Så himla deppig över planerat kejsarsnitt - behöver verkligen lite positiva erfarenheter!
Ar I v37 och gjorde igar ett misslyckat vandingsforsok. Mitt sjukhus erbjuder inte ens vaginal forlossning vid satesbjudning, sa hux flux var jag inbokad for kejsarsnitt. Detta ar mitt andra barn, och jag hade en vaginal forlossning med min forstfodda.
Kan inte riktigt forklara den sorg (ja – det kanns som sorg!), besvikelse och oro som jag kanner. Faktum ar att jag ar helt overraskad av de starka kanslor som har poppat upp. Min man tycker att jag ar helt pucko, tror jag… Jag vet ju att tusentals kvinnor faktiskt VALJER kejsarsnitt ochatt det ju da inte kan vara sa farligt. Sa jag tror att vad behover hora fran nagon som har positiva erfarenheter av kejsarsnitt (negative har jag Googlat mig till alldeles for manga!) Det jag oroar mig mest for ar aterhamtninen efterat – bade fran ett smartperspektiv och ett ‘kosmetiskt’ perspektiv.
Trots att min vaginala forlossning sa klart gjorde skiiiiitont och jag lovade mig sjalv att ALDRIG mer bli gravid (haha) sa har jag sadana underbara minnen fran bade forlossningen och dagarna precis efterat. Nar jag forestaller mig kejsarsnitt sa tanker jag bara pa smarta som aldrig tar slut, massor av blod och ett ackligt arr som jag inte ens kommer vaga titta pa – an mindre skota om. Kommer jag kunna amma direlt eller kommer det liksom gora ont att barnet ligger mot magen?
Jag bor utomlands och har ett mycket begransat support-natverk och jag oroar mig sa for hur jag kommer klara av att ta hand om bade min tva-aring och en nyfodd (pappor har ingen ratt till foraldraledighet har). Dessutom bor vi i en trang lagenhet pa tredje vaningen utan hiss. Forestaller mig hur vi kommer vara fast I lagenheten I flera veckor for att jag inte kommer kunna slapa ned bade bebis och tva-aring + tillbehor utan att stygnen gar upp…
Hur lang tid tar det innan man kanner sig ‘som vanligt’ igen efter ett snitt? Alltsa, nar kan man ga pa en joggingtur, ta ett dopp I poolen (det ar 30 grader plus dar jag bor sa detta ar av vikt haha) och ligga pa alla fyra och skura golven? Efter min vaginala forlossning var jag ju aterhamtad efter 2-3 veckor men jag antar att det tar langre efter snitt?
Lojligt nog (och jag skams fruktansvart over att detta faktiskt ar nagot jag oroar mig for) sa forestaller jag mig ocksa hur jag kommer att ha hangbuk resten av mitt liv for att magmusklerna har blivit forstorda (skar de verligen sonder musklerna? De tar vad jag har hort!). Att jag kommer se ut som om jag fortfarande ar 6 manaders gravid flera manader efter att barnet fotts. Efter min vagniala forlossnign tog det bara ett par dagar innan min mage sag ut nastan som vanligt men tvivlar pa att samma sak hander nar man snittas?
Ja, ni hor ju hur pessimistisk jag ar. Behover verkligen hora lite positiva historier… Och kanske en fet spark I roven och nagon som sager till mig att sluta tycka synd om mig sjalv med forklarningen att nar barnet val ar har kommer jag strunta fullstandigt I HUR det kom till varlden……..