• Takid

2,5 månaders som inte vill sova själv.

Hej,
    jag har en ljuvlig liten kille på 2,5 månader som absolut inte vill ligga själv och sova på dagarna. Han sover väldigt mycket fortfarande men har dock fått lite längre och fler vakenstunder, han är vaken ca 6 timmar/dygn. "Problemet" är när han sover på dagen, då ska han absolut ligga i famnen. Hur djupt han än sover och hur avslappnad han än är, så vaknar han DIREKT när man lägger ner honom. Jag har provat att lägga en varm vetevärmare på hans sovplats först, så att det ska vara varmt och gott, jag har provat att lägga honom på olika ställen tex i sängen och vagnen, men inget funkar. På natten sover han själv i sin säng upp till 7 timmar i sträck, utan problem. Det är ju jättemysigt att ha honom i famnen, men lite svårt då jag har en kille till på 5 år, som får stå tillbaka mycket nu, då lillebror lägger beslag på mamma mest hela tiden... Har du något bra tips hur jag kan få detta att fungera?
    Ps. Jag antar att det kanske skulle vara bra att han somnade själv och inte i min famn, men det har jag inte heller fått till .

• Svar på tråden 2,5 månaders som inte vill sova själv.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Du har svaret själv! Lär du honom att somna själv är jag övertygad om att hans sömn blir mindre ostörd. Han närmar sig den ålder (om han inte redan är där) att hans kropp kan vänja sig vid en viss rytm och rutiner kan vara lämpligt.

Det är allmänt känt att små barn oftare har svårare att somna in på dagarna än kvällarna. Kanske beror det på att vi då själva varvar ner, vilket påverkar barnet, och ofta har man tidigt kommit på ett sätt att lägga sitt barn på kvällen (rutin).

Mitt råd är verkligen att lära honom somna själv, även om det kan kännas som en tuff uppgift. Det kommer förmodligen inte bli lättare framöver heller och du verkar dessutom redo att göra något åt det nu.

Försök se om han har något slags mönster. Ofta sover barn i hans ålder tre längre pass på dagen, vaken några timmar emellan. Får han mat en stund innan läggdags så borde han dessutom kunna sova längre.
    Planera matningarna och sovpauserna på ett sätt som passar er. Lämnar du på förskola, så är det ett ypperligt tillfälle för lillen att sova i vagnen då. Vakenperioderna kan du påverka till viss del genom att leka, sjunga och prata med honom.

Om du kan planera så att du har runt en halvtimme kvalitetstid med storebror varje dag, så kommer både du och han märka att detta betyder mycket för er relation. Under den tiden skall det bara vara han som gäller, lillebror får skrika efter dig så mycket han vill (gissar att han har en pappa som kan ta god hand om honom istället). Låt storebror bestäma vad ni skall göra, vill han leka med lego eller rita gör ni det!
    Planera gärna denna stund samma tid, varje dag, så blir det en rutin som gör att din äldre son vet att han varje dag har dig helt för sig själv.

Läs Elizabeth Pantleys bok "Somna utan gråt", finns på adlibris nätbokhandel. Den har hjälpt många familjer till bättre sömn!

Lycka till Solig

MVH Christine

• Takid

Tack för tipsen, jag har redan beställt boken du rekommenderade .
    Det blir till att träna lilleman att sova själv nu!

• BVC Sköterskan

Jag är söker på att det kommer gå alldelses utmärkt!

/ C

Svar på tråden 2,5 månaders som inte vill sova själv.