser  så här:
    Mån, ons och fre: 8-11.30
    tis och tors: 8-13.30

Min tjej går tidagar och onsdagar till 16.00, för att hon bättre ska komma in i gruppen och så. Hon behöver det.
    Det kostar oss 800 kr/mån.

Ibland hämtar jag något tidigare.
    Vi försöker ta med kompis hem en em i veckan.
    Sen har hon simskola på mån, och gymnasik på tors.

• pigglet
    Happiness skrev 2011-02-03 00:34:27 följande:
    Tack för tipsen! Ja allt är välkommet! . Hur ligger dina barn i åldrarna?

Här går man till 11 i ettan. Går din i ettan eller tvåan?
    Man kan alltså få dispens.....vet du något om hur det funkar i din kommun?
    De är 4 år, snart 7 år och 8,5 år. Vi har varit hemma tills nu, därför är de inte vana att vara i stor grupp innan 4 års ålder. Även då har det rört sig om ca 15 timmar/vecka. Så skoldagar är ganska mycket för dem.

Jo, de har ju jättemycket glädje av varandra, visst. Men de tycker också att det är superkul att ta med en kompis hem. Eller ännu bättre - att få följa med någon kompis!!

Eftersom reglen finns så kanske din som inte är ensam om att inte ha fritids. Borde ju vara fler som ah småsyskon eller arbetslösa föräldrar?

Jag har ett barn i förskoleklass och ett i tvåan. F-2 går samma tider, 8.30-13. Det är en friskola. Kommunens skola har 8-12 alla dagar.

För att få dispans kan man ha skäl som att barnet behöver träna extra på det sociala, hemsituation som inte är bra, behov av att få träna språket extra.
  • Veladis

Vad märkligt att bara gå i skolan till kl 11! Hinner man allt man ska göra då?
    Jag förstår att man då saknar kompisar & fritids. Går man till 13-14, som barnen i min dotter skola gör, så är det ju en annan sak.

Svar på tråden HJÄLP- 8-åriga sonen får ej fritidsplats :-(