• Orion87

suger, släpper & skriker

ibland när jag ammar min dotter så suger hon några sekunder, släpper taget och skriker. Sen upprepas det och det kan hålla på i över en timme. Även om jag byter bröst och ställning så  fortsätter det. någon som vet varför? hon är 3 veckor.

• Svar på tråden suger, släpper & skriker
  • pigglet

KAN vara så att hon blir frustrerad för att inte utdrivningsreflexen sätter igång direkt. Den är känslig, och påverkas bl.a. av stress.
    Så försök ta det lugnt, ha det varmt och gosigt, slappna av allt du kan!  :)
    Att dricka ett glas vatten när hon börjar suga har hjälp mig. Och att tänka på all mjölk som kommer spruta in i munnen på bebisen. Fokusera på bebisen, och tänk inte på svåra mattetal eller försök upprätthålla något samtal samtidigt...

• Orion87
    pigglet skrev 2011-02-02 20:57:12 följande:
    KAN vara så att hon blir frustrerad för att inte utdrivningsreflexen sätter igång direkt. Den är känslig, och påverkas bl.a. av stress.
    Så försök ta det lugnt, ha det varmt och gosigt, slappna av allt du kan!  :)
    Att dricka ett glas vatten när hon börjar suga har hjälp mig. Och att tänka på all mjölk som kommer spruta in i munnen på bebisen. Fokusera på bebisen, och tänk inte på svåra mattetal eller försök upprätthålla något samtal samtidigt...
    tar åt mig av dina tips:) brukar göra mycket annat samtidigt ofta. kanske är därför då:)
  • phoennah

Så gör min unge med ibland, och det som fungerar för oss är att jag sjunger. Då blir hen plötsligt lugn och börjar att jobba med truten. Jag behöver inte sjunga hela amningsstunden, utan bara tills hen slutar att strula.
    Ibland kan problemet vara gaser med, har jag märkt, och då har lite rapning eller magmassage hjälpt.

• Viggo 090730

När min gosse på 3 veckor (imorgon) gör så, så behöver jag bara rapa honom så blir han nöjd sen och suger så bra :) Fast ibland gör han så när mjölken kommer för fort (då det liksom sprutar)...

♥ Viggo 090730 & Melker 110115 ♥ emmashjartan.blogg.se
  • Pyrro_b

Vissa barn är väldigt känsliga för om mamma gör annat samtidigt. Min son tålde absolut inte att jag pratade samtidgt då gjorde han så:)

• Rödklövern

Min son är 7 veckor och har börjat göra så på em kvällen. Det spelar ingen roll om det rinner till eller inte...fattar inte vad som är fel :(

• Pyrro_b
    Rödklövern skrev 2011-02-04 20:04:04 följande:

Min son är 7 veckor och har börjat göra så på em kvällen. Det spelar ingen roll om det rinner till eller inte...fattar inte vad som är fel :(

Sitter du i lugn och ro? Jag upplevde det aldrig med dottern, men då hade man ju också lugnare omkring sig. Med sonen var det så att jag fick inte prata med dottern under tiden och djävlar om jag höjde rösten till henne då blev han tokig:)
  • 20101209

min son gör så när han har gaser och magknip. jag brukar amma ståendes och småvagga och nynna på en sång för att han ska lugna ner sig och magen ska ge med sig.

• brallison

Som sagt tidigare, det kan vara magknipp. Och det är bra i sådana fall och rappa barnet rätt så ofta - de får mycket luft i sig och får ont i mage pga det.

• ludicrous

Det kan ju som sagt vara utdrivningsreflexen din dotter tycker är för seg. Du kan prova att trycka ut lite mjölk innan, inte bara någon droppe utan "mjölka" ur lite så det redan är igång lite, låt henne ligga och dra bröstvårtan under näsan lite så kommer det igång.

• sassus

Min dotter kom in i en period då hon gjorde så, och min brors dotter gjorde likadant. Har säkert en anledning till varför de gör så, men när jag kollade runt verkade det som att det är vanligt att barn gör så i perioder. Min dotter slutade att göra så efter ett tag, likaså min brorsdotter. Lycka till!

• JMA84

Min son på drygt en vecka gör likadant men jag har insett att det beror på att brösten är stenhårda när han ska börja äta vilket gör att det blir svårt för honom att få ett riktigt grepp.
    Om du känner att det skulle kunna vara samma anledning för dig så prova att mjölka ur lite innan du erbjuder dottern bröstet. Det har i alla fall fungerat för mig/oss

• morochmer

Har ni börjat med napp eller flaska?

• Orion87

Tack för alla era svar! hon håller fortfarande på så i perioder. jag TROR det beror på sugreflexen. För när det väl börjar spruta (jo jag har rätt mkt mjölk) så blir hon tyst.
    Hon tar inte napp och nappflaska ger vi inte heller henne.

Svar på tråden suger, släpper & skriker