• dio

    Vad gör du för att förbättra världen?

    Har ni funderat över vad det är för värld vi lever i?

    * Varje dag dör 100 000 människor av svält eller dess konsekvenser. Var femte sekund dör ett barn under 10 år av svält. Var fjärde minut blir någon blind på grund av A-vitaminbrist, enligt FN:s årliga rapport World Food Report. Totalt är snart 1 miljard människor undernärda. Hur är det att dö av hunger, tror ni?

    *
    Enligt FN utsätts 4 miljoner kvinnor och barn varje år för människohandel (trafficking).Människohandeln med kvinnor och flickor syftar oftast till att tvinga in dem i prostitution, under mer eller mindre slavliknande förhållanden. Vilket liv har de kvinnorna och barnen, tror ni?

    *
    Varje dag blir tusentals flickor stympade. Liksom tortyr innebär kvinnlig könsstympning avsiktligt vållande av svår smärta och lidande. Dess följder kan vara livshotande. Hur mår de flickorna, tror ni?

    *
    Vi donerar mer pengar till välgörehet till medelfattiga länder, istället för de allra fattigaste. Varför? För att de har olja, grödor eller andra tillgångar, som vi vill att de ska överleva och upprätthålla produktionen av, så att vi kan köpa det billigt. De fattigaste länderna har ingenting av värde, så dem är inte lika intressanta för oss. Vad försörjer sig de fattigaste på, tror ni?

    *
    Patent på bromsade HIV medicin, har gjort medicinen onödigt dyr, jämfört med tillverknigskostanden. Det är överlag fattiga som behöver den mest. Vilket resulterar i att så måga människor dör, och barn blir föräldralösa. vad händer med de barnen, tror ni?

    *
    1,8 miljoner barn, mest flickor  utnyttjas av sexindustrin varje år. Störst är problemet i Asien där ca 1 miljon barn arbetar inom sexindustrin mot sin vilja. 200,000-250.000 av dessa finns i Thailand. e arbetar som prostituerade och hela 400,000 i Indien. Ett annat problem som finns är också sexturismen. Rika semester- och affärsresenärer åker då främst till Asien och köper barnen som varor väldigt billigt. Får de barnen någonsin känna sig älskade och lyckliga, tror ni?

    Det här är ju bara några exempel. Min fråga är, vad gör du för att försöka påverka och förändra? Tänker du på hur det se ut runt om i världen, eller föredrar du att bortse från det? Reflekterar du, agerar du, protesterar du?
    Nej, ingen enskild människa kan förändra världen, men varje enskild människa kan bidra med sitt. Vad är ditt bidrag?

    I was an atheist until I realized that I am God
  • Svar på tråden Vad gör du för att förbättra världen?
  • dio

    Jag förväntade mig faktiskt ingen respons Tragiskt nog, kanske.
    Tänk att det lilla räknas i det stora loppet. Om du inte vill/kan skänka pengar till någon välgörenhetsorganisation, skänk lite av din tid då, engagera dig i valfri ideell förening som arbetar för att förbättra. Om du inte har tid att engagera dig, gör i alla fall ett ställningstagande, ex. titta inte på porr. Det varken kostar eller tar av din tid.
    Eller köp Fare trade kaffe nästa gång du är och handlar. Visserligen några kronor dyrare, men vad hade du gjort för de kronorna annars?


    I was an atheist until I realized that I am God
  • isisisis

    Jag har kämpat för att få bort torskfiskefestivalen från helsingborg och det har gått bra.
    Jag ger också pengar till Sea Shepard som aktivt motarbetar tex delfinslakt och valfångst.
    Jag ringer politiker och bråkar /diskuterar om problem med natur/miljö.

  • CHARLATAN

    Jag är vegetarian, skänker pengar till WWF och till Sea Shepherd.


    MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • CHARLATAN

    OCH så köper vi så mkt ekologiskt som det går... bättre än inget.


    MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • Mrs Statham

    Jag har faktiskt en förklaring till varför en del av de fattigaste länderna inte får någon hjälp.
    Det är för att de länderna har diktatorer som styr,som ändå skulle ta varenda krona själv. Övriga världen vill inte bidra till något sådant, det diktatorn står för etc, så därför får de inga bidrag. Väldig förenklad förklaring då...

    Själv gör jag nog mycket mer en de flesta andra. Jag skulle kunna göra en hel lista på vad jag gör och inte gör, men jag vill inte skriva en roman så jag låter bli..
    Kan däremot säga att jag inte gör något för de som har det allra eländigast i världen, för det är alldeles för tungt för mig att tänka på. Dessutom tycker jag att vi borde fokusera oss på oss själva och på vår egna eländighet. Det blir så paradoxalt på något sätt om vi ska försöka förändra kämpa för att rädda könsstympade och de som dör i barnsäng (som för övrigt är den största dödsorsaken i väldigt fattiga länder) tusentals mil bort, när vi har svenska medborgare som inte har tak över huvudet, går hungriga och skulle behöva väldigt mycket vård.

    Men jag blev nyfiken, vad gör du själv för att förbättra världen??? 

  • dio
    isisisis skrev 2011-02-03 17:53:13 följande:
    Jag har kämpat för att få bort torskfiskefestivalen från helsingborg och det har gått bra.
    Jag ger också pengar till Sea Shepard som aktivt motarbetar tex delfinslakt och valfångst.
    Jag ringer politiker och bråkar /diskuterar om problem med natur/miljö.
    I was an atheist until I realized that I am God
  • dio
    CHARLATAN skrev 2011-02-03 17:54:23 följande:
    Jag är vegetarian, skänker pengar till WWF och till Sea Shepherd.
    I was an atheist until I realized that I am God
  • dio
    CHARLATAN skrev 2011-02-03 17:55:06 följande:
    OCH så köper vi så mkt ekologiskt som det går... bättre än inget.
    I was an atheist until I realized that I am God
  • LinnIvan

    Inte mycket tyvärr! Skulle nog vilja om jag kunnat o orkat. Nu är det fullt att göra min o mina barns värld bättre.

Svar på tråden Vad gör du för att förbättra världen?