• Anonym (noll lust)

När kommer lusten tillbaka efter barna-födande?

Jag har NOLL sexlust sedan vi fick vår baby, som om några veckor blir 6 månader...
    Vi hade sex 1-2 gånger per månad i graviditeten, då var jag väldigt kåt och hade mycket lust. Sexet var dessutom superskönt, tyvärr blev det inte oftare pga graviditets-komplikationer.

Som sagt nu är barnet fött, och närmar sig halvåret, men lusten är som bortblåst.
    Känner mig heller inte särskillt attraktiv, med mjölkstinna bröst, deg-mage och ständigt en bebis i närheten (som vaknar flera gånger per natt)
    Tröttheten gör säkert sitt till.

Hur har ni andra gjort? Hur gav ni varann mera närhet än bara en kram och en puss då och då? När släppte tröttheten? När kom lusten tillbaka? När kände ni er attraktiva igen?

Snälla ge mig lite tips, just nu är vi bara mamma och pappa och inte man och kvinna i en sexuell relation.
    Sambon vill ju ha sex, (han har ju inte fött, amma ju inte, och är lika trött.)
    Tycker synd om honom. Jag vill ju såklart med att det ska tända till och att relationen ska fungera även sexuellt.

• Svar på tråden När kommer lusten tillbaka efter barna-födande?
  • Anonym (torr)

Hej!

Känner igen mig i det du skriver.
    Vår yngsta är nu drygt 8 månader, och jag har alldeles nyss börjat KUNNA ha sex igen. Jag har inte haft (har inte så mycket nu heller) lust och har varit jättetorr.
    Jag har tänkt att det hänger ihop med amningen, och att det blir bättre sen. Känner redan nu skillnad när amningen börjat trappas ut.
    Första barnet kunde inte amma, och efter den förlossningen blev allt som vanligt sexuellt på ca 2 månader.

• Anonym

Jag känner också igen mig i din beskrivning. Har en dotter på snart 5 månader och sambon hintar flera gånger om dagen, han tjatar inte men jag märker hur desperat han är. Vill också ha tips!

• Robzgurl

Typ när blödningen lagt sig.. Men som man såg ut.. Nästa gång SKA jag inte gå upp så mycket i vikt.

• Anonym (lika)
    Robzgurl skrev 2011-02-03 07:48:56 följande:
    Typ när blödningen lagt sig.. Men som man såg ut.. Nästa gång SKA jag inte gå upp så mycket i vikt.
    Fast blödningen la sig ju ett par veckor efter förlossningen, och nu har det gått flera månader... Men tur för dig att det gick så snabbt! Inga konkreta tips?
  • Anonym (äntligen!)

9 månader tog det innan vi fick till det igen. och då hade vi inte haft sex de sista månaderna under graviditeten på grund av komplikationer så det var lång tid närmare året. Men sambon och jag pratade om det flera gånger. Mjölkstinna bröst, degig mage, trötthet, närhetstörstande baby och torra slemhinnor gjorde knappast susen för lusten. Turligt nog har jag en förstående sambo som inte tyckte det var underligt alls så när mjölkproduktionen lugnade ner sig och mina slemhinnor rättade till sig och sömnen blev lite bättre så kom faktiskt suget tillbaka.

Den kom smygande men mycket för att sambon inte satte någon som helst press på mig utan istället såg till att vi myste mycket. Kröp upp i soffan och gosade ner oss under en filt och bara höll om medan vi ttade på tv. En extra puss då och då. Komplimanger flera gånger om dagen. Mycket små saker som fick mig att känna mig kvinnlig och snygg trots hängande tuttar och degig mage.

Sen är det ju ingen hemlighet att han har tagit sin iphone och gått in på toa en stund när behovet blivit för tryckande men jag har inget emot det och det har ju hjälpt honom att kunna ge mig det utrymmet jag behövde för att få komma tillbaka.

• Anonym (samma här också)

Babyn är nästan sju månader och nix, inget intresse för sex än. Hn ammar dock ganska mycket fortfarande och jag hoppas verkligen det ska bli bättre när hn slutar.

• Anonym (mer än 1 år)

vår bebis är 11 mån, vi har provat ha sex ett par tillfällen men de känns har inte funkat bara, med ett gnälligt barn, och torr som shahara så är de kanske inte så konstigt. Han ville inte ha sex med mig överhuvudtaget när han fick veta att jag var gravid, dvs de blevinte ens peting  :(
    Känns som jag har tappat lusten helt Gråter

• Tuesday

Lite lust överhuvudtaget kom efter två veckor, innan dess hade jag inte en tanke på sex och inte maken heller. Sen efter 8-9 månader någonting kom min lust tillbaka på riktigt... Antagligen en kombination av hormoner (mensen kom tillbaka), något bättre sömn, en känsla av att man hade hittat in i familjelivet liksom... Men jag tror det är viktigt att ta det lugnt och inte känna någon press... samtidigt tror jag man ska försöka hitta tillbaka till sexet... Många par bryter ju upp första tiden efter att man fått barn och i många fall beror det säkert på sexet... det är viktigt för båda två att hålla det vid liv, det är ju en del av det viktiga förhållande man har med sin partner. Attraktiv kände jag mig kanske inte varken i slutet av graviditeten eller direkt efter men wtf, jag är ju ändå jag liksom...

• Anonym

Ska verkligen försöka att hålla mig fräsch och inte gå upp så mkt. Och fortsätta sminka mig och klä mig fint och raka mig.. Förra gången struntade jag i allt.. Det tog också längre tid att komma tillbaka. Så det är mitt tips. Ta hand om er själv, ut och promenera, klä upp er, sminka er och så vidare, det höjer självkänslan och man slappnar av mer..

• redneck girl

min lust har snabbt kommit åter . efter ca 5 veckor så har vi kommit i gång . vissa blir torr av amning ( men då finn sju glidmedel) .andra hänger upp sig på att de tror de är fula och inte attraktiva ( det sitter ju bara i den personens huvud) . ni får ta er tid att uppvakta varandra,  för bäbisen måste ju sova någongång. den är ju "rätt" stor nu och har du testat att få in rutiner? annars är det hög tid att försöka få den lilla att sova om natten .ju längre ni väntar ju svårare blir det nog att hitta tillbaka. för det första måste du själv acceptera din mamma kropp och inte gå och fundera i negativa banor . och kom i håg att ta på varnadra så där i förbigående med, för det tror jag också betyder mycket. närheten ska man inte tumma på .

Svar på tråden När kommer lusten tillbaka efter barna-födande?