• Anonym

Nu vill de ha referenser jag inte har.

Jag bor utomlands och såg för ett tag sedan att ett företag sökte översättare som talade något av de nordiska språken. Trots att jag inte har någon tidigare erfarenhet  kontaktade jag dem och skickade in min cv. Det stod ingenstans att man var tvungen att ha erfarenhet, bara flytande norska, svenska eller danska. 

Fick svara på lite olika frågor via mejl och sedan hade jag gått vidare till att få göra tester. Man skulle översätta olika typer av dokument, som sedan skulle granskas av en erfaren översättare. Till min stora glädje fick jag svaret att testen varit jättebra och att jag vore perfekt för jobbet.

Problemet nu är att de vill ha tre stycken referenser som de kan kan fråga om mina tidigare erfarenheter som översättare. Jag har ju ingen. Har aldrig jobbat med det och heller aldrig påstått att jag har det. Blev så ledsen, har lagt ner mycket tid på testerna och så ska det sluta såhär.

Vad skulle ni gjort? Struntat i det? Sagt att ni tyvärr inte har några såna referenser, men att det kan få mina referenser från tidigare jobb? Alla idéer mottages tacksamt.

• Svar på tråden Nu vill de ha referenser jag inte har.
  • canmamma

Men strunta för katten inte i jobbet. Ge dem referenseran från dina tidigare jobb. Kanske du har varit i kontakt med någon som också pratar svenska i ditt nya land som kunde ge en referens? Någon gammal lärare från universitetet eller gymnasiet? Släkting med fin titel och lite språkkunskaper? 

• Anonym
    canmamma skrev 2011-02-03 16:25:37 följande:
    Men strunta för katten inte i jobbet. Ge dem referenseran från dina tidigare jobb. Kanske du har varit i kontakt med någon som också pratar svenska i ditt nya land som kunde ge en referens? Någon gammal lärare från universitetet eller gymnasiet? Släkting med fin titel och lite språkkunskaper? 
    Tack för ditt svar.

Nej, jag vill inte ge upp nu. Har lagt ner mycket tid och tror att jag skulle klara jobbet jättebra. Tack för bra tips, ska spåna vidare på dina ideér.
  • Anonym (Bo)

En referens måste inte vara från ett gammalt jobb inom exakt samma område. Det kan t ex vara en tidigare lärare, en chef på ett tidigare jobb inom ett helt annat område (denne kan ändå svara på hur varit som anställd) osv.

Jag rekryterar, men inte i din bransch. Jag har flera gånger ringt t ex lärare som referens. Hellre det än ingenting alls! Jag använder mig av referenser för att få höra saker om en person som denne kanske inte berättar själv, både positiva och negativa saker.

Lycka till med jobbet!

• Anonym
    Anonym (Bo) skrev 2011-02-03 16:29:24 följande:

En referens måste inte vara från ett gammalt jobb inom exakt samma område. Det kan t ex vara en tidigare lärare, en chef på ett tidigare jobb inom ett helt annat område (denne kan ändå svara på hur varit som anställd) osv.

Jag rekryterar, men inte i din bransch. Jag har flera gånger ringt t ex lärare som referens. Hellre det än ingenting alls! Jag använder mig av referenser för att få höra saker om en person som denne kanske inte berättar själv, både positiva och negativa saker.

Lycka till med jobbet!

Ja jag har förstått att det går till så. Det som skrämde mig lite var att de ville ha referenser som de kunde fråga om min erfarenhet som just översättare. Trodde ju att mina översättningar i sig skulle vara nog och att de sedan kunde prata med mina referenser om hur jag är som person odyl.

Ska fundera vidare här iaf. Tack för dina tips och lyckönskningen!
  • Anonym

Vad tror ni om att uppge de referenser jag har, men tillägga typ:

Tyvärr har jag inga refernser angående just översättning.  Jag är därför är villig att göra fler översättningar för att ni bättre ska kunna bedömma min kompentens?

• sdi

JA det borde ju funka att du får göra fler översättningar och sen att det får bli referenser från tidigare jobb

• Anonym

Tack för pepp och tips. Jag fick jobbet

Svar på tråden Nu vill de ha referenser jag inte har.