• semlorna

Banta tjockis

Jag skulle behöva foderhjälp eller tips på ett bra hundforum där jag kan be om råd.

Först lite bakgrundsinformation: Är hundvakt sen i söndags och ska vara det en bit in i mars. Nu i tisdags fick hunden tydliga tecken på livmodersinflammation och har igår opererat bort livmodern. Det upptäcktes i samband med det att hon har ryggproblem. Så nu väntar en tid med återhämtning och sen kommer hon behöva korta promenader och kan inte motioneras hårt i och med ryggen.

Tiken, en golden retriever på 8 år, är överviktig (väger 33.9 kg) och skulle verkligen behöva gå ner i vikt. Hon har utretts för foderallergi men igentligen vet dom inte om/vad hon är allergiskt mot men hon har haft hudproblem i perioder. Jag har pratat med veterinären som starkt rekomenderade viktminskning. Jag har även pratat med hundens ägare och dom är beredda att ta tag i det så jag har tänkt att göra förarbetet, ta reda på vad som gäller och försöka få in henne på rätt foder innan hon ska hem igen i mars. Tyvärr är jag mer insatt i katt så skulle gärna vilja ha lite input och hjälp för att hitta rätt i hundmatsdjungeln för att komma igång med detta så fort som möjligt

Just nu äter hon ris eller pasta utblandat med skinka/tonfisk/köttbullar/leverpastej och sen havregryn och linfrön för att hålla magen igång. Detta är inte hållbart så jag behöver hjälp för att kunna hjälpa ägarna komma tillrätta med detta.

Det jag behöver är:
    *förslag på allergivänligt foder, gärna blöt- eller färskfoder.
    *hjälp med hur mycket hon ska äta
    *hjälp med att räkna ut energibehovet. Finns det någon formel för behov?
    .
    Vill inte ha förmaningar om att det är fel att låta henne bli tjock osv. Det är inte min hund och jag är inte ansvarig för hennes övervikt. Mina egna djur har idealvikt och jag är medveten om att det inte är vare sig snällt eller bra att övergöda sina djur.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Banta tjockis
  • Joico

Jag hade frågat på www.alltomhundar.com/hundforum

Ang. hennes övervikt och ryggproblem - har du tänkt något på t.ex hundsim? Det är ett bra sätt att träna och gå ner i vikt men utan onödig belastning

• semlorna
    Joico skrev 2011-02-03 15:27:49 följande:

Jag hade frågat på www.alltomhundar.com/hundforum

Ang. hennes övervikt och ryggproblem - har du tänkt något på t.ex hundsim? Det är ett bra sätt att träna och gå ner i vikt men utan onödig belastning

Jag är som sagt bara hundvakt så jag har tänkt ta tag i viktproblemet/maten främst och sen tipsa dom att vända sig till friskvårdcenter/rehabilitering nära dom sen. Nu kommer hon inte kunna simma eller träna iom operationssåret.
  • semlorna

just ja, glömde: Tack för tipset om forumet, ska genast in och skriva där

• Joico

Ja nä, nu ska hon inte simma såklart tänkte bara som ett tips, som du kan vidarebefordra till ägarna.

Välkommen dit, vi är ganska snälla där

• hmcc

Jag hade BARFA´t en sån hund.

Det kan vara lite lurigt men läser man på så hunden får i sig det den ska ha så tror jag mycket på det både mot allergi och mot vikten.

• dezibel
    http://www.nordichundfoder.com/  är ett bra färskfoder och dom har en "lightvariant". Jag själv använder Purina Pro Plans lamm & ris lightfoder nu och är jättenöjd. Har även kört Magnussons foder en tyckte min hund blev lite tunn. Med tanke på misstänkt foderallergi är nog ett färskfoder att föredra.
  • semlorna
    hmcc skrev 2011-02-03 17:06:44 följande:
    Jag hade BARFA´t en sån hund.

Det kan vara lite lurigt men läser man på så hunden får i sig det den ska ha så tror jag mycket på det både mot allergi och mot vikten.
    Jag vet inte om ägarna är beredda att hantera alltför mycket kött i och med att dom är vegetarianer så det var därför jag funderade på nått färskfoder man kan ge som bas och sen tillägg på det.

Vet du hur man räknar ut energibehovet utifrån vikt? Eftersom hennes ägare har lätt för att övergöda behöver jag kunna ge rätt exakta mått på vad hon ska äta.
  • hmcc
    semlorna skrev 2011-02-03 18:25:15 följande:
    Jag vet inte om ägarna är beredda att hantera alltför mycket kött i och med att dom är vegetarianer så det var därför jag funderade på nått färskfoder man kan ge som bas och sen tillägg på det.

Vet du hur man räknar ut energibehovet utifrån vikt? Eftersom hennes ägare har lätt för att övergöda behöver jag kunna ge rätt exakta mått på vad hon ska äta.
    Nordic har rent kött också om jag inte minns fel.

Är man veggo och inte ka hantera kött ska man inte ha hund.
    (hundar är köttätare, punkt)

Jag vill inte hantera möss, därför har jag inte orm...typ...

Hon får för mycket spannmål därför blir hon fet, det är ägarnas konstiga syn på mat som fått henne sån.
  • semlorna
    hmcc skrev 2011-02-03 18:42:18 följande:
    Nordic har rent kött också om jag inte minns fel.

Är man veggo och inte ka hantera kött ska man inte ha hund.
    (hundar är köttätare, punkt)

Jag vill inte hantera möss, därför har jag inte orm...typ...

Hon får för mycket spannmål därför blir hon fet, det är ägarnas konstiga syn på mat som fått henne sån.
    Det är inte min hund, jag behöver inte en lektion utan jag behöver sätt som jag kan hjälpa familjen och hunden jag passar. Det hjälper inte dom att jag kommer med förslag dom aldrig skulle orka genomföra. Jag är väl medveten om att hon äter för mycket spannmål och att hon skulle må bättre på animaliskt protein och det är därför jag startat tråden.

Mina katter äter blötmat och barf, är normalviktiga och friska...
  • semlorna
    dezibel skrev 2011-02-03 17:54:11 följande:
    www.nordichundfoder.com/  är ett bra färskfoder och dom har en "lightvariant". Jag själv använder Purina Pro Plans lamm & ris lightfoder nu och är jättenöjd. Har även kört Magnussons foder en tyckte min hund blev lite tunn. Med tanke på misstänkt foderallergi är nog ett färskfoder att föredra.
    Ska kika där, låter intressant. Tack för tipset!
  • hmcc
    semlorna skrev 2011-02-03 20:44:38 följande:
    Det är inte min hund, jag behöver inte en lektion utan jag behöver sätt som jag kan hjälpa familjen och hunden jag passar. Det hjälper inte dom att jag kommer med förslag dom aldrig skulle orka genomföra. Jag är väl medveten om att hon äter för mycket spannmål och att hon skulle må bättre på animaliskt protein och det är därför jag startat tråden.

Mina katter äter blötmat och barf, är normalviktiga och friska...
    Nej det är inte ditt fel men någon behöver få in det i skallen på dom att hundar är gjorda för animalisk föda vare sig man tycker det är synd om djuren dom äter eller ej.

Ingen annan kan snacka med dom eftersom ingen annan känner dom.

Jag har hört fler tänka som dom dom och det är fullständigt vansinne, då ska man inte ha hund, ett marsvin hade passat bättre.
  • semlorna
    hmcc skrev 2011-02-03 21:38:36 följande:
    Nej det är inte ditt fel men någon behöver få in det i skallen på dom att hundar är gjorda för animalisk föda vare sig man tycker det är synd om djuren dom äter eller ej.

Ingen annan kan snacka med dom eftersom ingen annan känner dom.

Jag har hört fler tänka som dom dom och det är fullständigt vansinne, då ska man inte ha hund, ett marsvin hade passat bättre.

Du predikar för en redan troende och skjut inte budbäraren vill jag bara säga Flört Mina katter får enbart animaliskt protein som carnivorer ska men hunden är inte min och det måste jag acceptera.

Jag vet att hon behöver gå ner och äta kött och det är därför jag försöker hitta fungerande alternativ som är mer vettiga än det hon äter nu. Jag har redan sagt till dom att hon behöver banta men det är inte min sak att tjata eller byta ut hundens foder utan deras godkännande. Jag har skrivit ett långt mejl nu om läget, om hennes ryggproblem och hur viktigt det är att få ner henne i vikt. Tanken är att jag ska ordna matförslag och sen hjälpa dom med hur mycket hon ska äta. Jag gör vad jag kan!

Det jag behöver hjälp med är hur mycket hon behöver få i sig så jag kan räkna ut hur mycket hon ska äta och sen förslag på foder.

• dezibel

Bestäm dig för ett foder och prata med tillverkaren, dom kan alltid tala om vad dagsransonen är efter hundens vikt. Oftast står det på påsen och är hon överviktig så minska mängden. Jag vet att många pratar om att lightfoder i torrfoderform skulle vara dåligt pga av för mycket spannmål men alla jag känner ink. mig själv har bantat hundar på färdiga torrfoder och det har gått jättebra. Är det nu så att ägarna tycker det är jobbigt med kött så är kanske inte färskfoder det bästa för det är ju väldigt "köttigt" och rätt slaffsigt att hålla på med.
    Och med tanke på vad hon äter idag är väl vilket kvalitetstorrfoder  som helst bättre än det Flört

• semlorna
    dezibel skrev 2011-02-04 06:19:41 följande:
    Bestäm dig för ett foder och prata med tillverkaren, dom kan alltid tala om vad dagsransonen är efter hundens vikt. Oftast står det på påsen och är hon överviktig så minska mängden. Jag vet att många pratar om att lightfoder i torrfoderform skulle vara dåligt pga av för mycket spannmål men alla jag känner ink. mig själv har bantat hundar på färdiga torrfoder och det har gått jättebra. Är det nu så att ägarna tycker det är jobbigt med kött så är kanske inte färskfoder det bästa för det är ju väldigt "köttigt" och rätt slaffsigt att hålla på med.
    Och med tanke på vad hon äter idag är väl vilket kvalitetstorrfoder  som helst bättre än det Flört
    Nej jag vet att många bantar på lightfoder men jag föredrar att ge något som är mer likt den naturliga födan och torra bitar hör inte dit. Det är därför mina katter får blötmat. Sen vill ägarna inte ge torrfoder så om jag föreslår det så kommer det sluta med att hon måste få massa gott extra på maten för att annars tror dom inte hon äter och då går hon inte ner ändå.

Skillnaden mellan barf och färskfoder är att dom inte behöver ha koll på hjärta, inälvor, ben osv för att hon ska få i sig allt. Det är i en förpackning och dom kan väga upp varje ranson så jag tror det passar bättre.

Absolut, det mesta är bättre än det hon får nu! :)
  • Äggfis

Wow. Det den jycken käkar är som om vi skulle käka hamburgare och pizza varje dag. Tro fasen magen är krass och buken rund. Vilket kvalitétsfoder som helst skulle säkert funka i rätt mängd jämfört med det där, och personligen gillar jag Nordic.

• qenzo

Har ingen koll på vad som är bäst för överviktiga hundar, men har haft en med foderallergi.
    Till det kan jag rek. Frank's Pro Gold Lamm & Ris. Barf kan jag inte yttra mig om alls då jag aldrig satt mig in i det sättet att fodra ett djur. 
    Klass? Det är färskfoder, hur fungerar det tro på en överviktig hund? HMCC, vet du? 

• hmcc
    qenzo skrev 2011-02-05 00:20:28 följande:
    Har ingen koll på vad som är bäst för överviktiga hundar, men har haft en med foderallergi.
    Till det kan jag rek. Frank's Pro Gold Lamm & Ris. Barf kan jag inte yttra mig om alls då jag aldrig satt mig in i det sättet att fodra ett djur. 
    Klass? Det är färskfoder, hur fungerar det tro på en överviktig hund? HMCC, vet du? 
    Klass är ett utmärkt foder.

Det man behöver se till att inte ge onödigt med kolhydrater vilket det inte blir i rent kött.

Alla lightfoder innehåller massor av kolhydrater.

Tyvärr har inte lightfodermatknaden hängt med utan förespråkar fortfarande lite fett och mycket kolhydrater.

När mina hundar arbetar får dom lite extra lightfoder innan tävling.

Jag ger inte mina normalarbetande hundar färskfoder av ren bekvämlighet eftersom jag är ute så mycket och tävlar och då blir det bökigt tyvärr.

MEN oavsett vad man ger så är det ett foder med så lite spannmål som möjligt som är det ultimata.
  • semlorna
    qenzo skrev 2011-02-05 00:20:28 följande:
    Oavsett vad man ger är det rätt mängd som gäller. Jag tror inte på ligntfoder som lösning utan att mäta upp maten och anpassa mängden efter hundens behov.

Har bantat katt på blötmat utan spannmål, det mättar hungrig katt, innehåller bra med fett och protein och är helt enkelt ett carnivor-anpassat foder. Om hundens ägare orkar och väger upp maten ordentligt kommer hon gå ner. Sen återstår det att se om hon tål det, svårt att säga i och med att allergin inte utretts ordentligt.

Har hittat ett foder som är gjort på viltkött från Bravo som verkar rätt bra. Klass innehåller nötkött vilket jag inte vet om jag vill ge i och med allergin. Ska försöka få tag på veterinären som utrett hennes hundproblem och försöka få lite besked.
Svar på tråden Banta tjockis