• Anonym (Daniel)

Utbilda om sig?

Jag är sedan ett år tillbaka färdig Personalvetare. Jag söker jobb som en galning med får inte tag i nåt... Nu börjar jag fundera på att utbilda om mig till socialsekreterare. Är det någon som har en aning om man kan tillgodoräkna sig några poäng från personalvetarutbildningen? 

• Svar på tråden Utbilda om sig?
  • Anonym

Fråga studievägledaren, den av dem som har mer koll på socialsekreterareutbildningen.

• Anonym

Är inte socialsekreterare socionomer i botten?

• Anonym (alice)

Socialsekreterare är oftast socionomer. Är du beteendevetare så kan du redan nu söka jobb på socialkontor. Läs juridik/socialrätt om du vill bättra på CVt.

• Anonym (alice)

Oj, läste visst fel. Du är ju personalvetare - men det kanske också räknas till beteendevetare? Kan rekommendera socialt arbete också, det ar ju socionomernas huvudämne.

• Ellieott

Socialsekreterare är oftast socionomer, men det förekommer andra som beteendevetare som ni redan har sagt här. Dock är det på tal att man ska införa en legitimation för socionomer och att de ska vara de enda som får utföra den typen av myndighetsutövning, så jag skulle inte rekommendera att man läser till något annat om det är socialsekreterare man vill bli.

Man får tillgodoräkna sig de poäng som är exakt samma kurs som på socionomprogrammet. Vet inte vad Du har läst för kurser, men kolla med någon socionom-kursplan. Kanske är juridiska grundkursen den samma eller något. Annars tror jag tyvärr inte det (fast jag har ju inte stenkoll på vad du har läst som sagt!).

Rekommenderar socionomutb. starkt 

• Anonym (arbetande)

Men hur många jobb har du sökt? Och vad gör du medan du söker? Har du tagit annat jobb, pluggar du vidare eller är du arbetslös?

Jag blev färdig systemvetare mitt under lågkonjunktur och hade jättesvårt att få jobb. Jag sökte nånstans mellan 100-150 jobb inom IT-sektorn innan jag fick mitt nuvarande jobb (det här var typ 6 år sen). Det var INTE roligt och det kändes väldigt hopplöst ibland. Jag sökte alla jobb jag hittade, även de som jag inte var kvalificerad för. Det var verkligen inte lätt, men till slut löste det sig. Nu ringer det rekryterare till mig istället var och varannan vecka och erbjuder MIG jobb. Galet, men nu är situationen annorlunda i IT-sektorn.

Jag tänker att det kommer lösa sig för dig också, det gäller bara att inte ge upp. Jag tycker inte att du ska plugga vidare om det inte är det du verkligen vill. Eller så pluggar du vidare medan du aktivt söker jobb.

• Anonym (Daniel)

Jag har sökt varje jobb som kommit ut i min kommun och kringliggande kommuner, uppskattningsvis kanske 150 jobb. Har fått komma på två intervjuer... Har levt på min frus inkomst sen ett tillbaka samtidigt som jag läst lite strökurser i blandade ämnen. Vet inte vad jag ska ta mig till bara, känner mig så förbannat oduglig och har tappat suget för att jobba som personalvetare.

• Anonym (alice)

Hur kommer det sig att du vill omskola dig till just socialsekreterare? Finns det ett stort rekryteringsbehov av socialsekreterare i din kommun?

• Anonym

Jag tycker du ska försöka få hjälp med din CV, och kanske träna på jobbintervjuer. Det är antagligen betydligt enklare än att skola om sig. Men visst, det går ju att plugga igen om man vill. Du kan inte komplettera din utbildning på något bra sätt, snarare än att helt börja från början?

• Anonym (arbetande)

Kan du bredda dig i ditt jobbsökande? Jag menar, finns det andra liknande jobb som du kan söka och som ger dig en erfarenhet du kan ha nytta av i ditt sökande efter personalvetarjobbet?

Det kanske är så att du måste ta ett annat jobb på vägen till drömjobbet?

Svar på tråden Utbilda om sig?