• Justess

Allt om digital scrapbooking

Det här är en "prattråd" där vi kan ge och få hjälp, inspiration och konstruktiv kritik. Vi kan tipsa varandra om olika websidor som kan vara till hjälp i skapandet; allt från butiker till inspirationsbloggar. Kort sagt, motsvarigheten till våra tidigare scraptrådar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-08 08:47

Här i gruppresentationen hittar ni alla bra att ha-länkar:

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/digital-scrapbooking-23
  • Svar på tråden Allt om digital scrapbooking
  • Pochahontas

Tjena! Jag hänger på i gruppen även om jag inte scrappar så mycket för tillfället... Men du? Jag såg att du har lite gamla länkar... Scrapyard finns inte mer och Ikeagoddes la ner för över ett år sen...

Ska försöka bli lite mer aktiv nu. Jag saknar scrappandet. Har bara haft lite scrapblock nu ett tag...

Men om det nu blir lite liv här så kanska jag också kommer igång. Det är ju lite extra roligt att scrappa när man kan få lite respons på det man gör och inspiration av andras alster med. Lägger till bildtråden också.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Justess

Har tagit bort de länkarna nu

Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Pochahontas

Bra.

Nu har jag bestämt mig för att bli lite mer aktiv. Hoppas jag lyckas. Och bli inte arg på mig för att jag snackar i bildtråden. Jag SKA sluta.

Råkade skriva där nyss. Det var inte meningen. Det går av bara farten. Sorry.

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • Justess

Tror jag skrev förhållandevis tyst tråd Drömmer Lite snack blir det ju lätt.

• Neblina

Bergatagen

"Ahh, ok. :) Jag kollade lite på din blog. Jag har inte gjort något liknande. "Klipper och klistrar" du sådant du hittar på nätet eller skapar du dekorbilderna själv i något 3D-program? Jag har gjort en del grejer som kanske skulle passa under changern "Fantasy". Men det har varit med insperation från John Baur som jag ser som en stor inspiratör för mig även om det inte syns i det jag tidigare har postat. Gör mycket på natur/skog/mytologi. Men då är det sällan digi-scrap, och passar således kanske inte på detta forum."

Jag är medlem i några privata clubar på nätet där de erbjuder freebies, så skaffar ju mycket scrappbilder ock så där.
    Men för det mesta bygger jag upp bakgrunderna själv, har mycket penslar i mitt gimp program så i stort sett bygger jag ju allt själv förutom älvorna som jag klistrar in.
    När man digiscrappar så laddar man ju ner mycket freebies på sidor som erbjuder detta, liksom en del bakgrunder med. Men jag tycker det är så kul att börja från grunden så kör ofta från en vit sida, sedan målar jag och klistrar in freebies allt eftersom
    En bild kan ta allt från 2 timmar till 5 men det är de värt

• Justess

Lite fortsättningssnack från bildtråden...

Jag är inte inne på fantasy, är mer traditionell precis som Pochahontas. Visst kan jag scrappa utan journaling, men på senare tid känner jag allt mer att det är roligt med lite text som man kan läsa när man kollar tillbaka i tiden. Barnen (som nästan alltid är föremål för mitt scrappande) växer upp så snabbt och det är svårt att minnas hur det verkligen var när de var små. Att scrappa är som att dokumentera men med lite "bling". Vill liksom att scrappen ska berätta en histora, både med hjälp av foto, text och dekorationer. Ibland scrappar jag dock bara mer dekorativt, dvs utan att berätta en historia.

Jag köper kit och laddar även ner en del freebies. Det är dock svårt att hitta freebies som håller måttet, tycker jag. Men jag har en del godbitar. Jag gör även en del saker själv, men oftast är det själva fotot jag bearbetar; klipper ut, ändrar färg osv.

• Neblina

Fast det är ju endå lite olika på hur man scrappar, finns ju olika teman och inriktningar.
    Jag brukar ju också lägga in kort på familj med mera på mina bilder. Kul med lite variation tycker jag :)

• Justess
    Birdie skrev 2011-02-04 15:01:53 följande:
    Fast det är ju endå lite olika på hur man scrappar, finns ju olika teman och inriktningar.
    Jag brukar ju också lägga in kort på familj med mera på mina bilder. Kul med lite variation tycker jag :)
    Ja, absolut. Jag var bara ute efter att beskriva hur jag gör
  • Neblina
    Justess skrev 2011-02-04 15:11:13 följande:
    Ja, absolut. Jag var bara ute efter att beskriva hur jag gör
    jo men det är ju jätte kul:) alla gör vi ju olika
  • Bergatagen

Det är ju inte så många som skriver här så jag skiter i att citera. Hoppas det är ok.

Ska man vara strikt digi-scrapare så ska det väl se ut som vanlig scraping eller? Mycket skuggor med lager på lager (?)
    Postade två bilder som säkert inte är scrapbooking enligt "old school" Det är de två som är "steampunk". Kom på de efter att jag hade postat dem, och det går väl inte ta bort det man har postat.

Jag har aldrig köpt något program eller "kit" på nätet. Visst kan det vara svårt att hitta snygga saker ibland när man letar men oftast så hittar jag det jag vill ha eller så gör jag det själv. Använder även scannern ibland för att in någon struktur eller bild i burken.
    Men var leter ni bilder någonstans då? De bästa länkarna till freebies? Jag laddar ner bra photoshopfiler ibland och även brusches och filter till samma program. Finns ju hur mycket som helst utan behöva betala för det. Hade jag hållit på mer med vanlig scrapbooking hade jag varit ruinerad... :)

Delar med mig av lite länkar som jag kommer på.

Det finns ett fruntimmer i Norge som är väldigt duktig på att göra realistiska grejer. Hemsidan är ful men hon gör fina saker som hon bjuder på www.storeide.se/gunhild/index.htm

www.digiscrapdepot.com/ Den känner ni väl redan till? länkar 1000-tals fria grejer. Bra sökfunktion på tema, årstid, högtid eller vad man nu leter efter.

www.deviantart.com/
    Här kan man hitta bra bakgrunder eller objekt som man behöver. (Många fotografer lägger upp sina bilder på deviantart.com så varnnig till de som inte vill se naket, blodigt eller obscent när man har ett barn på ena knät vid datorn).
    Finns väldigt många underkategorier att söka bilder i. Rekomenderas. Här finns det miljontals grejer. Man måste vara reggad för att kunna ladda ner. (de spammar inte din vanliga e-post) Väljer man sortering på det populäraste så slipper man leta nålen i höstacken.

Photoshopfiler: browse.deviantart.com/resources/applications/psd/

Photoshop brushes: browse.deviantart.com/resources/applications/psbrushes/

Sitter vid en dator utan mina bokmärken nu, men det var detta jag kom på just nu....

Svar på tråden Allt om digital scrapbooking