• esther

    Ni som känner barn med ADHD

    Är inte Emil i Lönneberga en kärleksfull skildring av ett barn med ADHD-problematik, och ett bevis på hur bra det kan gå med rätt miljö (även om faderns metoder kan ifrågasättas...)

    www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57091397.html

  • Svar på tråden Ni som känner barn med ADHD
  • Seldonia

    Tycker nog att Emil mer är en lite obetänksam pojke som det ibland blir tokigt för, än att han skulle ha neuropsykiatrisk problematik.

  • esther
    Seldonia skrev 2011-02-03 06:51:03 följande:
    Tycker nog att Emil mer är en lite obetänksam pojke som det ibland blir tokigt för, än att han skulle ha neuropsykiatrisk problematik.
    Ja, fast är det inte så som barn med neuropsykiatrisk problematik är? Obetänskamma, och ibland går det tokigt!
  • Seldonia

    Det ska vara rejält värre än så innan man börjar fundera på ADHD eller annan diagnos.

  • Lycky me

    ADHD finns ju i olika grader och jag skulle inte säga att emil hade adhd. Jag har en lillebror med adhd och på honom handlar det inte om att han är busig som emil.

  • Esmiso

    det är nog ett vanligt missförstånd; att barn med ADHD skulle vara busiga.
    nej, jag tycker inte Emil verkar ha ADHD...

  • Mamma Jenny01
    Seldonia skrev 2011-02-03 06:53:03 följande:
    Det ska vara rejält värre än så innan man börjar fundera på ADHD eller annan diagnos.
    Nej Emil har inte ADHD. 

      Diagnoskriterierna i DSM-IV-TR för
    uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet
    (AD/HD)

    DSM-kod: se nedan
    ICD-kod: se nedan


    A. Antingen (1) eller (2):


    (1) minst sex av följande symtom på ouppmärksamhet har förelegat i minst sex månader till en grad som är maladaptiv och oförenlig med utvecklingsnivån:


    Ouppmärksamhet
    (a) är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter
    (b) har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar
    (c) verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal
    (d) följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra
    skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna)
    (e) har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter
    (f) undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor)
    (g)  tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (t.ex. leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
    (h)  är ofta lättdistraherad av yttre stimuli
    (i) är ofta glömsk i det dagliga livet


    (2) minst sex av följande symtom på hyperaktivitet-impulsivitet har förelegat i minst sex månader till en grad som är maladaptiv och oförenlig med utvecklingsnivån:


    Hyperaktivitet
    (a) har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter eller kan inte sitta still
    (b) lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personen förväntas sitta kvar på sin plats en längre stund
    (c) springer ofta omkring, klänger eller klättrar mer än vad som anses lämpligt för situationen (hos ungdomar och vuxna kan detta vara begränsat till en subjektiv känsla av rastlöshet)
    (d) har ofta svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla
    (e) verkar ofta vara ”på språng” eller ”gå på högvarv”
    (f) pratar ofta överdrivet mycket


    Impulsivitet
    (g) kastar ofta ur sig svar på frågor innan frågeställaren pratat färdigt
    (h) har ofta svårt att vänta på sin tur
    (i) avbryter eller inkräktar ofta på andra (t.ex. kastar sig in i andras samtal eller lekar)
    B. Vissa funktionshindrande symtom på hyperaktivitet/impulsivitet eller ouppmärksamhet förelåg före sju års ålder.


    C. Någon form av funktionsnedsättning orsakad av symtomen föreligger inom minst två områden (t.ex. i skolan/på arbetet och i hemmet).


    D. Det måste finnas klara belägg för kliniskt signifikant funktionsnedsättning socialt eller i arbete eller studier.


    E. Symtomen förekommer inte enbart i samband med någon genomgripande störning i utvecklingen, schizofreni eller annat psykotiskt syndrom och förklaras inte bättre med någon annan psykisk störning (t.ex. förstämningssyndrom, ångestsyndrom, dissociativt syndrom eller personlighetsstörning).


    Koden baseras på form av störning:


    Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, i kombination
    Båda kriterierna A1 och A2 har varit uppfyllda under de senaste sex månaderna.
    DSM-kod: 314.01
    ICD-kod: F90.0


    Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen bristande uppmärksamhet
    Kriterium A1 har varit uppfyllt under de senaste sex månaderna, men inte kriterium A2.
    DSM-kod: 314.00
    ICD-kod: F98.8


    Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvudsakligen hyperaktivitet-impulsivitet
    Kriterium A2 har varit uppfyllt under de senaste sex månaderna, men inte kriterium A1.
    DSM-kod: 314.01
    ICD-kod: F90


    Svensk-engelsk översättning

    Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet
    = Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (förkortas AD/HD eller ADHD)


     


  • augustisten

    Ett barn som kan sitta i timtal och koncentrera sig på att tälja gubbar har inte ADHD. Hur busig han än är.

Svar på tråden Ni som känner barn med ADHD