• Ogi

Tips på mellanmål till kräsen 1.5-åring

Min 1,5-åring äter knappt alls och är superkräsen och ombytlig. Ibland äter han en hel pannkaka eller två flera dagar i sträck för att sedan rata allt vad pannkakor heter. Samma med prinskorv, bröd och massa annat. Han tar en tugga och sen slänger han resten på golvet eller i sophinken.

Han var väldigt sen med tänderna och har fortfarande inte jättemånga. Därför kan han till exempel inte äta rå morot och annat med liknande konsistens. Han gillar inte gröt eller potatismos (allt med grötliknande konsistens egentligen).

Någon som kan tipsa mig om oemotståndliga mellanmål?

• Svar på tråden Tips på mellanmål till kräsen 1.5-åring
  • Philippa

Kan en sån lten vara kräsen?? Nja.. det ror jag inte, det rä nog du som mamma som ger efter lite för snabbt när han ratar någon mat.... fortsätt servera det som du tycker han ska äta och äter han inte så är inte det hela världen...

• La Lola

Turkisk yoghurt med mosade bär/frukt

Smörgås med div pålägg o mjölk

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Ogi
    Philippa skrev 2011-02-03 12:25:45 följande:
    Kan en sån lten vara kräsen?? Nja.. det ror jag inte, det rä nog du som mamma som ger efter lite för snabbt när han ratar någon mat.... fortsätt servera det som du tycker han ska äta och äter han inte så är inte det hela världen...
    Tack för din input. Jo, han är kräsen, nej, jag ger inte efter och nja, det är inte HELA världen om han inte äter men nästan eftersom han behöver mat och behöver gå upp i vikt. Du har inte all bakgrundsinfo om mig och mitt barn så jag förstår inte varför du svarar med ett sånt här inlägg. Tråden handlar alltså om att jag vill ha tips på mellanmål - det är inte en diskussion om huruvida jag som mamma ger efter eller inte.
    La Lola skrev 2011-02-03 12:26:56 följande:
    Turkisk yoghurt med mosade bär/frukt

Smörgås med div pålägg o mjölk
    Tack! :)

Någon mer som kan tipsa?
  • Snooz

Prova göra egen smoothie med banan, hallon, mjölk och yoghurt. Eller blåbär isf hallon.

Har du provat att ge honom mat han kan plocka i sig? Typ majskorn, riven ost, bananbitar, avocadobitar, små bitar av smörgås. Vår tjej brukar pilla i sig det själv när vi andra äter middag (hon äter lite tidigare än vi).

Köp osötad nyponsoppa och koka själv så kan du tillsätta bara lite, lite socker så att den inte är så sur.

Och ja - barn i den åldern kan visst vara kräsna. Glad

• Ogi
    Snooz skrev 2011-02-03 13:08:31 följande:
    Prova göra egen smoothie med banan, hallon, mjölk och yoghurt. Eller blåbär isf hallon.

Har du provat att ge honom mat han kan plocka i sig? Typ majskorn, riven ost, bananbitar, avocadobitar, små bitar av smörgås. Vår tjej brukar pilla i sig det själv när vi andra äter middag (hon äter lite tidigare än vi).

Köp osötad nyponsoppa och koka själv så kan du tillsätta bara lite, lite socker så att den inte är så sur.

Och ja - barn i den åldern kan visst vara kräsna. Glad
    Åh, tack för de superbra tipsen! Vi ger honom bara mat som han kan plocka själv - några bitar åt gången, annars sprider han bara ut dem på bordet och slänger dem på golvet istället för att äta. Känner du igen det? Hur mycket brukar din dotter få i sig när hon plockar själv sådär?

Ska testa smoothie och nyponsoppa i helgen!
  • Snooz

Hon äter först sin vanliga mat och får något att plocka med när vi äter mest för hon inte ska känna sig utanför då. Hon brukar äta typ 15 majskorn eller 1/3 limp-macka med smör på. Men då har hon ju som sagt ätit sin middag innan.

• Shea 1

Vi brukar göra smoothie på banan och mjölk. Jättegott, men väldigt mättande, så vi får se till att servera de lååångt före maten (våran kille är inte så stor i maten)

• Syster Luring

Plockbitar med mjukare fruktsorter te x melon, banan och päron. Nyponsoppa och blåbärssoppa som blir jätteskojigt att dricka om man ger det med sugrör. Lite yoghurt eller glass till. De dagar vår lillkille behöver mer kalorier väljer vi glass eller fetare alternativ att blanda i gröten, te x grädde. Nu äter han tackålov gröt men det ger vi inte alla dagar, när vi ger det så är det Sempers fullkornsgröt med yoghurt och jordgubbar från 2 år. Smaskens.

Han älskar också kokta grönsaker vilket vissa tycker är märkligt, så om ni inte har testat så koka broccoli, morötter, ärtor etc att plocka med. Det är jättefina färger och på ngt magiskt vis slinker de in.

Ostkaka med hallonsylt. Massor av kalorier och gott samt att alla i familjen kan äta. Våår gosse äter inte gärna när vi andra "bara matar" och tittar på men har en enorm aptit när vi andra äter samma sak.

(Har ni provat havregrynsgröt? Vår kille äääälskar det och får det till frukost. Han älskade alltså INTE barngröt eller välling så det var ett stort genombrott när vi kom på idén att testa.)

Lite tips från Fru Feeder.

Prins August -95 Prins Edvin -09 & Lilla Hemlis -11
  • Juppepuppe
    Philippa skrev 2011-02-03 12:25:45 följande:
    Jo, en sån liten kan vara kräsen. Tro mig, jag trodde att jag gjorde fel med första barnet för hon är verkligen inte glad i mat. Men när jag nu har två barn som jag gjort likadant med är det ganska uppenbart att barn helt enkelt är olika.
  • Therese6699

Båda våra söner var väldigt liten i maten kring 1.5 års ålder. Båda tyckte dock om majs och avocado. Så det fick dom äta till frukost, mellanmål och som tilltugg till lunch och middag Skrattande 

Däremot har vi aldrig tvingat dom att äta, vi resonerar som så att dom äter om dom är hungriga (under förutsättningar att dom inte har några fysiska problem förstås). Efter ca 2 månader där dom var megasmå i maten så har dom ätit som hästar. Den äldste, numer 3.5 år har precis varit inne i en "äta lite period" igen, men den börjar släppa.

Testa lite olika grejor, men var inte orolig över att ge samma mat under en period om det finns något som barnet tycker är gott (tänkte då inte på saft och såna grejor då)

Lycka till!
    Therese

• Syster Luring

Glömde tillägga att vi ger havregrynsgröten i youhurt för att det ska bli lättare att äta för honom.

• Juppepuppe

Mitt tips: Keso, antingen naturellt eller med mosade bär i. Inte så mycket kalorier iofs men min dotter gillade det.
    Kanske miniköttbullar? Pastaskruvar? Avokado?

Vår tjej har inte gärna velat äta mellanmål (eller över huvud taget). När det var sommar gjorde jag yoghurtglass till henne som hon älskade! Jag tog vanlig naturell yoghurt och mixade med bär och hällde i i glassformar (sånna med pinne). Det slank ner snabbt och är bara nyttigt.

• Syster Luring
    Juppepuppe skrev 2011-02-04 21:10:54 följande:
    fetaost och blodpudding har också varit favoriter här!
    Här med! Och OLIVER. Inlagd gurka och rödbetor - säkert väldigt onyttigt för små gossar men ooooh så nyttigt för aptiten.

...RÖDLÖK! Vår Edvin älskar rödlök och senap så bara han får lite att sånt att pillra med/knapra på brukar resten av maten slinka in av bara farten.
  • Baryk

Frukt och grönsaker i munsbitar. Små smörgåsbitar att plocka med. Dubbla smörgåsrån med rejält med pålägg. Riskakor med pålägg. Torkad frukt i bitar. Testa alla "udda" frukter o grönsaker ni kommer på, kanske gillar ert barn något som ni normalt inte har hemma. Hemkokt (och inte så söt) kräm. Testa olika filsorter och flingor, finns ju massor att välja på, och alla smakar i alla fall lite olika. 

• Ogi

Oj vad mycket tips jag fått nu!!! Tack så enormt mycket allihopa :) Jag ska testa allt ni har gett förslag på. Man blir nog lite hemmablind och serverar kanske inte så mycket "nytt". Har fått mycket nya idéer efter det ni skrivit och jag hoppas att han börjar äta lite mer nu.

Idag hade han dille på skinka och var allmänt mer matglad än vanligt här hemma. Tyvärr verkade han vara lite väl matglad för han kräktes upp allt precis innan han skulle sova, stackarn :(

Ni som serverar smoothie och sånt till era små - serverar ni i vanliga glas med sugrör eller finns det något fiffigt glas för sådana tjocka drycker, som man inte kan spilla ifrån? Vi har börjat ge glas med sugrör till vår skrutte, men han häller gärna ut innehållet och kladdar med det istället för att dricka.

• Shea 1
    Ogi skrev 2011-02-04 22:54:59 följande:
    Oj vad mycket tips jag fått nu!!! Tack så enormt mycket allihopa :) Jag ska testa allt ni har gett förslag på. Man blir nog lite hemmablind och serverar kanske inte så mycket "nytt". Har fått mycket nya idéer efter det ni skrivit och jag hoppas att han börjar äta lite mer nu.

Idag hade han dille på skinka och var allmänt mer matglad än vanligt här hemma. Tyvärr verkade han vara lite väl matglad för han kräktes upp allt precis innan han skulle sova, stackarn :(

Ni som serverar smoothie och sånt till era små - serverar ni i vanliga glas med sugrör eller finns det något fiffigt glas för sådana tjocka drycker, som man inte kan spilla ifrån? Vi har börjat ge glas med sugrör till vår skrutte, men han häller gärna ut innehållet och kladdar med det istället för att dricka.
    Vi hittade ett billigt set med fyra plastmuggar med lock och sugrör- perfekta smoothiemuggar. Jag tror märket var Nuby (heter det så?) Vi köpte dem på en babyaffär, nu tror jag att jag har sett märket på ICA MAXI också.
    Det GÅR att spilla ur, men det är svårt Numer kan han sitta i soffan och dricka ur den.

Nu har han en lillebror som är 7 månader, och OJ vilken skillnad det är att ha ett matglatt barn! Lillebror mumsar friskt på vad han får, så det där är jätteolika. En 1,5-åring kan visst vara kräsen/mindre intresserad av mat.
  • Ogi
    Shea 1 skrev 2011-02-05 09:24:05 följande:
    Vi hittade ett billigt set med fyra plastmuggar med lock och sugrör- perfekta smoothiemuggar. Jag tror märket var Nuby (heter det så?) Vi köpte dem på en babyaffär, nu tror jag att jag har sett märket på ICA MAXI också.
    Det GÅR att spilla ur, men det är svårt Numer kan han sitta i soffan och dricka ur den.

Nu har han en lillebror som är 7 månader, och OJ vilken skillnad det är att ha ett matglatt barn! Lillebror mumsar friskt på vad han får, så det där är jätteolika. En 1,5-åring kan visst vara kräsen/mindre intresserad av mat.
    Tack! Ska kolla upp Nuby-muggarna.

Känner igen det där med att man känner skillnad! Vi har nyligen fått tillökning (1 månad sedan) och vi ser redan en enorm skillnad. Den nya vill äta, medan vi alltid fått tvinga i "stora" killen mat. Det känns helt underbart att inte ha den pressen med den nya också :)
  • Shea 1

Nu läste jag på undersidan av muggen, där stod det "My first years", så det där med Nuby kanske jag hittade på?

Lite OT: Med storebror bestämde vi oss tidigt att aldrig göra någon big deal av att han inte äter. Vi ville inte ha några hang-ups eller hysteri kring maten. Äter han inte så gör han inte. Vi erbjuder ibland lite frukt efter maten, men han har inte börjat med sötsaker ännu, så vi hamnar aldrig i det dilemmat. Han är nu 3 år, och vi har aldrig några strider vid matbordet. Vissa gånger äter han mer, andra mindre.

Svar på tråden Tips på mellanmål till kräsen 1.5-åring