• Anonym (glasögon)

5-åringen ska få glasögon - hur funkar det?

Vår 5-åring ska få glasögon vilket inte känns kul då han redan har en sjukdom som kan göra att han känner sig annorlunda. Hur funkar det med barnglasögon?

-vilken glasögonaffär är bäst?
    -vad kostar glasögon till barn?
    -vad ska man tänka på i valet av bågar?
    -får man något slags bidrag till glasögonen?
    -brukar barn i den åldern klara av att ha glasögon eller går de sönder hela tiden?

Tacksam för svar

• Svar på tråden 5-åringen ska få glasögon - hur funkar det?
  • Anonym (glasögon)

puffar!

• NinnaBus

Hej!
    Vår son fick sina första glasögon i somras. Han var då 6 år.
    För honom har det fungerat jättebra.
    Han har en kompis som har glasögon också, men kompisen gillar inte sina och använder dem sällan.
    Så hur det fungerar antar jag är olika för olika barn.
    Vi kikade runt lite i olika glasögonaffärer för att se vart de hade bäst utbud på bågar till barn.
    Det kändes viktigt att hitta några som grabben gillade.
    Det blev många provningar...
    Lite svårt var det också då barn i den åldern tydligen ligger på gränsen mellan att ha barnbågar och att gå över till de mindre storlekarna av "vuxenbågar".
    Han lyckades i alla fall hitta 2 bågar som han gillade.
    Vi valde att skaffa 2 par på en gång, så att han har några att byta med om han glömmer ena paret i skolan eller om de skulle gå sönder.
    På glasögonaffären fick vi fylla i något papper om bidrag för glasögon och fick sedan en viss summa avdragen från kostnaden på glasögonen, minns inte hur mycket...
    Vi valde att betala lite extra för att få glasen behandlade så att de ska skydda mer mot repor samt motverka reflexer...
    De var väldigt hjälpsamma i affären och poängterade att det är viktigt att barnet dels hittar bågar som det tycker om samt att glasögonen ska kännas bekväma för barnet att använda.
    Vi tecknade också en försäkring på glasögonen...

De bågar vi hittade till sonen kostade 795kr resp 900kr.
    Tror egentligen inte att det spelar någon roll vilken affär man väljer, huvudsaken är att man hittar några som barnet trivs med.

Om de går sönder hela tiden eller inte beror nog mycket på hur barnet accepterar dem och hur barnet behandlar dem... Man brukar få med hårda fodral att lägga glasögonen i när man inte använder dem. Be om att få med ett extra att ha på hyllan på förskolan (om barnet går på förskola).
    Då kan barnet välja att lägga dem ifrån sig på en skyddad plats.
    I 5-års åldern är ju barnen så pass stora att man kan prata med dem om att det kan vara bra att lägga av sig glasögonen innan man leker "vilda" lekar...
    I början kan det ju kännas ovant också, så då kan det vara skönt att kunna ta av dem en stund...

Lycka till

• MammaMaria06

Hej! Min 5-åring har precis fått glasögon. Vi köpte på Specsavers där man får
    två par till priset av ett. Hu stort bidraget blir beror på hur gravt synfelet är. Vi fick
    800 kr i bidrag från landstinget. Så vi betalade 195 kr för två par glasögon!!
    Det har funkat bra med sonens glasögon, även på dagis. För ett tag sedan gjorde lillebror
    1,5 år sönder det ena paret men det var bara att gå in så fixade dom det. Gratis! Var inte orolig,
    det går säkert jättebra!
    Lycka till!

• Anonym (glasögon)

Tack för svar! Vi har fått veta att då han har stor skillnad mellan ögonen vad beträffar numret på dioptrierna så är det viktigt att han använder glasögonen hela tiden så att inte ena ögat blir dominant. Ögonen kan tydligen ha svårt med "samsynen" om det skiljer mycket.

Han har en beteendeproblematik relaterad till sin grundsjukdom och är bitvis hyperaktiv etc och det känns ju inte som någon lyckad kombo med glasögon men vi får hoppas på det bästa. Det låter klokt att ha ett extra fodral liggande på förskolan.

Vilken affär köpte ni era i? Hur ofta går ni och kollar sonens syn? 

• Anonym (glasögon)
    MammaMaria06 skrev 2011-02-03 17:46:55 följande:
    Hej! Min 5-åring har precis fått glasögon. Vi köpte på Specsavers där man får
    två par till priset av ett. Hu stort bidraget blir beror på hur gravt synfelet är. Vi fick
    800 kr i bidrag från landstinget. Så vi betalade 195 kr för två par glasögon!!
    Det har funkat bra med sonens glasögon, även på dagis. För ett tag sedan gjorde lillebror
    1,5 år sönder det ena paret men det var bara att gå in så fixade dom det. Gratis! Var inte orolig,
    det går säkert jättebra!
    Lycka till!
    Tack för svar! Han är måttligt översynt på ena ögat och ganska kraftigt översynt på andra. Hur kan det komma sig att bidraget varierar beroende på synfel?
  • Anonym (glasögon)

Hur upptäckte ni era barns synfel?

• NinnaBus

Sedan det upptäcktes att han såg dåligt har han kollats ca en gång i halvåret hos ögonläkaren.
    Vår son är närsynt och har brytningsfel.
    Han ska helst ha sina glasögon hela tiden...
    Men som ögonläkaren sa till honom: om du vet att du ska slå kullerbyttor, hoppa från ribbstolar eller leka "herre på täppan" så kan det ju vara bra om du tar av dig glasögonen innan så att de inte går sönder...
    Men det fungerar jättebra. Sällan han tar av sig dem.
    Sen kan han ibland glömma att ta på dem på morgonen så att vi får påminna honom. 

Vi köpte hans glasögon hos Specsavers
    Så med deras bra priser (ta 2 för 1) och glasögonbidraget så blev totala kostnaden för 2 par glasögon inte speciellt mycket...

• MammaMaria06

Jag vet faktiskt inte varför det varierar. Min son är översynt och har brytningsfel
    men jag kommer inte ihåg om/ vad det skilde på hans ögon.
    Hans synfel upptäcktes på 4-års kontrollen på bvc. Fick remiss
    till ögonmottagningen och vi har varit där två ggr. Senaste gången resulterade
    i glasögon, han fick dom i slutet av nov. Ska till ögonmottagningen 18/2 igen.
    Tror bidraget är per "recept"

• Anonym (glasögon)
    NinnaBus skrev 2011-02-03 18:03:25 följande:

Sedan det upptäcktes att han såg dåligt har han kollats ca en gång i halvåret hos ögonläkaren.
    Vår son är närsynt och har brytningsfel.
    Han ska helst ha sina glasögon hela tiden...
    Men som ögonläkaren sa till honom: om du vet att du ska slå kullerbyttor, hoppa från ribbstolar eller leka "herre på täppan" så kan det ju vara bra om du tar av dig glasögonen innan så att de inte går sönder...
    Men det fungerar jättebra. Sällan han tar av sig dem.
    Sen kan han ibland glömma att ta på dem på morgonen så att vi får påminna honom. 

Vi köpte hans glasögon hos Specsavers
    Så med deras bra priser (ta 2 för 1) och glasögonbidraget så blev totala kostnaden för 2 par glasögon inte speciellt mycket...

Specsavers låter bra med två för en!  Vi bor i Stockholms landsting, varierar  bidraget mellan landstingen?
  • PetraCecilia

Hej
    Vår son har haft glasögon sedan han var två år. I stockholm får man inga bidrag, han har översynt +5,5 och har brytningsfel, så det är dyra glas och glasögon. Och de går sönder ofta...

Vi handlar på Specsavers och köper två identiska par varje gång, och försäkrar dem till max. När ett par går sönder kan man åka in och få dem lagade med det hela  paret, man har liksom alltid reservdelar. Annars kan det ju ta upp till en vecka innan han får nya igen. Ibland har båda gått sönder samtidigt, men på olika ställen, och då är det extra bra att ha två par likadana att pussla ihop till ett fungerande par.

Sonen gillar sina glasögon. Han får alltid välja bågar själv och vet ofta precis vad han gillar, alla beundrar honom och tycker att han är fin. Han väljer ofta färgstarka och cola glasögon, ett tag hade han oranga stålbågade som han var urfräck i. Nu har han börjat gillar Harry Potter och då är det fint med glasögon. De är en del av hans identitet, inget konstigt med det.

Min erfarenhet är att han lägger bort glasögonen när de är repiga och sneda. Bara att byta ut dem direkt då, eller gå ofta till optikern och justera dem så att de sitter bra.

Det är så klart enklare om ens barn inte har glasögon, men det kunde ju vara värre. Har själv haft glasögon sen jag var liten, har exakt samma synfel, så jag kanske är en ovanligt förstående glasögon mamma.

• NinnaBus
    Anonym (glasögon) skrev 2011-02-03 18:05:43 följande:
    Specsavers låter bra med två för en!  Vi bor i Stockholms landsting, varierar  bidraget mellan landstingen?
    Ingen aning...
  • GulTussilago

Såvitt jag vet varierar bidraget INTE beroende på vilket synfel utan på i vilket landsting man bor i! (jätteknäppt!) Om jag förstått rätt får man inget bidrag alls i Stockholm , men på många ställen i Sverige betalar landstinget glasen (men ev behandlingar får man betala själv)

Sonens glasögon köpte vi på Synsam. De har 700kr rabatt på bågarna för barn upp till 13 år.

Sonen fick glasögon innan han var 2 år. Det har funkat jättebra!
    Hitta på extra roliga grejer i början! Vi läste bara böcker och lyssnade på musik när han hade glasögonen på sej. Redan andra dagen kom han med boken i ena handen och glasögonen i andra (det tog ett tag innan han lärde sej att ta på dem själv)

Det finns ju sådana där krokar runt öronen, sk rid/ eller galoppskalmar har jag för mej de heter. De kanske kan vara bra till en vild 5-åring. Men glasögonen är oftare bekvämare utan!  (och vår snart 3-åring har vanliga skalmar på sina)

• MammaMaria06

I västra götaland varierar det beroende på hur dåligt barnet ser. Först
    sa dom att vi skulle få 600 kr men det blev 800 kr.
    Högsta beloppet sade dom var 1000 kr

• Anonym (brillor)

Vi fick recpet på glasögon av ögonläkaren & vårat landsting samarbetar med dom flesta optiker. Vi betalar inget för glasen men bågarna får man stå för själv.

Min son är dock bara 2 år & fick sina första när han just fyllt 1 år.  Vi ville att han skulle få bågar som sitter skönt, som hålls på plats även vid lek osv & det viktigaste av allt att dom är hållbara & inte går sönder så lätt! Titanbågar är jättebra, väldigt hållbara men ganska så dyra då enbart bågarna som vi betalade för gick på 2300 kr.

Att få en 1 åring att ha glasögon trodde jag var omöjligt men han gillade dom & det brukar inte vara nå problem när barnet märker att man ser ju så mycket bättre med glasögon.

• GulTussilago
    MammaMaria06 skrev 2011-02-03 18:29:05 följande:
    I västra götaland varierar det beroende på hur dåligt barnet ser. Först
    sa dom att vi skulle få 600 kr men det blev 800 kr.
    Högsta beloppet sade dom var 1000 kr
     från vard.vgregion.se :
    "Bidraget består av flera schablonbelopp. Storleken på schablonbeloppet beror på vilka glas du eller ditt barn behöver."

Så jag får väl se mej som överbevisad
  • Anonym (glasögon)
    GulTussilago skrev 2011-02-03 18:33:38 följande:
     från vard.vgregion.se :
    "Bidraget består av flera schablonbelopp. Storleken på schablonbeloppet beror på vilka glas du eller ditt barn behöver."

Så jag får väl se mej som överbevisad
    Men är det alltså så att i Stockholm finns inget bidrag till glasögon?
  • Anonym (glasögon)

Sen undrar jag....Han hade +3,25 på ena ögat och +5,25 samt brytningsfel på andra. Är det det svår eller lätt översynthet eller vad?

• PetraCecilia

Som jag ungefär. Inte hysteriskt, men tillräckligt för att man verkligen ska behöva sina glasögon. Som barn lyckas ögat korrigera, men man kisar och kan börja skela. Tjata särskilt när ni tittar på TV, läser, pysslar, ritar. Man kan vara utan när man idrottar och de är i vägen, jag hade dem aldrig på skolgympan eller när jag spelade fotboll, såg ändå.

• GulTussilago
    Anonym (glasögon) skrev 2011-02-07 16:23:07 följande:
    Sen undrar jag....Han hade +3,25 på ena ögat och +5,25 samt brytningsfel på andra. Är det det svår eller lätt översynthet eller vad?
    Min son har +3,25 på båda (eller hade åtminstone för ett år sedan. ska på koll när som helst)
    Tror att det är en "fördel" om de inte har för litet synfel, just därför att det är bra att barnen märker skillnad om de har glasögonen på eller inte! Sonen vill helst ha sina på dygnet runt
    Men han kan pilla med småsaker även om glasögonen inte är på, så lite ser han ju iallafall

På tal om dina tidigare frågor är mina svar följande:

Låt barnet vara med och prova bågar. Låna gärna med några och testa hemma!
    De vi köpte till sonen på Synsam kostade 970kr + glas, Synsam har 700kr rabatt så för oss gick de på 270kr.
    Sonen är snart 3 år och har haft sina glasögon i ganska precis ett år. De har hållt bra, bortsett från att ena skruven har lossnat ett par gånger.
    Han har böjt ut skalmarna några gånger också, men de har jag själv böjt tillbaka med minitänger.
    Så hur de håller beror helt och hållet på hur vilt barnet är Sonen kastar sällan sina glasögon i backen, men han kan vara lite väl våldsam vid på- och avmonteringen ibland.
Svar på tråden 5-åringen ska få glasögon - hur funkar det?