• Sedaleme

Min hund Kräks.

Har en rottishane som kräks VÄLDIGt ofta. Är det normalt? Eller är det något man måste kolla upp hos vetrinären? Han flåsar också något kollosalt. Jag vet att dom svettas genom munnen men nu har det ju inte ens varmt. Ska det vara så? Är trött på att torka spyor var och varannan dag, samtidigt tycker jag väldigt synd om honom. Vore väldigt tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-03 08:31
    Jag ber om ursäkt för alla stavfel, råkade skicka innan jag läst inlägget.

• Svar på tråden Min hund Kräks.
  • polaris

Har också en rottishane som kräktes ofta...
    Oftast på natten/tidig morgon så det var ständigt kräk att torka upp innanför dörren. Var till veterinären med honom som tog blodprov och skickade på analays. (hade provat foderbyte innan) Visade sig att han är fullt frisk på lever och bukspottskörtel (som ofta kan vara orsaken) så han ordinerade magsårsmedicin; Omeprazol eller Lozec som vi skulle ge två gånger om dagen. Efter första tabletten slutade han att kräkas! Vi har nu trappat ner och ger Omeprazol några gånger i veckan bara. Har även börjat ge honom mat tre gånger om dagen i stället för två och sista målet precis när vi går och lägger oss och det verkar göra honom bättre i magen.

Hoppas din kille också får börja må bättre!

• dezibel

Att han kräks kan bero på mag/tarmstörningar, eller intolerans mot fodret men det bör undersökas och flåsningarna bör definitivt undersökas av veterinär omgående. Så åk och få honom utredd för båda åkommorna!

• MammaTillDomFinaste

jag skulle ringa och boka tid på engång om allmäntillståndet är så dåligt!!

♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • saija

Besök veterinär! Och vad ger du hunden för foder? Hur länge har han kräkts?

• Sedaleme

Tack snälla ni för alla svar! Så tacksam för hjälpen! Ska absolut kontakta vetrinär.

• dezibel

Vill inte skrämma upp dig men min katt kräktes i morse och flåsade väldigt så det blev en tur till Veterinären där man konstaterade hjärtsvikt och lungödem så åk om du inte redan varit iväg.

• josefine sederholm

hej  jag  har  en  shettland  sheppdog/dvärgschnauzer på 1år.
    sen vid  varborg har  han kräks  han  har  inte  kräks  varje dag, men av  och  till. Han  har  hostas  lite sist  han  kräktes så  var  det  i  måndas den 2013-0512 . hans  avföring ser  tycker  det  ser   inte  rinnit men  mjuk ibland  kan  det  ta  lite  längre  tid när  det kommer ut nått. tycker  han  andas lite konstigt sen  sover  han  mer  än  vanligt.

p.s han  dricker  äter  som  han  ska
    bör  jag  kontakta  väternären

• Fanny b
    josefine sederholm skrev 2013-05-15 09:55:39 följande:
    hej  jag  har  en  shettland  sheppdog/dvärgschnauzer på 1år.
    sen vid  varborg har  han kräks  han  har  inte  kräks  varje dag, men av  och  till. Han  har  hostas  lite sist  han  kräktes så  var  det  i  måndas den 2013-0512 . hans  avföring ser  tycker  det  ser   inte  rinnit men  mjuk ibland  kan  det  ta  lite  längre  tid när  det kommer ut nått. tycker  han  andas lite konstigt sen  sover  han  mer  än  vanligt.

p.s han  dricker  äter  som  han  ska
    bör  jag  kontakta  väternären
    Med tanke på att hans allmäntillstånd är dåligt och att han andas konstigt bör du kontakta veterinär. Brukar han har svårt för att bajsa eller är det något som dykt upp den sista tiden?
Svar på tråden Min hund Kräks.