Banta tjockis
Jag skulle behöva foderhjälp eller tips på ett bra hundforum där jag kan be om råd.
Först lite bakgrundsinformation: Är hundvakt sen i söndags och ska vara det en bit in i mars. Nu i tisdags fick hunden tydliga tecken på livmodersinflammation och har igår opererat bort livmodern. Det upptäcktes i samband med det att hon har ryggproblem. Så nu väntar en tid med återhämtning och sen kommer hon behöva korta promenader och kan inte motioneras hårt i och med ryggen.
Tiken, en golden retriever på 8 år, är överviktig (väger 33.9 kg) och skulle verkligen behöva gå ner i vikt. Hon har utretts för foderallergi men igentligen vet dom inte om/vad hon är allergiskt mot men hon har haft hudproblem i perioder. Jag har pratat med veterinären som starkt rekomenderade viktminskning. Jag har även pratat med hundens ägare och dom är beredda att ta tag i det så jag har tänkt att göra förarbetet, ta reda på vad som gäller och försöka få in henne på rätt foder innan hon ska hem igen i mars. Tyvärr är jag mer insatt i katt så skulle gärna vilja ha lite input och hjälp för att hitta rätt i hundmatsdjungeln för att komma igång med detta så fort som möjligt
Just nu äter hon ris eller pasta utblandat med skinka/tonfisk/köttbullar/leverpastej och sen havregryn och linfrön för att hålla magen igång. Detta är inte hållbart så jag behöver hjälp för att kunna hjälpa ägarna komma tillrätta med detta.
Det jag behöver är:
*förslag på allergivänligt foder, gärna blöt- eller färskfoder.
*hjälp med hur mycket hon ska äta
*hjälp med att räkna ut energibehovet. Finns det någon formel för behov?
.
Vill inte ha förmaningar om att det är fel att låta henne bli tjock osv. Det är inte min hund och jag är inte ansvarig för hennes övervikt. Mina egna djur har idealvikt och jag är medveten om att det inte är vare sig snällt eller bra att övergöda sina djur.
Tack på förhand!
Mina katter får enbart animaliskt protein som carnivorer ska men hunden är inte min och det måste jag acceptera.