• Anonym (Less)

    Kan jag kräva nya?

    Nu är jag less på detta problemet jag har.

    I somras, närmare bestämt i Juni så köpte jag nya glasögon hos Specsavers. Sedan dess så har det bara varit problem med ena paret.

    Nämligen att glaset på vänstra sidan håller på att åka ut, det ramlar inte riktigt ut men det sticker ut, det ser fult ut och det märks alldeles för väl.

    Jag har varit in med det fler gånger och dom har fått in glaset någorlunda bra vissa gånger. En gång slipade dom till kanterna på glaset för att få in det ännu mer men det åker ändå ut alldeles för mycket.

    Detta är alltså på vänstra sidan upptill som det sticker ut eller vad man ska säga.

    Nu för 14 dagar sedan så var jag in med dom och dom skickades då till tillverkaren för att det skulle göras om från början. Idag när jag var ner och hämtade ut dom så var det fortfarande inte fixat. Men tjejen som hjälpte mig där fick in glaset ganska så bra på vänstra sidan. Men då jag senare kom hem till min kompis så märkte jag att det nu sticker ut lika mycket som det gjorde upptill, men denna gång nertill. Samt att det fortfarande sticker ut lite upptill.

    Sen märkte jag också att glaset på högra sidan sticker ut lite. Vilket det inte har gjort tidigare.

    Jag börjar nu bli less på att springa dit med detta felet hela tiden och dom inte kan fixa det eller göra något åt det.

    Så min fråga är nu..

    Kan jag eller har jag rätt till att jag ska få helt nya bågar och allt sånt där? Eftersom att det inte går att fixa till? Och inte betala något alltså att jag får kolla och testa ut andra bågar som ligger i samma prisklass som dessa gör och byta helt rakt av?

    Skulle det vara något jag kan göra tror ni? För dom får ju inte till det, inte ens tillverkarna får till det..

  • Svar på tråden Kan jag kräva nya?
  • Fiaz

    Du ska absolut få ett par helt nya bågar med nya glas i.
    Det är uppenbart att det inte går att laga. Och om jag inte minns helt fel så enligt konsumentverket så ska företaget i fråga ha rätt till 3 försök att laga varan, annars ska pengarna betalas tillbaka till kunden eller allternativ ett tillgodokvitto ges.
    Tycker nästan att du ska kräva det, nya bågar helt från scratch

  • Anonym (Less)
    Fiaz skrev 2011-02-03 16:05:53 följande:

    Du ska absolut få ett par helt nya bågar med nya glas i.
    Det är uppenbart att det inte går att laga. Och om jag inte minns helt fel så enligt konsumentverket så ska företaget i fråga ha rätt till 3 försök att laga varan, annars ska pengarna betalas tillbaka till kunden eller allternativ ett tillgodokvitto ges.
    Tycker nästan att du ska kräva det, nya bågar helt från scratch


    Ja men precis. Har också fått för mig att det är 3 försök sen nytt. Jag har varit in med dessa glasögon med samma fel säkert 7-8 gånger och det går inte att fixas, men dock bara blivit iväg skickade till tillverkaren 1 gång. Spelar det någon roll. Alltså räknas det på hur många gånger dom skickas till tillverkaren eller hur många gånger dom på plats har försökt att fixa detta?

    Man vill ju ändå ha glasögon som ser bra ut och det ser inte bra ut då glaset sticker ut såhär..

    Och kan jag då kräva ett par andra bågar, eller måste det vara likadana tror ni?
  • Fiaz
    Anonym (Less) skrev 2011-02-03 16:08:33 följande:
    Ja men precis. Har också fått för mig att det är 3 försök sen nytt. Jag har varit in med dessa glasögon med samma fel säkert 7-8 gånger och det går inte att fixas, men dock bara blivit iväg skickade till tillverkaren 1 gång. Spelar det någon roll. Alltså räknas det på hur många gånger dom skickas till tillverkaren eller hur många gånger dom på plats har försökt att fixa detta?

    Man vill ju ändå ha glasögon som ser bra ut och det ser inte bra ut då glaset sticker ut såhär..

    Och kan jag då kräva ett par andra bågar, eller måste det vara likadana tror ni?

    Jag tror inte att det spelar så stor roll om det är försök i butik eller någon annanstans. I min mening så kanske inte butiken skulle på och pilla på dom alls, utan skickat dom direkt till verkstad för genomgång. Det är skillnad om man nu har en verkstad i butiken, men det har ju knappast Specsavers.


    Visst dom kan skruva till en skruv eller justera lite men dom reparerar ju inte,


    Jag tycker du ska gå dit igen och säga att nu har jag varit inne så många gånger och jag vill att ni byter ut dessa mot ett nytt par.


    För som sagt, det har du ju rätt till! Eventuellt att dom kan tänka sig att byta mot en likvärdig vara i samma prisklass.

  • Anonym (Less)
    Fiaz skrev 2011-02-03 16:16:22 följande:

    Jag tror inte att det spelar så stor roll om det är försök i butik eller någon annanstans. I min mening så kanske inte butiken skulle på och pilla på dom alls, utan skickat dom direkt till verkstad för genomgång. Det är skillnad om man nu har en verkstad i butiken, men det har ju knappast Specsavers.


    Visst dom kan skruva till en skruv eller justera lite men dom reparerar ju inte,


    Jag tycker du ska gå dit igen och säga att nu har jag varit inne så många gånger och jag vill att ni byter ut dessa mot ett nytt par.


    För som sagt, det har du ju rätt till! Eventuellt att dom kan tänka sig att byta mot en likvärdig vara i samma prisklass.


    Det dom kan göra i butiken är att värma utt bågen och trycka in glaset, men det åker ändå aldrig riktigt in.

    Sen om jag får nya likadana bågar så lär det ju bli samma problem där antar jag. Så jag tycker det är konstigt om dom skulle ge mig likadana bågar..

    Dom börjar känna igen mig och vet vad jag vill när jag kommer in i butiken här. Så dom vet att jag har varit in där många gånger med samma problem..
  • Fiaz
    Anonym (Less) skrev 2011-02-03 16:19:09 följande:
    Det dom kan göra i butiken är att värma utt bågen och trycka in glaset, men det åker ändå aldrig riktigt in.

    Sen om jag får nya likadana bågar så lär det ju bli samma problem där antar jag. Så jag tycker det är konstigt om dom skulle ge mig likadana bågar..

    Dom börjar känna igen mig och vet vad jag vill när jag kommer in i butiken här. Så dom vet att jag har varit in där många gånger med samma problem..
    Jag tycker du ska se till nu att få ett par nya, propsa på en annan modell! Antingen har du fått ett måndagsex eller så har just den bågen det här problemet.
    Tycker det verkar onödigt att byta mot likadana och kanske behöva lämna in dessa 7-8 gånger till, jobbigt både för dig och butiken ju
  • Anonym (Less)
    Fiaz skrev 2011-02-03 16:23:45 följande:
    Jag tycker du ska se till nu att få ett par nya, propsa på en annan modell! Antingen har du fått ett måndagsex eller så har just den bågen det här problemet.
    Tycker det verkar onödigt att byta mot likadana och kanske behöva lämna in dessa 7-8 gånger till, jobbigt både för dig och butiken ju
    Ja, jag har ju bevis och allt sånt på att dom här inte går att fixa och då borde det ju nästan vara samma problem med alla andra likadana bågar. Det är vad jag tycker iallafall!

    Jag ska åka ner nu snart och prata med dom om detta innan dom stänger!
  • Anonym (Less)

    Jag har nu pratat med dom på Specsavers. Jag var in igår eftermiddag och sa att dom var värre än vad dom var från början. Dom tog dom igen och skulle slipa om dom lite, vilket dom gjorde. Och idag då jag var ner och skulle hämta dom så var det inte så stor skillnad..

    Utan vi kom fram till att jag skulle få kolla ut nya bågar och det gjorde jag. Glad och på bra humör gick jag med..

    Nu för ca 10 minuter sedan så ringer dom därifrån och säger att dom INTE kan beställa nya bågar åt mig. Alltså kommer inget att göras åt detta.

    Går det på något sätt att göra så jag får nya bågar utan att behöva betala multum eller något?

  • Minomin

    Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

    Väljer dom att häva köpet (= ge dig pengarna tillbaka) är dom skyldiga enligt konsumentköplagen att betala skadestånd motsvarande prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara, oavsett var du köper dom. Du ska INTE acceptera ett tillgodokvitto.

    Läs mer på www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-varan/

  • Anonym (Less)
    Minomin skrev 2011-02-04 18:07:43 följande:
    Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, få ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

    Väljer dom att häva köpet (= ge dig pengarna tillbaka) är dom skyldiga enligt konsumentköplagen att betala skadestånd motsvarande prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara, oavsett var du köper dom. Du ska INTE acceptera ett tillgodokvitto.

    Läs mer på www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-s.../
    Det där vet jag om, men när det gäller elektronik prylar och liknande. Gäller det även glasögon?

    Dom på specsavers menar på att eftersom att jag har så pass stark styrka på glasen så blir dom rätt tjocka och på så sätt inte får "plats" i bågen. Men det var INGET dom sa till mig att det kunde bli då jag köpte dessa, utan det fick jag veta IDAG och jag köpte dom som sagt i Juni..
  • Menhir

    Enligt konsumentköplagen har man också rätt att få ersättning för utlägg, tex resor till butiken för att reklamera något som butikerna dock brukar neka till.

    Jag är förvånad över att Specsavers inte ger dig nya bågar! Det var ingen bra service.

    Prata med konsumentvägledaren i din kommun om ni har sådan, med dem i ryggen är det lättare att gå emot företag.

  • Minomin
    Anonym (Less) skrev 2011-02-04 18:11:06 följande:
    Det där vet jag om, men när det gäller elektronik prylar och liknande. Gäller det även glasögon?

    Dom på specsavers menar på att eftersom att jag har så pass stark styrka på glasen så blir dom rätt tjocka och på så sätt inte får "plats" i bågen. Men det var INGET dom sa till mig att det kunde bli då jag köpte dessa, utan det fick jag veta IDAG och jag köpte dom som sagt i Juni..
    Det gäller alla köp mellan en konsument och en näringsidkare. Alltså inte begränsat till en viss typ av vara etc.

    Självklart kan dom inte sälja en båge tillsammans med ett glas som inte passar. Det var nog den dummaste ursäkt jag hört på länge =)
  • Bordeaux
    Anonym (Less) skrev 2011-02-04 18:11:06 följande:
    Det där vet jag om, men när det gäller elektronik prylar och liknande. Gäller det även glasögon?

    Dom på specsavers menar på att eftersom att jag har så pass stark styrka på glasen så blir dom rätt tjocka och på så sätt inte får "plats" i bågen. Men det var INGET dom sa till mig att det kunde bli då jag köpte dessa, utan det fick jag veta IDAG och jag köpte dom som sagt i Juni..
    Jag har jobbat i branschen och aldrig varit med att häva köpet och betala skadestånd för en sådan grej. Men så har jag inte jobbat på specsavers och vi brukade varna kunderna. Kurvan på glaset stämmer inte med kurvan på bågen, det borde de ha informerat om innan, sådant borde de veta. Om man jobbar hos en mer riktigt optiker med bättre bågar, ja det är skillnad mellan bågar de dyra är mer lätt justerade och i vissa fall kan man "pilla" bort sådant här. Min erfarenhet är att specsavers och internet bågar framför allt är överjävliga att ha att göra med, det går tyvärr inte att göra så mycket med dem.
    Prata med konsumentvägledaren om det, så får du bra information och vet vad du kan kräva.
  • Anonym (Less)
    Menhir skrev 2011-02-04 18:16:39 följande:
    Enligt konsumentköplagen har man också rätt att få ersättning för utlägg, tex resor till butiken för att reklamera något som butikerna dock brukar neka till.

    Jag är förvånad över att Specsavers inte ger dig nya bågar! Det var ingen bra service.

    Prata med konsumentvägledaren i din kommun om ni har sådan, med dem i ryggen är det lättare att gå emot företag.
    Hur och vart hittar man en sådan?
    Bordeaux skrev 2011-02-04 18:20:45 följande:
    Jag har jobbat i branschen och aldrig varit med att häva köpet och betala skadestånd för en sådan grej. Men så har jag inte jobbat på specsavers och vi brukade varna kunderna. Kurvan på glaset stämmer inte med kurvan på bågen, det borde de ha informerat om innan, sådant borde de veta. Om man jobbar hos en mer riktigt optiker med bättre bågar, ja det är skillnad mellan bågar de dyra är mer lätt justerade och i vissa fall kan man "pilla" bort sådant här. Min erfarenhet är att specsavers och internet bågar framför allt är överjävliga att ha att göra med, det går tyvärr inte att göra så mycket med dem.
    Prata med konsumentvägledaren om det, så får du bra information och vet vad du kan kräva.
    Dessa glasögon är inget som är beställt över internet utan i butik. Jag vet inte ens om Specsavers har så man kan beställa över internet över huvudtaget..

    Men ja, dom har INTE informerat mig om att det skulle bli så med glaset, utan det fick jag veta idag. Alldeles för lång tid efter att jag köpte dom..
  • Menhir
    Anonym (Less) skrev 2011-02-04 18:23:55 följande:
    Hur och vart hittar man en sådan?
    Bordeaux skrev 2011-02-04 18:20:45 följande:
    Jag har jobbat i branschen och aldrig varit med att häva köpet och betala skadestånd för en sådan grej. Men så har jag inte jobbat på specsavers och vi brukade varna kunderna. Kurvan på glaset stämmer inte med kurvan på bågen, det borde de ha informerat om innan, sådant borde de veta. Om man jobbar hos en mer riktigt optiker med bättre bågar, ja det är skillnad mellan bågar de dyra är mer lätt justerade och i vissa fall kan man "pilla" bort sådant här. Min erfarenhet är att specsavers och internet bågar framför allt är överjävliga att ha att göra med, det går tyvärr inte att göra så mycket med dem.
    Prata med konsumentvägledaren om det, så får du bra information och vet vad du kan kräva.

     


    Många kommuner har konsumentvägledare men tyvärr inte alla. Gå in på kommunens hemsida o kolla!

  • Bordeaux
    Anonym (Less) skrev 2011-02-04 18:23:55 följande:
    Hur och vart hittar man en sådan?
    Bordeaux skrev 2011-02-04 18:20:45 följande:
    Jag har jobbat i branschen och aldrig varit med att häva köpet och betala skadestånd för en sådan grej. Men så har jag inte jobbat på specsavers och vi brukade varna kunderna. Kurvan på glaset stämmer inte med kurvan på bågen, det borde de ha informerat om innan, sådant borde de veta. Om man jobbar hos en mer riktigt optiker med bättre bågar, ja det är skillnad mellan bågar de dyra är mer lätt justerade och i vissa fall kan man "pilla" bort sådant här. Min erfarenhet är att specsavers och internet bågar framför allt är överjävliga att ha att göra med, det går tyvärr inte att göra så mycket med dem.
    Prata med konsumentvägledaren om det, så får du bra information och vet vad du kan kräva.
    Dessa glasögon är inget som är beställt över internet utan i butik. Jag vet inte ens om Specsavers har så man kan beställa över internet över huvudtaget..

    Men ja, dom har INTE informerat mig om att det skulle bli så med glaset, utan det fick jag veta idag. Alldeles för lång tid efter att jag köpte dom..
    Jag menade att de man köper via olika nätbutiker otroligt billigt och de från specsavers brukar utmärka sig som skit. Att vi inte ville ha med dem att göra.

    Har du ingen konsumentvägledare på orten kan du ju ringa någon från en annan närliggande stad.

    Kom ihåg bara för att du har KKL och konsumentvägledaren bakom dig är det inte säkert att du får rätt. Jag är i tvist med netonnet jag har KKL och konsumentvägledare bakom mig men det skiter dem i. Inte ens när konsumentvägledaren mejlade och pratade med dem hjälpte det, så det blir arn och tar tid. Bara en upplysning. Jag hoppas du får som du vill, hur svårt vore det för de att byta ut båge och glas till nya egentligen?!?
  • Anonym (Less)
    Bordeaux skrev 2011-02-04 18:31:57 följande:
    Jag menade att de man köper via olika nätbutiker otroligt billigt och de från specsavers brukar utmärka sig som skit. Att vi inte ville ha med dem att göra.

    Har du ingen konsumentvägledare på orten kan du ju ringa någon från en annan närliggande stad.

    Kom ihåg bara för att du har KKL och konsumentvägledaren bakom dig är det inte säkert att du får rätt. Jag är i tvist med netonnet jag har KKL och konsumentvägledare bakom mig men det skiter dem i. Inte ens när konsumentvägledaren mejlade och pratade med dem hjälpte det, så det blir arn och tar tid. Bara en upplysning. Jag hoppas du får som du vill, hur svårt vore det för de att byta ut båge och glas till nya egentligen?!?
    Jaha okej. Ja, dom andra glasögona jag köpte i samma sväng har jag inte haft några problem med alls..

    Hoppas det går bra för dig med det där!

    Ja men jag menar det. Det var det att få nya bågar eller betala 1500:- och få glasen helt omslipade så dom blev tunnare antireflexbehandling osv osv. Jag tänker ju INTE lägga ut nå pengar på detta då jag anser att det är pga den dåliga informationen jag har fått från Specsavers som det är som det är. Hade dom informerat mig om detta så skulle jag såklart ha valt andra bågar och sluppit detta!
Svar på tråden Kan jag kräva nya?